Rancangan Pengajaran Harian (Minggu keempat puluh dari 28/9/2009-2/10/2009)
Hari/Tarikh: | Isnin (28/9/2009) |
Subjek: | Sejarah (Bab 7;Islam di Asia Tenggara) |
Tingkatan/Masa: | 4K8 (masa 3&4) |
Tajuk: | Memahami proses penyebaran dan penerimaan Islam di Asia Tenggara |
Hasil Pembelajaran: | Pada akhir pembelajaran pelajar dapat:
|
Aktiviti: |
|
Bahan Bantu Mengajar: | Lembaran kerja |
Rujukan Guru: |
|
:Penerapan Unsur /Tingkah Laku Patriotisme: | Kesediaan menerima perubahan-bijaksana dan berhemah dalam tindakan |
Kemahiran Bernilai Tambah: |
|
Istilah & Konsep: | mubaligh,Sufi, ulama |
Refleksi: | Pelajar dapat melengkapkan latihan yang diberikan dengan betul |
Hari/Tarikh: | Isnin (28/9/2009) |
Subjek: | Bahasa Melayu (Komsas) |
Tingkatan/Masa: | 4K5 (masa 5&6) |
Tajuk: | Drama Titik-Titik Perjuangan |
Objektif Umum: | Memahami dan menghayati drama |
Objektif Khusus: | Pada akhir pembelajaran pelajar dapat:
|
Fokus Utama: | 10.0 Memahami dan memberikan respons peribadi tentang karya sastera |
Fokus Sampingan: | 8.0 Memproses maklumat untuk keperluan tertentu |
Kemahiran Bernilai Tambah: |
|
Sistem Bahasa: | Kosa Kata |
Penerapan Nilai: | Kreatif dan yakin |
Rujukan Guru: |
|
Bahan Bantu Mengajar: | - |
Aktiviti: |
|
Refleksi: | Pelajar dapat mengikuti p&p dengan baik |
Hari/Tarikh: | Isnin (28/9/2009) |
Subjek: | Sejarah (Bab 7;Islam di Asia Tenggara) |
Tingkatan/Masa: | 4K3 (masa 8&9) |
Tajuk: | Memahami Pengaruh Islam di Asia Tenggara |
Hasil Pembelajaran: | Pada akhir pembelajaran pelajar dapat:
|
Aktiviti: |
|
Bahan Bantu Mengajar: | Lembaran kerja |
Rujukan Guru: |
|
:Penerapan Unsur /Tingkah Laku Patriotisme: | Sinar dan kemasyhuran tamadun Islam di negara kita |
Kemahiran Bernilai Tambah: |
|
Istilah & Konsep: | Kesultanan, Mufti, Wali, Pesantren |
Refleksi: | Pelajar dapat melengkapkan latihan yang diberikan dengan baik |
Hari/Tarikh: | Selasa (29/9/2009) |
Subjek: | Sejarah (Bab 7;Islam di Asia Tenggara) |
Tingkatan/Masa: | 4K8 (masa 3&4) |
Tajuk: | Memahami Pengaruh Islam di Asia Tenggara |
Hasil Pembelajaran: | Pada akhir pembelajaran pelajar dapat:
|
Aktiviti: |
|
Bahan Bantu Mengajar: | Lembaran kerja |
Rujukan Guru: |
|
:Penerapan Unsur /Tingkah Laku Patriotisme: | Sinar dan kemasyhuran tamadun Islam di negara kita |
Kemahiran Bernilai Tambah: |
|
Istilah & Konsep: | Kesultanan, Mufti, Wali, Pesantren |
Refleksi: | Pelajar dapat melengkapkan latihan yang diberikan dengan baik |
Hari/Tarikh: | Selasa (29/9/2009) |
Subjek: | Sejarah (Bab 7;Islam di Asia Tenggara) |
Tingkatan/Masa: | 4K3 (masa 5&6) |
Tajuk: | Memahami Pengaruh Islam di Asia Tenggara |
Hasil Pembelajaran: | Pada akhir pembelajaran pelajar dapat:
|
Aktiviti: |
|
Bahan Bantu Mengajar: | Lembaran kerja |
Rujukan Guru: |
|
:Penerapan Unsur /Tingkah Laku Patriotisme: | Sinar dan kemasyhuran tamadun Islam di negara kita |
Kemahiran Bernilai Tambah: |
|
Istilah & Konsep: | Kesultanan, Mufti, Wali, Pesantren,pondok, jihad, zakat |
Refleksi: | Pelajar dapat menjawab soalan esei dengan betul |
Hari/Tarikh: | Selasa (29/9/2009) |
Subjek: | Bahasa Melayu (Tatabahasa) |
