Sunday, September 6, 2009

Rph Minggu 36

Rancangan Pengajaran Harian (Minggu ketiga puluh enam dari 1/9/2009-4/9/2009)


 

Hari/Tarikh:

Selasa (1/9/2009)

Subjek:

Sejarah (Bab 6;Pembentukan Kerajaan Islam dan Sumbangannya)

Tingkatan/Masa:

4K8 (masa 3&4)

Tajuk:

Memahami Pertembungan Tamadun Islam dengan Tamadun lain di dunia

Hasil Pembelajaran:

Pada akhir pembelajaran pelajar dapat:

  1. Menyatakan cara-cara pertembungan tamadun Islam

Aktiviti:

  1. Penerangan awal guru tentang tajuk
  2. Pelajar dibahagikan kepada beberapa kumpulan untuk menyiapkan lembaran kerja.
  3. Guru akan membimbing setiap kumpulan.
  4. Perbincangan bersama guru

Bahan Bantu Mengajar:

Lembaran kerja

Rujukan Guru:

  1. Buku Teks Sejarah Tingkatan 4
  2. Visi Baru Emas Sejarah, Tingkatan 4&5, Eastview
  3. Komik Sambil Belajar Tingkatan 4

:Penerapan Unsur /Tingkah Laku Patriotisme:

Kebijaksanaan menyusun strategi untuk kestabilan negara

Kemahiran Bernilai Tambah:

  1. Kemahiran Berfikir: Membuat perbandingan, menilai dan membuat keputusan
  2. Strategi Pengajaran & Pembelajaran: Koperatif dan Kolaboratif
  3. Kemahiran Cara Belajar: Mengumpul dan mencatat maklumat

Istilah & Konsep:

Tamadun

Refleksi:

Pelajar dapat menyatakan cara-cara pertembungan tamadun Islam


 


 


 

Hari/Tarikh:

Selasa 1/9/2009)

Subjek:

Sejarah (Bab 6;Pembentukan Kerajaan Islam dan Sumbangannya)

Tingkatan/Masa:

4K3 (masa 5&6)

Tajuk:

Memahami Pertembungan Tamadun Islam dengan Tamadun lain di dunia

Hasil Pembelajaran:

Pada akhir pembelajaran pelajar dapat:

  1. Menjelaskan kesan-kesan pertembungan tamadun Islam

Aktiviti:

  1. Penerangan awal guru tentang tajuk
  2. Pelajar dibahagikan kepada beberapa kumpulan untuk menyiapkan lembaran kerja.
  3. Guru akan membimbing setiap kumpulan.
  4. Perbincangan dan soal jawab bersama guru
  5. Menulis nota ringkas

Bahan Bantu Mengajar:

Lembaran kerja

Rujukan Guru:

  1. Buku Teks Sejarah Tingkatan 4
  2. Visi Baru Emas Sejarah, Tingkatan 4&5, Eastview
  3. Komik Sambil Belajar Tingkatan 4

:Penerapan Unsur /Tingkah Laku Patriotisme:

Kebijaksanaan menyusun strategi untuk kestabilan negara

Kemahiran Bernilai Tambah:

  1. Kemahiran Berfikir: Membuat perbandingan, menilai dan membuat keputusan
  2. Strategi Pengajaran & Pembelajaran: Koperatif dan Kolaboratif
  3. Kemahiran Cara Belajar: Mengumpul dan mencatat maklumat

Istilah & Konsep:

Golongan Mudejar

Refleksi:

Pelajar dapat menyatakan cara-cara pertembungan tamadun Islam


 


 

Hari/Tarikh:

Selasa (1/9/2009)

Subjek:

Bahasa Melayu

Tingkatan/Masa:

4K4 (masa 9)

Tajuk:

Ujian Lisan 2

Aktiviti:

  1. Pelajar membentangkan sesuatu (bahan bukti) berdasarkan tajuk yang dipilih.
  2. Guru akan membuat penilaian
  3. Pelajar-pelajar lain mendengar pembentangan rakan dan bertanya soalan sekiranya ada.
  4. Pelajar bersedia menunggu giliran masing-masing

Refleksi:

Pelajar melaksanakan ujian lisan dengan baik

Hari/Tarikh:

Rabu (2/9/2009)

Subjek:

Bahasa Melayu

Tingkatan/Masa:

