Wednesday, October 7, 2009

Rph Minggu41

Rancangan Pengajaran Harian (Minggu keempat puluh satu dari 5/10/2009-9/10/2009)


 

Hari/Tarikh:

Isnin (5/10/2009)

Subjek:

Sejarah (Bab 7;Islam di Asia Tenggara)

Tingkatan/Masa:

4K8 (masa 3&4)

Tajuk:

Memahami Perubahan dan pengaruh Islam di Malaysia dalam bidang pentadbiran dan pemerintahan

Hasil Pembelajaran:

Pada akhir pembelajaran pelajar dapat:

  1. Menyatakan pengaruh Islam dalam aspek peundangan

Aktiviti:

  1. Penerangan awal guru tentang tajuk
  2. Pelajar melengkapkan latihan yang diberikan dalam kumpulan masing-masing
  3. Guru memberikan bimbingan kepada setiap kumpulan
  4. perbincangan jawapan
  5. pelajar membuat pembetulan

Bahan Bantu Mengajar:

Lembaran kerja

Rujukan Guru:

  1. Buku Teks Sejarah Tingkatan 4
  2. Visi Baru Emas Sejarah, Tingkatan 4&5, Eastview
  3. Komik Sambil Belajar Tingkatan 4

:Penerapan Unsur /Tingkah Laku Patriotisme:

Bertanggungjawab menjamin keharmonian

Kemahiran Bernilai Tambah:

  1. Kemahiran Berfikir: Membuat perbandingan, menilai dan membuat keputusan
  2. Kemahiran Cara Belajar: Mengumpul dan mencatat maklumat

Istilah & Konsep:

Tok guru, Mudir, daulah

Refleksi:

Pelajar dapat melengkapkan latihan yang diberikan dengan baik


 


 


 

Hari/Tarikh:

Isnin (5/10/2009)

Subjek:

Bahasa Melayu (karangan berpandukan bahan rangsangan)

Tingkatan/Masa:

4K5 (masa 7&8)

Tajuk:

Karangan berdasarkan catatan

Objektif Umum:

Memahami karangan berpandukan bahan rangsangan

Objektif Khusus:

Pada akhir pembelajaran pelajar dapat:

  1. mengemukakan tiga isi penting yang berkaitan isu semangat kejiranan
  2. menulis rangka karangan

Fokus Utama:

1.0 Berinteraksi untuk menjalin dan mempererat hubungan

Fokus Sampingan:

8.0 Memproses maklumat untuk keperluan tertentu

Kemahiran Bernilai Tambah:

  1. Kemahiran Berfikir: Membuat perbandingan, menilai dan membuat keputusan
  2. Kemahiran Cara Belajar: Mengumpul dan mencatat maklumat

Sistem Bahasa:

Kosa Kata

Penerapan Nilai:

Kreatif dan yakin

Rujukan Guru:

  1. Nexus, SPM Bahasa Malaysia Tingkatan 4 &5, Sasbadi
  2. Focus Super Hot SPM Karangan, Pelangi

Bahan Bantu Mengajar:

 

Aktiviti:

  1. penerangan awal guru
  2. Perbincangan dalam kumpulan
  3. jawapan daripada setiap kumpulan akan dibincangankan bersama guru dan rakan-rakan yang lain
  4. menulis rangka karangan secara individu

Refleksi:

Pelajar dapat mengikuti p&p dengan baik.Tajuk ini akan disambung pada sesi p&p yang akan datang

  


 


 

Hari/Tarikh:

Isnin (5/10/2009)

Subjek:

Sejarah (Bab 7;Islam di Asia Tenggara)

Tingkatan/Masa:

4K3 (masa 8&9)

Tajuk:

Memahami Perubahan dan pengaruh Islam di Malaysia dalam bidang pentadbiran dan pemerintahan

Hasil Pembelajaran:

Pada akhir pembelajaran pelajar dapat:

  1. Menghuraikan pengaruh Islam dalam aspek peundangan

Aktiviti:

  1. Penerangan awal guru tentang tajuk
  2. Pelajar melengkapkan latihan yang diberikan dalam kumpulan masing-masing
  3. Guru memberikan bimbingan kepada setiap kumpulan
  4. perbincangan jawapan
  5. pelajar membuat pembetulan

Bahan Bantu Mengajar:

Lembaran kerja

Rujukan Guru:

  1. Buku Teks Sejarah Tingkatan 4
  2. Visi Baru Emas Sejarah, Tingkatan 4&5, Eastview
  3. Komik Sambil Belajar Tingkatan 4

:Penerapan Unsur /Tingkah Laku Patriotisme:

Bertanggungjawab menjamin keharmonian

Kemahiran Bernilai Tambah:

  1. Kemahiran Berfikir: Membuat perbandingan, menilai dan membuat keputusan
  2. Kemahiran Cara Belajar: Mengumpul dan mencatat maklumat

Istilah & Konsep:

