Tuesday, October 6, 2009

Rph Minggu38

Rancangan Pengajaran Harian (Minggu ketiga puluh lapan dari 14/9/2009-18/9/2009)

Hari/Tarikh: 

Isnin (14/9/2009)

Subjek: 

Sejarah (Bab 5; Kerajaan Islam di Madinah)-ulangkaji

Tingkatan/Masa: 

4K8 (masa 3&4)

Tajuk: 

Piagam Madinah

Hasil Pembelajaran: 

Pada akhir pembelajaran pelajar dapat:

  1. Menyatakan kandungan Piagam Madinah
  2. Menyenaraikan kepentingan Piagam Madinah

Aktiviti: 

  1. Pelajar menjawab soalan objektif secara berpasangan.
  2. Perbincangan bersama guru

Bahan Bantu Mengajar: 

Lembaran kerja

Rujukan Guru: 

  1. Buku Teks Sejarah Tingkatan 4
  2. Visi Baru Emas Sejarah, Tingkatan 4&5, Eastview
  3. Komik Sambil Belajar Tingkatan 4

:Penerapan Unsur /Tingkah Laku Patriotisme: 

Keluhuran perlembagaan Negara Kita

Kemahiran Bernilai Tambah: 

  1. Kemahiran Berfikir: Membuat perbandingan, menilai dan membuat keputusan
  2. Kemahiran Cara Belajar: Mengumpul dan mencatat maklumat

Istilah & Konsep: 

Piagam/Sahifah

Refleksi: 

-


 

Hari/Tarikh: 

Isnin (14/9/2009)

Subjek: 

Bahasa Melayu (karangan berpandukan bahan rangsangan)

Tingkatan/Masa: 

4K5 (masa 7&8)

Tajuk: 

Karangan berdasarkan iklan

Objektif Umum:

Memahami karangan berpandukan bahan rangsangan

Objektif Khusus: 

Pada akhir pembelajaran pelajar dapat:

  1. mengemukakan tiga isi penting yang berkaitan isu kemudahan telefon bimbit dan pelajar
  2. menulis rangka karangan

Fokus Utama: 

1.0 Berinteraksi untuk menjalin dan mempererat hubungan

Fokus Sampingan: 

8.0 Memproses maklumat untuk keperluan tertentu

Kemahiran Bernilai Tambah: 

  1. Kemahiran Berfikir: Membuat perbandingan, menilai dan membuat keputusan
  2. Kemahiran Cara Belajar: Mengumpul dan mencatat maklumat

Sistem Bahasa:

Kosa Kata

Penerapan Nilai:

Kreatif dan yakin

Rujukan Guru: 

  1. Nexus, SPM Bahasa Malaysia Tingkatan 4 &5, Sasbadi
  2. Focus Super Hot SPM Karangan, Pelangi

Bahan Bantu Mengajar:

 

Aktiviti:

  1. penerangan awal guru
  2. Perbincangan dalam kumpulan
  3. jawapan daripada setiap kumpulan akan dibincangankan bersama guru dan rakan-rakan yang lain
  4. menulis rangka karangan secara individu

Refleksi: 

Pelajar dapat mengikuti p&p dengan baik.Tajuk ini akan disambung pada sesi p&p yang akan datang

  


 

Hari/Tarikh: 

Isnin (14/9/2009)

Subjek: 

Sejarah (Bab 5; Kerajaan Islam di Madinah)-ulangkaji

Tingkatan/Masa: 

4K3 (masa 8&9)

Tajuk: 

Perjanjian Hudaibiyah

Hasil Pembelajaran: 

Pada akhir pembelajaran pelajar dapat:

  1. menyatakan kandungan Piagam Hudaibiyah
  2. menjelaskan kepentingannya

Aktiviti: 

  1. Pelajar menjawab soalan objektif secara berpasangan.
  2. Perbincangan bersama guru

Bahan Bantu Mengajar: 

Lembaran kerja

Rujukan Guru: 

  1. Buku Teks Sejarah Tingkatan 4
  2. Visi Baru Emas Sejarah, Tingkatan 4&5, Eastview
  3. Komik Sambil Belajar Tingkatan 4

:Penerapan Unsur /Tingkah Laku Patriotisme: 

Mendaulatkan Perlembagaan Negara Kita

Kemahiran Bernilai Tambah: 