Tingkatan/Masa: | 4K4 (masa 9) |
Tajuk: | Ayat aktif dan ayat pasif |
Objektif Umum: | Memahami ayat-ayat yang dikemukakan untuk memperoleh gambaran |
Objektif Khusus: | Menukar ayat pasif kepada ayat aktif |
Fokus Utama: | 7.0 Mendapat maklumat daripada pelbagai sumber yang didengar, dibaca dan ditonton |
Fokus Sampingan: | 3.3 Menyatakan pendirian yang jelas dengan mengemukakan maklumat yang relevan 7.3 Mengemukakan soalan untuk mendapatkan penjelasan lanjut |
Kemahiran Bernilai Tambah: |
|
Sistem Bahasa: |
|
Penerapan Nilai: | Rajin, berani, cekal |
Rujukan Guru: |
|
Bahan Bantu Mengajar: | - |
Aktiviti: |
|
Refleksi: | 70% pelajar dapat menyiapkan tugasan yang diberikan dengan baik |
Hari/Tarikh: | Rabu (30/9/2009) |
Subjek: | Bahasa Melayu (karangan berpandukan bahan rangsangan)-sambungan |
Tingkatan/Masa: | 4K4 (masa 3&4) |
Tajuk: | Karangan berdasarkan iklan |
Objektif Umum: | Memahami karangan berpandukan bahan rangsangan |
Objektif Khusus: | Pada akhir pembelajaran pelajar dapat:
|
Fokus Utama: | 1.0 Berinteraksi untuk menjalin dan mempererat hubungan |
Fokus Sampingan: | 8.0 Memproses maklumat untuk keperluan tertentu |
Kemahiran Bernilai Tambah: |
|
Sistem Bahasa: | Kosa Kata |
Penerapan Nilai: | Kreatif dan yakin |
Rujukan Guru: |
|
Bahan Bantu Mengajar: | - |
Aktiviti: |
|
Refleksi: | Pelajar dapat mengikuti p&p dengan baik. |
Hari/Tarikh: | Rabu (30/9/2009) |
Subjek: | Bahasa Melayu (Rumusan) |
Tingkatan/Masa: | 4K5 (masa 8&9) |
Tajuk: | Rumusan –Punca-punca kemiskinan di bandar dan tindakan untuk menanganinya |
Objektif Umum: | Memahami strategi membuat rumusan yang lengkap |
Objektif Khusus: | Pada akhir pembelajaran pelajar dapat:
|
Fokus Utama: | 1.0 Berinteraksi untuk menjalin dan mempererat hubungan |
Fokus Sampingan: | 1.3 Menyampaikan maksud yang tersurat dan tersirat berdasarkan bahan-bahan yang dikemukakan dengan menggunakan kata dan ungkapan yang sesuai. 7.1 Menganal pasti dan menyatakan gambaran keseluruhan, idea utama dan isi penting, dan isi relevan tentang bahan yang didengar, dibaca dan ditonton. |
Kemahiran Bernilai Tambah: |
|
Sistem Bahasa: |
|
Penerapan Nilai: | Kreatif, Bekerjasama, Berani |
Rujukan Guru: |
|
Bahan Bantu Mengajar: |
|
Aktiviti: |
|
Refleksi: | Pelajar dapat menyenaraikan 6 isi tersurat dalam petikan |
Hari/Tarikh: | Khamis (1/10/2009) |
Subjek: | Bahasa Melayu (Komsas) |
Tingkatan/Masa: | 4K4 (masa 1&2) |
Tajuk: | Drama Titik-Titik Perjuangan |
Objektif Umum: | Memahami dan menghayati drama |
Objektif Khusus: | Pada akhir pembelajaran pelajar dapat:
|
Fokus Utama: | 10.0 Memahami dan memberikan respons peribadi tentang karya sastera |
Fokus Sampingan: | 8.0 Memproses maklumat untuk keperluan tertentu |
Kemahiran Bernilai Tambah: |
|
Sistem Bahasa: | Kosa Kata |
Penerapan Nilai: | Kreatif dan yakin |
Rujukan Guru: |
|
Bahan Bantu Mengajar: | - |
Aktiviti: |
|
Refleksi: | Pelajar dapat mengikuti p&p dengan baik |
Hari/Tarikh: | Khamis (1/10/2009) |
Subjek: | Sejarah (Bab 7;Islam di Asia Tenggara) |
Tingkatan/Masa: | 4K3 (masa 7) |
Tajuk: | Memahami Pengaruh Islam di Asia Tenggara |