Tok guru, Mudir, daulah

Refleksi:

Pelajar dapat melengkapkan latihan yang diberikan dengan baik


 

Hari/Tarikh:

Selasa (6/10/2009)

Subjek:

Sejarah (Bab 7;Islam di Asia Tenggara)

Tingkatan/Masa:

4K8 (masa 3&4)

Tajuk:

Menganalisis pengaruh Islam dalam aspek sosiobudaya dan ekonomi

Hasil Pembelajaran:

Pada akhir pembelajaran pelajar dapat:

  1. menyatakan pengaruh Islam dalam aspek sosiobudaya dan ekonomi

Aktiviti:

  1. Penerangan awal guru tentang tajuk
  2. Pelajar melengkapkan latihan yang diberikan dalam kumpulan masing-masing
  3. Guru memberikan bimbingan kepada setiap kumpulan
  4. perbincangan jawapan
  5. pelajar membuat pembetulan

Bahan Bantu Mengajar:

Lembaran kerja

Rujukan Guru:

  1. Buku Teks Sejarah Tingkatan 4
  2. Visi Baru Emas Sejarah, Tingkatan 4&5, Eastview
  3. Komik Sambil Belajar Tingkatan 4

:Penerapan Unsur /Tingkah Laku Patriotisme:

Sistem pendidikan agama warisan kita

Kemahiran Bernilai Tambah:

  1. Kemahiran Berfikir: Membuat perbandingan, menilai dan membuat keputusan
  2. Kemahiran Cara Belajar: Mengumpul dan mencatat maklumat

Istilah & Konsep:

Madrasah, sekolah pondok

Refleksi:

Pelajar dapat melengkapkan latihan yang diberikan dengan baik


 

Hari/Tarikh:

Selasa (6/10/2009)

Subjek:

Sejarah (Bab 7;Islam di Asia Tenggara)

Tingkatan/Masa:

4K3 (masa 5&6)

Tajuk:

Menganalisis pengaruh Islam dalam aspek sosiobudaya dan ekonomi

Hasil Pembelajaran:

Pada akhir pembelajaran pelajar dapat:

  1. mengklasifikasikan pengaruh Islam dalam aspek sosiobudaya dan ekonomi

Aktiviti:

  1. Penerangan awal guru tentang tajuk
  2. Pelajar melengkapkan latihan yang diberikan dalam kumpulan masing-masing
  3. Guru memberikan bimbingan kepada setiap kumpulan
  4. perbincangan jawapan
  5. pelajar membuat pembetulan

Bahan Bantu Mengajar:

Lembaran kerja

Rujukan Guru:

  1. Buku Teks Sejarah Tingkatan 4
  2. Visi Baru Emas Sejarah, Tingkatan 4&5, Eastview
  3. Komik Sambil Belajar Tingkatan 4

:Penerapan Unsur /Tingkah Laku Patriotisme:

Sistem pendidikan agama warisan kita

Kemahiran Bernilai Tambah:

  1. Kemahiran Berfikir: Membuat perbandingan, menilai dan membuat keputusan
  2. Kemahiran Cara Belajar: Mengumpul dan mencatat maklumat

Istilah & Konsep:

Madrasah, sekolah pondok

Refleksi:

Pelajar dapat melengkapkan latihan yang diberikan dengan baik


 


 

Hari/Tarikh:

Selasa (6/10/2009)

Subjek:

Bahasa Melayu (Tatabahasa)

Tingkatan/Masa:

4K5 (masa 9)

Tajuk:

Ayat aktif dan ayat pasif

Objektif Umum:

Memahami ayat-ayat yang dikemukakan untuk memperoleh gambaran

Objektif Khusus:

Menukar ayat aktif kepada ayat pasif

Fokus Utama:

7.0 Mendapat maklumat daripada pelbagai sumber yang didengar, dibaca dan ditonton

Fokus Sampingan:

3.3 Menyatakan pendirian yang jelas dengan mengemukakan maklumat yang relevan

7.3 Mengemukakan soalan untuk mendapatkan penjelasan lanjut

Kemahiran Bernilai Tambah:

  1. Kemahiran Berfikir: Membuat perbandingan, menilai dan membuat keputusan
  2. Kemahiran Cara Belajar: Mengumpul dan mencatat maklumat

Sistem Bahasa:

  1. Sintaksis

Penerapan Nilai:

Rajin, berani, cekal

Rujukan Guru:

  1. Nexus, SPM Bahasa Malaysia Tingkatan 4 &5, Sasbadi

Bahan Bantu Mengajar:

-

Aktiviti:

  1. penerangan awal guru
  2. pelajar diminta menukarkan ayat pasif kepada ayat aktif
  3. perbincangan bersama guru
  4. pelajar membuat pembetulan

Refleksi:

pelajar dapat menyiapkan tugasan yang diberikan dengan baik

  


 

*Rabu-Jumaat ( Tiada p&p-PMR)

No comments:

Post a Comment