  1. Kemahiran Berfikir: Membuat perbandingan, menilai dan membuat keputusan
  2. Kemahiran Cara Belajar: Mengumpul dan mencatat maklumat

Istilah & Konsep: 

Piagam /sahifah

Refleksi: 

-

Hari/Tarikh: 

Selasa (15/9/2009)

Subjek: 

Sejarah (Bab 7;Islam di Asia Tenggara)

Tingkatan/Masa: 

4K8 (masa 3&4)

Tajuk: 

Teori Kedatangan Islam Ke Asia Tenggara

Hasil Pembelajaran: 

Pada akhir pembelajaran pelajar dapat:

  1. Menyatakan teori dan bukti kedatangan Islam ke Asia Tenggara

Aktiviti: 

  1. Penerangan awal guru tentang tajuk
  2. Pelajar melengkapkan latihan yang diberikan
  3. perbincangan jawapan
  4. pelajar membuat pembetulan

Bahan Bantu Mengajar: 

Lembaran kerja

Rujukan Guru: 

  1. Buku Teks Sejarah Tingkatan 4
  2. Visi Baru Emas Sejarah, Tingkatan 4&5, Eastview
  3. Komik Sambil Belajar Tingkatan 4

:Penerapan Unsur /Tingkah Laku Patriotisme: 

Kepercayaan kepada tuhan

Kemahiran Bernilai Tambah:

  1. Kemahiran Berfikir: Membuat perbandingan, menilai dan membuat keputusan
  2. Kemahiran Cara Belajar: Mengumpul dan mencatat maklumat

Istilah & Konsep: 

Teori, Asimilasi, mubaligh,Sufi

Refleksi: 

Pelajar dapat melengkapkan latihan yang diberikan dengan baik


 

Hari/Tarikh: 

Selasa (15/9/2009)

Subjek: 

Sejarah (Bab 7;Islam di Asia Tenggara)

Tingkatan/Masa: 

4K3 (masa 5&6)

Tajuk: 

Teori Kedatangan Islam Ke Asia Tenggara

Hasil Pembelajaran: 

Pada akhir pembelajaran pelajar dapat:

  1. Menghuraikan teori dan bukti kedatangan Islam ke Asia Tenggara

Aktiviti: 

  1. Penerangan awal guru tentang tajuk
  2. Pelajar melengkapkan latihan yang diberikan
  3. perbincangan jawapan
  4. pelajar membuat pembetulan

Bahan Bantu Mengajar: 

Lembaran kerja

Rujukan Guru: 

  1. Buku Teks Sejarah Tingkatan 4
  2. Visi Baru Emas Sejarah, Tingkatan 4&5, Eastview
  3. Komik Sambil Belajar Tingkatan 4

:Penerapan Unsur /Tingkah Laku Patriotisme: 

Kepercayaan kepada tuhan

Kemahiran Bernilai Tambah: 

  1. Kemahiran Berfikir: Membuat perbandingan, menilai dan membuat keputusan
  2. Kemahiran Cara Belajar: Mengumpul dan mencatat maklumat

Istilah & Konsep: 

Teori, Asimilasi, mubaligh,Sufi

Refleksi: 

Pelajar dapat melengkapkan latihan yang diberikan dengan baik


 

Hari/Tarikh: 

Selasa (15/9/2009)

Subjek: 

Bahasa Melayu (Tatabahasa)

Tingkatan/Masa:

4K4 (masa 9)

Tajuk: 

Menukar ayat bersusunan songsang kepada ayat bersusunan biasa

Objektif Umum:

Memahami ayat-ayat yang dikemukakan untuk memperoleh gambaran

Objektif Khusus: 

Menukar ayat bersusunan songsang kepada ayat bersusunan biasa

Fokus Utama: 

7.0 Mendapat maklumat daripada pelbagai sumber yang didengar, dibaca dan ditonton

Fokus Sampingan: 

3.3 Menyatakan pendirian yang jelas dengan mengemukakan maklumat yang relevan

7.3 Mengemukakan soalan untuk mendapatkan penjelasan lanjut

Kemahiran Bernilai Tambah: 

  1. Kemahiran Berfikir: Membuat perbandingan, menilai dan membuat keputusan
  2. Kemahiran Cara Belajar: Mengumpul dan mencatat maklumat

Sistem Bahasa:

  1. Kosa Kata
  2. Sintaksis

Penerapan Nilai:

Rajin, gigih berusaha, berani

Rujukan Guru:

  1. Nexus, SPM Bahasa Malaysia Tingkatan 4 &5, Sasbadi

Bahan Bantu Mengajar:

 

Aktiviti: 

  1. penerangan awal guru
  2. pelajar berbincangan dengan rakan sebelah untuk mendapatkan jawapan
  3. perbincangan bersama guru

Refleksi: 

60% pelajar dapat menyiapkan tugasan yang diberikan dengan baik

  


 

Hari/Tarikh: 

Rabu (16/9/2009)

Subjek: 

Bahasa Melayu (Komsas)

Tingkatan/Masa: 

4K4 (masa 3&4)

Tajuk: 

Drama Serunai Malam

Objektif Umum:

Memahami dan menghayati drama

Objektif Khusus: 

Pada akhir pembelajaran pelajar dapat:

  1. Menyatakan semula cerita tersebut dengan mrnggunakan perkataan sendiri
  2. membezakan watak dan perwatakan
  3. menyatakan pemikiran dan persoalan

Fokus Utama: 

10.0 Memahami dan memberikan respons peribadi tentang karya sastera

Fokus Sampingan: 

8.0 Memproses maklumat untuk keperluan tertentu

Kemahiran Bernilai Tambah: 

  1. Kemahiran Berfikir: Membuat perbandingan, menilai dan membuat keputusan
  2. Kemahiran Cara Belajar: Mengumpul dan mencatat maklumat

Sistem Bahasa:

Kosa Kata

Penerapan Nilai:

Kreatif dan yakin

Rujukan Guru:

  1. Buku Teks Anak Laut, DBP
  2. Ulasan dan Strategi Menjawab Komsas, Eastview
  3. Nexus, SPM Bahasa Malaysia Tingkatan 4 &5, Sasbadi

Bahan Bantu Mengajar:

-

Aktiviti: 

  1. penerangan awal guru tentang drama
  2. pelajar menjawab beberapa soalan yang berkaitan dengan drama yang dibaca
  3. perbincangan bersama guru
  4. pembetulan

Refleksi: 

Pelajar dapat mengikuti p&p dengan baik

  


 


 

Hari/Tarikh: 

Rabu (16/9/2009)

Subjek: 

Bahasa Melayu (karangan berpandukan bahan rangsangan)-sambungan

Tingkatan/Masa: 

4K5 (masa 7&8)

Tajuk: 

Karangan berdasarkan iklan

Objektif Umum:

Memahami karangan berpandukan bahan rangsangan

Objektif Khusus: 

Pada akhir pembelajaran pelajar dapat:

  1. menghuraikan isi penting dalam perenggan isi
  2. menulis karangan yang lengkap

Fokus Utama: 

1.0 Berinteraksi untuk menjalin dan mempererat hubungan

Fokus Sampingan: 

8.0 Memproses maklumat untuk keperluan tertentu

Kemahiran Bernilai Tambah: 

  1. Kemahiran Berfikir: Membuat perbandingan, menilai dan membuat keputusan
  2. Kemahiran Cara Belajar: Mengumpul dan mencatat maklumat

Sistem Bahasa:

Kosa Kata

Penerapan Nilai:

Kreatif dan yakin

Rujukan Guru: 

  1. Nexus, SPM Bahasa Malaysia Tingkatan 4 &5, Sasbadi
  2. Focus Super Hot SPM Karangan, Pelangi

Bahan Bantu Mengajar:

-

Aktiviti: 

  1. penerangan awal guru
  2. Perbincangan dalam kumpulan
  3. jawapan daripada setiap kumpulan akan dibincangkan bersama guru dan rakan-rakan yang lain
  4. menulis karangan yang lengkap secara individu

Refleksi: 

Pelajar dapat mengikuti p&p dengan baik.

