Saturday, September 5, 2009

Rph Minggu 34

Rancangan Pengajaran Harian (Minggu ketiga puluh empat dari 17/8/2009-21/8/2009)

Hari/Tarikh:

Isnin (17/8/2009)

Subjek:

Sejarah (Bab 6;Pembentukan Kerajaan Islam dan Sumbangannya)

Tingkatan/Masa:

4K8 (masa 3&4)

Tajuk:

Memahami latar belakang pembentukan kerajaan Bani Umaiyah, Bani Abbasiyah dan Turki Uthmaniyah serta sumbangannya.-sambungan

Hasil Pembelajaran:

Pada akhir pembelajaran pelajar dapat:

  1. Menyatakan sumbangan kerajaan Bani Turki Uthmaniyah
  2. Menjelaskan sebab-sebab kejatuhan

Aktiviti:

  1. Penerangan awal guru
  2. Perbincangan dalam kumpulan untuk menjawab soalan (lembaran kerja)
  3. Perbincangan bersama guru

Bahan Bantu Mengajar:

Lembaran kerja

Rujukan Guru:

  1. Buku Teks Sejarah Tingkatan 4
  2. Visi Baru Emas Sejarah, Tingkatan 4&5, Eastview
  3. Komik Sambil Belajar Tingkatan 4

:Penerapan Unsur /Tingkah Laku Patriotisme:

Kebijaksanaan menyusun strategi untuk kestabilan negara

Kemahiran Bernilai Tambah:

  1. Kemahiran Berfikir: Membuat perbandingan, menilai dan membuat keputusan
  2. Strategi Pengajaran & Pembelajaran: Koperatif dan Kolaboratif
  3. Kemahiran Cara Belajar: Mengumpul dan mencatat maklumat

Istilah & Konsep:

Semangat Ghazi, Janissari

Refleksi:

Pelajar dapat menjelaskan sebab-sebab kejatuhan kerajaan Turki Uthmaniyah dengan baik


 


 


 

Hari/Tarikh:

Isnin (17/8/2009)

Subjek:

Bahasa Melayu

Tingkatan/Masa:

4K5 (5&6)

Tajuk:

Ujian pertengahan penggal 2 (kertas 2)

Aktiviti:

  1. Pelajar menjawab soalan

Refleksi:

-

Hari/Tarikh:

Isnin (17/8/2009)

Subjek:

Sejarah (Bab 6;Pembentukan Kerajaan Islam dan Sumbangannya)

Tingkatan/Masa:

4K3 (masa 7)

Tajuk:

Memahami latar belakang pembentukan kerajaan Bani Umaiyah, Bani Abbasiyah dan Turki Uthmaniyah serta sumbangannya.-sambungan

Hasil Pembelajaran:

Pada akhir pembelajaran pelajar dapat:

  1. Menyatakan sumbangan kerajaan Bani Turki Uthmaniyah
  2. Menjelaskan sebab-sebab kejatuhan

Aktiviti:

  1. Penerangan awal guru tentang tajuk
  2. Pelajar menjawab soalan dalam lembaran kerja secara individu
  3. Jawapan akan ditukar dengan rakan sebelah
  4. Perbincangan dengan guru dan rakan-rakan yang lain
  5. pembetulan

Bahan Bantu Mengajar:

Lembaran kerja

Rujukan Guru:

  1. Buku Teks Sejarah Tingkatan 4
  2. Visi Baru Emas Sejarah, Tingkatan 4&5, Eastview
  3. Komik Sambil Belajar Tingkatan 4

:Penerapan Unsur /Tingkah Laku Patriotisme:

Kebijaksanaan menyusun strategi untuk kestabilan negara

Kemahiran Bernilai Tambah:

  1. Kemahiran Berfikir: Membuat perbandingan, menilai dan membuat keputusan
  2. Strategi Pengajaran & Pembelajaran: Koperatif dan Kolaboratif
  3. Kemahiran Cara Belajar: Mengumpul dan mencatat maklumat

Istilah & Konsep:

Semangat Ghazi, Janissari

Refleksi:

Pelajar dapat menjelaskan sebab-sebab kejatuhan kerajaan Turki Uthmaniyah dengan baik


 

Hari/Tarikh:

Selasa (18/8/2009)

Subjek:

Sejarah (Bab 6;Pembentukan Kerajaan Islam dan Sumbangannya)

Tingkatan/Masa:

4K8 (masa 3&4)

Tajuk:

Memahami penyebaran Islam ke Eropah

Hasil Pembelajaran:

Pada akhir pembelajaran pelajar dapat:

  1. Menjelaskan faktor penyebaran Islam ke Eropah

Aktiviti:

  1. Penerangan awal guru
  2. Kuiz antara kumpulan
  3. Perbincangan bersama guru

Bahan Bantu Mengajar:

Kad manila

Rujukan Guru:

  1. Buku Teks Sejarah Tingkatan 4
  2. Visi Baru Emas Sejarah, Tingkatan 4&5, Eastview
  3. Komik Sambil Belajar Tingkatan 4

:Penerapan Unsur /Tingkah Laku Patriotisme:

Kebijaksanaan menyusun strategi untuk kestabilan negara

Kemahiran Bernilai Tambah:

  1. Kemahiran Berfikir: Membuat perbandingan, menilai dan membuat keputusan
  2. Strategi Pengajaran & Pembelajaran: Koperatif dan Kolaboratif
  3. Kemahiran Cara Belajar: Mengumpul dan mencatat maklumat

Istilah & Konsep:

Semangat Ghazi

Refleksi:

Pelajar dapat menjelaskan faktor-faktor penyebaran Islam di Eropah dengan baik


 


 


 

Hari/Tarikh:

Selasa (18/8/2009)

Subjek:

Sejarah (Bab 6;Pembentukan Kerajaan Islam dan Sumbangannya)

Tingkatan/Masa:

4K3 (masa 5&6)

Tajuk:

Memahami penyebaran Islam ke Eropah

Hasil Pembelajaran:

Pada akhir pembelajaran pelajar dapat:

  1. Menjelaskan faktor penyebaran Islam ke Eropah

Aktiviti:

  1. Penerangan awal guru tentang tajuk
  2. Pelajar diberi masa untuk membaca semula tajuk
  3. Kuiz antara kumpulan
  4. Perbincangan bersama guru
  5. Menulis nota ringkas dalam buku masing-masing

Bahan Bantu Mengajar:

Kad manila

Rujukan Guru:

  1. Buku Teks Sejarah Tingkatan 4
  2. Visi Baru Emas Sejarah, Tingkatan 4&5, Eastview
  3. Komik Sambil Belajar Tingkatan 4

:Penerapan Unsur /Tingkah Laku Patriotisme:

Kebijaksanaan menyusun strategi untuk kestabilan negara

Kemahiran Bernilai Tambah:

  1. Kemahiran Berfikir: Membuat perbandingan, menilai dan membuat keputusan
  2. Strategi Pengajaran & Pembelajaran: Koperatif dan Kolaboratif
  3. Kemahiran Cara Belajar: Mengumpul dan mencatat maklumat

Istilah & Konsep:

Semangat Ghazi

Refleksi:

Pelajar dapat menjelaskan faktor-faktor penyebaran Islam di Eropah dengan baik


 

Hari/Tarikh:

Selasa (18/8/2009)

Subjek:

Bahasa Melayu

Tingkatan/Masa:

4K4 (masa 9)

Tajuk:

Ujian Lisan 2

Aktiviti:

  1. Pelajar membentangkan sesuatu (bahan bukti) berdasarkan tajuk yang dipilih.
  2. Guru akan membuat penilaian
  3. Pelajar-pelajar lain mendengar pembentangan rakan dan bertanya soalan sekiranya ada.
  4. Pelajar bersedia menunggu giliran masing-masing

Refleksi:

Pelajar melaksanakan ujian lisan dengan baik


 

Hari/Tarikh:

Rabu (19/8/2009)

Subjek:

Bahasa Melayu

Tingkatan/Masa:

4K5 (masa 8&9)

Tajuk:

Ujian pertengahan penggal 2 (kertas 1)

Aktiviti:

  1. Pelajar menjawab soalan

Refleksi:

-


 

Hari/Tarikh:

Rabu (19/8/2009)

Subjek:

Bahasa Melayu

Tingkatan/Masa:

4K4 (masa 3&4))

Tajuk:

Ujian pertengahan penggal 2 (kertas 2)

Aktiviti:

  1. Pelajar menjawab soalan

Refleksi:

-

Hari/Tarikh:

Khamis (20/8/2009)

Subjek:

Bahasa Melayu

Tingkatan/Masa:

4K4 (masa 1&2)

Tajuk:

Ujian pertengahan penggal 2 (kertas 1)

Aktiviti:

  1. Pelajar menjawab soalan

Refleksi:

-


 

Hari/Tarikh:

Khamis (20/8/2009)

Subjek:

Sejarah (Bab 6;Pembentukan Kerajaan Islam dan Sumbangannya)

Tingkatan/Masa:

4K3 (masa 5&6)

Tajuk:

Memahami Pertembungan Tamadun Islam dengan Tamadun lain di dunia

Hasil Pembelajaran:

Pada akhir pembelajaran pelajar dapat:

  1. Menyatakan cara-cara pertembungan tamadun Islam

Aktiviti:

  1. Penerangan awal guru tentang tajuk
  2. Pelajar diminta menjawab 1 soalan struktur
  3. Perbincangan bersama guru

Bahan Bantu Mengajar:

Lembaran kerja

Rujukan Guru:

  1. Buku Teks Sejarah Tingkatan 4
  2. Visi Baru Emas Sejarah, Tingkatan 4&5, Eastview
  3. Komik Sambil Belajar Tingkatan 4

:Penerapan Unsur /Tingkah Laku Patriotisme:

Kebijaksanaan menyusun strategi untuk kestabilan negara

Kemahiran Bernilai Tambah:

  1. Kemahiran Berfikir: Membuat perbandingan, menilai dan membuat keputusan
  2. Strategi Pengajaran & Pembelajaran: Koperatif dan Kolaboratif
  3. Kemahiran Cara Belajar: Mengumpul dan mencatat maklumat

Istilah & Konsep:

Tamadun

Refleksi:

Pelajar dapat menyatakan cara-cara pertembungan tamadun Islam

Hari/Tarikh:

Khamis (20/8/2009)

Subjek:

Bahasa Melayu

Tingkatan/Masa:

4K5 (masa 9)

Tajuk:

Ujian Lisan 2

Aktiviti:

  1. Pelajar membentangkan sesuatu (bahan bukti) berdasarkan tajuk yang dipilih.
  2. Guru akan membuat penilaian
  3. Pelajar-pelajar lain mendengar pembentangan rakan dan bertanya soalan sekiranya ada.
  4. Pelajar bersedia menunggu giliran masing-masing

Refleksi:

Pelajar melaksanakan ujian lisan dengan baik


 

Hari/Tarikh:

Jumaat (21/8/2009)

Subjek:

Bahasa Melayu

Tingkatan/Masa:

4K4 (masa 5&6)

Tajuk:

Ujian Lisan 2

Aktiviti:

  1. Pelajar membentangkan sesuatu (bahan bukti) berdasarkan tajuk yang dipilih.
  2. Guru akan membuat penilaian
  3. Pelajar-pelajar lain mendengar pembentangan rakan dan bertanya soalan sekiranya ada.
  4. Pelajar bersedia menunggu giliran masing-masing

Refleksi:

Pelajar melaksanakan ujian lisan dengan baik


 

Hari/Tarikh:

Khamis (20/8/2009)

Subjek:

Bahasa Melayu

Tingkatan/Masa:

4K5 (masa 7&8)

Tajuk:

Ujian Lisan 2

Aktiviti:

  1. Pelajar membentangkan sesuatu (bahan bukti) berdasarkan tajuk yang dipilih.
  2. Guru akan membuat penilaian
  3. Pelajar-pelajar lain mendengar pembentangan rakan dan bertanya soalan sekiranya ada.
  4. Pelajar bersedia menunggu giliran masing-masing

Refleksi:

Pelajar melaksanakan ujian lisan dengan baik


 


 

1 comment:

  1. Salam sejahtera,

    1. Tahniah. Saya telah menyemak RPH Minggu 34 - 36 dan mendapati ianya kemas kini dan lengkap. Keep it up.
    2. Tugas kita ialah untuk memastikan setiap pelajar kita mendapat cukup ilmu seperti yang dinyatakan dalam sukatan pelajaran. Pastikan juga pelajar kita bersedia untuk dinilai melalui peperiksaan, sama ada peperiksaan dalaman lebih-lebih lagi peperiksaan awam. Pelajar perlukan bimbingan daripada gurunya. Sebagai guru yang bertanggung jawab, kita mesti tidak give up on them. They have the potential. As teachers we can never motivate them enough. Keep on!


    Hj Rambli Zainudin
    Pengetua

    ReplyDelete