4K4 (masa 3&4)

Tajuk:

Ujian Lisan 2

Aktiviti:

  1. Pelajar membentangkan sesuatu (bahan bukti) berdasarkan tajuk yang dipilih.
  2. Guru akan membuat penilaian
  3. Pelajar-pelajar lain mendengar pembentangan rakan dan bertanya soalan sekiranya ada.
  4. Pelajar bersedia menunggu giliran masing-masing

Refleksi:

Pelajar melaksanakan ujian lisan dengan baik


 

Hari/Tarikh:

Rabu (2/9/2009)

Subjek:

Bahasa Melayu

Tingkatan/Masa:

4K5 (masa 8&9)

Tajuk:

Ujian Lisan 2

Aktiviti:

  1. Pelajar membentangkan sesuatu (bahan bukti) berdasarkan tajuk yang dipilih.
  2. Guru akan membuat penilaian
  3. Pelajar-pelajar lain mendengar pembentangan rakan dan bertanya soalan sekiranya ada.
  4. Pelajar bersedia menunggu giliran masing-masing

Refleksi:

Pelajar melaksanakan ujian lisan dengan baik


 


 


 

Hari/Tarikh:

Khamis (3/9/2009)

Subjek:

Bahasa Melayu

Tingkatan/Masa:

4K4 (masa1&2)

Tajuk:

Ujian Lisan 2

Aktiviti:

  1. Pelajar membentangkan sesuatu (bahan bukti) berdasarkan tajuk yang dipilih.
  2. Guru akan membuat penilaian
  3. Pelajar-pelajar lain mendengar pembentangan rakan dan bertanya soalan sekiranya ada.
  4. Pelajar bersedia menunggu giliran masing-masing

Refleksi:

Pelajar melaksanakan ujian lisan dengan baik


 


 

Hari/Tarikh:

Khamis (3/9/2009)

Subjek:

Sejarah (Bab 6;Pembentukan Kerajaan Islam dan Sumbangannya)

Tingkatan/Masa:

4K3 (masa 5&6)

Tajuk:

Rumusan Bab 6

Hasil Pembelajaran:

-

Aktiviti:

-pelajar menjawab 30 soalan objektif dalam bab 6

Bahan Bantu Mengajar:

Lembaran kerja

Rujukan Guru:

  1. Buku Teks Sejarah Tingkatan 4
  2. Visi Baru Emas Sejarah, Tingkatan 4&5, Eastview
  3. Komik Sambil Belajar Tingkatan 4

:Penerapan Unsur /Tingkah Laku Patriotisme:

Kebijaksanaan menyusun strategi untuk kestabilan negara

Kemahiran Bernilai Tambah:

  1. Kemahiran Berfikir: Membuat perbandingan, menilai dan membuat keputusan
  2. Strategi Pengajaran & Pembelajaran: Koperatif dan Kolaboratif
  3. Kemahiran Cara Belajar: Mengumpul dan mencatat maklumat

Istilah & Konsep:

 

Refleksi:

-


 

Hari/Tarikh:

Jumaat (4/9/2009)

Subjek:

Bahasa Melayu

Tingkatan/Masa:

4K4 (masa 5&6)

Tajuk:

Ujian Lisan 2

Aktiviti:

  1. Pelajar membentangkan sesuatu (bahan bukti) berdasarkan tajuk yang dipilih.
  2. Guru akan membuat penilaian
  3. Pelajar-pelajar lain mendengar pembentangan rakan dan bertanya soalan sekiranya ada.
  4. Pelajar bersedia menunggu giliran masing-masing

Refleksi:

Pelajar melaksanakan ujian lisan dengan baik

Hari/Tarikh:

Jumaat (4/9/2009)

Subjek:

Bahasa Melayu

Tingkatan/Masa:

4k5 (masa 7&8)

Tajuk:

Ujian Lisan 2

Aktiviti:

  1. Pelajar membentangkan sesuatu (bahan bukti) berdasarkan tajuk yang dipilih.
  2. Guru akan membuat penilaian
  3. Pelajar-pelajar lain mendengar pembentangan rakan dan bertanya soalan sekiranya ada.
  4. Pelajar bersedia menunggu giliran masing-masing

Refleksi:

Pelajar melaksanakan ujian lisan dengan baik


 


 

No comments:

Post a Comment