  


 

Hari/Tarikh: 

Khamis (17/9/2009)

Subjek: 

Bahasa Melayu (karangan berpandukan bahan rangsangan)

Tingkatan/Masa: 

4K4 (masa 1&2)

Tajuk: 

Karangan berdasarkan iklan

Objektif Umum:

Memahami karangan berpandukan bahan rangsangan

Objektif Khusus: 

Pada akhir pembelajaran pelajar dapat:

  1. mengemukakan tiga isi penting yang berkaitan isu kemudahan telefon bimbit dan pelajar
  2. menulis rangka karangan

Fokus Utama: 

1.0 Berinteraksi untuk menjalin dan mempererat hubungan

Fokus Sampingan: 

8.0 Memproses maklumat untuk keperluan tertentu

Kemahiran Bernilai Tambah: 

  1. Kemahiran Berfikir: Membuat perbandingan, menilai dan membuat keputusan
  2. Kemahiran Cara Belajar: Mengumpul dan mencatat maklumat

Sistem Bahasa:

sintaksis

Penerapan Nilai:

Kreatif dan yakin

Rujukan Guru: 

  1. Nexus, SPM Bahasa Malaysia Tingkatan 4 &5, Sasbadi
  2. Focus Super Hot SPM Karangan, Pelangi

Bahan Bantu Mengajar:

-

Aktiviti: 

  1. penerangan awal guru
  2. Perbincangan dalam kumpulan
  3. jawapan daripada setiap kumpulan akan dibincangankan bersama guru dan rakan-rakan yang lain
  4. menulis rangka karangan secara individu

Refleksi: 

Pelajar dapat mengikuti p&p dengan baik.Tajuk ini akan disambung pada sesi p&p yang akan datang

  

Hari/Tarikh: 

Khamis (17/9/2009)

Subjek: 

Sejarah (Bab 7;Islam di Asia Tenggara)

Tingkatan/Masa: 

4K3 (masa 7)

Tajuk: 

Memahami proses penyebaran dan penerimaan Islam di Asia Tenggara

Hasil Pembelajaran: 

Pada akhir pembelajaran pelajar dapat:

  1. Menghuraikan cara penyebaran dan penerimaan Islam di Asia Tenggara

Aktiviti: 

  1. Penerangan awal guru tentang tajuk
  2. Pelajar melengkapkan latihan yang diberikan
  3. perbincangan jawapan
  4. pelajar membuat pembetulan

Bahan Bantu Mengajar: 

Lembaran kerja

Rujukan Guru: 

  1. Buku Teks Sejarah Tingkatan 4
  2. Visi Baru Emas Sejarah, Tingkatan 4&5, Eastview
  3. Komik Sambil Belajar Tingkatan 4

:Penerapan Unsur /Tingkah Laku Patriotisme: 

Kesediaan menerima perubahan

Kemahiran Bernilai Tambah: 

  1. Kemahiran Berfikir: Membuat perbandingan, menilai dan membuat keputusan
  2. Kemahiran Cara Belajar: Mengumpul dan mencatat maklumat

Istilah & Konsep: 

Mubaligh, Sugi, Ulama

Refleksi: 

Pelajar dapat melengkapkan latihan yang diberikan dengan baik


 


 


 


 


 

Hari/Tarikh: 

Khamis (17/9/2009)

Subjek: 

Bahasa Melayu (Tatabahasa)

Tingkatan/Masa: 

4K5 (masa 9)

Tajuk: 

Menukar ayat bersusunan songsang kepada ayat bersusunan biasa

Objektif Umum:

Memahami ayat-ayat yang dikemukakan untuk memperoleh gambaran

Objektif Khusus: 

Menukar ayat bersusunan songsang kepada ayat bersusunan biasa

Fokus Utama: 

7.0 Mendapat maklumat daripada pelbagai sumber yang didengar, dibaca dan ditonton

Fokus Sampingan: 

3.3 Menyatakan pendirian yang jelas dengan mengemukakan maklumat yang relevan

7.3 Mengemukakan soalan untuk mendapatkan penjelasan lanjut

Kemahiran Bernilai Tambah: 

  1. Kemahiran Berfikir: Membuat perbandingan, menilai dan membuat keputusan
  2. Kemahiran Cara Belajar: Mengumpul dan mencatat maklumat

Sistem Bahasa:

  1. Kosa Kata
  2. Sintaksis

Penerapan Nilai:

Rajin, gigih berusaha, berani

Rujukan Guru: 

  1. Nexus, SPM Bahasa Malaysia Tingkatan 4 &5, Sasbadi

Bahan Bantu Mengajar:

-

Aktiviti: 

  1. penerangan awal guru
  2. pelajar berbincangan dengan rakan sebelah untuk mendapatkan jawapan
  3. perbincangan bersama guru

Refleksi: 

60% pelajar dapat menyiapkan tugasan yang diberikan dengan baik

  


 

Jumaat (Cuti)

No comments:

Post a Comment