Hasil Pembelajaran: | Pada akhir pembelajaran pelajar dapat:
|
Aktiviti: |
|
Bahan Bantu Mengajar: | Lembaran kerja |
Rujukan Guru: |
|
:Penerapan Unsur /Tingkah Laku Patriotisme: | Sinar dan kemasyhuran tamadun Islam di negara kita |
Kemahiran Bernilai Tambah: |
|
Istilah & Konsep: | Kesultanan, Mufti, Wali, Pesantren,pondok, jihad, zakat |
Refleksi: | Pelajar dapat menjawab soalan esei dengan betul |
Hari/Tarikh: | Khamis (1/10/2009) |
Subjek: | Bahasa Melayu (Tatabahasa) |
Tingkatan/Masa: | 4K5 (masa 9) |
Tajuk: | Ayat aktif dan ayat pasif |
Objektif Umum: | Memahami ayat-ayat yang dikemukakan untuk memperoleh gambaran |
Objektif Khusus: | Menukar ayat pasif kepada ayat aktif |
Fokus Utama: | 7.0 Mendapat maklumat daripada pelbagai sumber yang didengar, dibaca dan ditonton |
Fokus Sampingan: | 3.3 Menyatakan pendirian yang jelas dengan mengemukakan maklumat yang relevan 7.3 Mengemukakan soalan untuk mendapatkan penjelasan lanjut |
Kemahiran Bernilai Tambah: |
|
Sistem Bahasa: |
|
Penerapan Nilai: | Rajin, berani, cekal |
Rujukan Guru: |
|
Bahan Bantu Mengajar: | - |
Aktiviti: |
|
Refleksi: | pelajar dapat menyiapkan tugasan yang diberikan dengan baik |
Hari/Tarikh: | Jumaat (2/10/2009) |
Subjek: | Bahasa Melayu (Rumusan) |
Tingkatan/Masa: | 4K4 (masa 5&6) |
Tajuk: | Rumusan –Punca-punca kemiskinan di bandar dan tindakan untuk menanganinya |
Objektif Umum: | Memahami strategi membuat rumusan yang lengkap |
Objektif Khusus: | Pada akhir pembelajaran pelajar dapat:
|
Fokus Utama: | 1.0 Berinteraksi untuk menjalin dan mempererat hubungan |
Fokus Sampingan: | 1.3 Menyampaikan maksud yang tersurat dan tersirat berdasarkan bahan-bahan yang dikemukakan dengan menggunakan kata dan ungkapan yang sesuai. 7.1 Menganal pasti dan menyatakan gambaran keseluruhan, idea utama dan isi penting, dan isi relevan tentang bahan yang didengar, dibaca dan ditonton. |
Kemahiran Bernilai Tambah: |
|
Sistem Bahasa: |
|
Penerapan Nilai: | Kreatif, Bekerjasama, Berani |
Rujukan Guru: |
|
Bahan Bantu Mengajar: |
|
Aktiviti: |
|
Refleksi: | Pelajar dapat menyenaraikan 6 isi tersurat dalam petikan |
Hari/Tarikh: | Jumaat (2/10/2009) |
Subjek: | Bahasa Melayu (Rumusan)-sambungan |
Tingkatan/Masa: | 4K5 (masa 8&9) |
Tajuk: | Rumusan – Punca-punca kemiskinan di bandar dan tindakan untuk menanganinya |
Objektif Umum: | Memahami strategi membuat rumusan yang lengkap |
Objektif Khusus: | Pada akhir pembelajaran pelajar dapat:
|
Fokus Utama: | 1.0 Berinteraksi untuk menjalin dan mempererat hubungan |
Fokus Sampingan: | 1.3 Menyampaikan maksud yang tersurat dan tersirat berdasarkan bahan-bahan yang dikemukakan dengan menggunakan kata dan ungkapan yang sesuai. 7.1 Menganal pasti dan menyatakan gambaran keseluruhan, idea utama dan isi penting, dan isi relevan tentang bahan yang didengar, dibaca dan ditonton. |
Kemahiran Bernilai Tambah: |
|
Sistem Bahasa: |
|
Penerapan Nilai: | Kreatif, Bekerjasama, Berani |
Rujukan Guru: |
|
Bahan Bantu Mengajar: | - |
Aktiviti: |
|
Refleksi: | Pelajar dapat menulis 2 isi tersirat dan penutup |
No comments:
Post a Comment