Rancangan Pengajaran Harian (Minggu ketiga puluh empat dari 17/8/2009-21/8/2009)
Hari/Tarikh: | Isnin (17/8/2009) |
Subjek: | Sejarah (Bab 6;Pembentukan Kerajaan Islam dan Sumbangannya) |
Tingkatan/Masa: | 4K8 (masa 3&4) |
Tajuk: | Memahami latar belakang pembentukan kerajaan Bani Umaiyah, Bani Abbasiyah dan Turki Uthmaniyah serta sumbangannya.-sambungan |
Hasil Pembelajaran: | Pada akhir pembelajaran pelajar dapat:
|
Aktiviti: |
|
Bahan Bantu Mengajar: | Lembaran kerja |
Rujukan Guru: |
|
:Penerapan Unsur /Tingkah Laku Patriotisme: | Kebijaksanaan menyusun strategi untuk kestabilan negara |
Kemahiran Bernilai Tambah: |
|
Istilah & Konsep: | Semangat Ghazi, Janissari |
Refleksi: | Pelajar dapat menjelaskan sebab-sebab kejatuhan kerajaan Turki Uthmaniyah dengan baik |
Hari/Tarikh: | Isnin (17/8/2009) |
Subjek: | Bahasa Melayu |
Tingkatan/Masa: | 4K5 (5&6) |
Tajuk: | Ujian pertengahan penggal 2 (kertas 2) |
Aktiviti: |
|
Refleksi: | - |
Hari/Tarikh: | Isnin (17/8/2009) |
Subjek: | Sejarah (Bab 6;Pembentukan Kerajaan Islam dan Sumbangannya) |
Tingkatan/Masa: | 4K3 (masa 7) |
Tajuk: | Memahami latar belakang pembentukan kerajaan Bani Umaiyah, Bani Abbasiyah dan Turki Uthmaniyah serta sumbangannya.-sambungan |
Hasil Pembelajaran: | Pada akhir pembelajaran pelajar dapat:
|
Aktiviti: |
|
Bahan Bantu Mengajar: | Lembaran kerja |
Rujukan Guru: |
|
:Penerapan Unsur /Tingkah Laku Patriotisme: | Kebijaksanaan menyusun strategi untuk kestabilan negara |
Kemahiran Bernilai Tambah: |
|
Istilah & Konsep: | Semangat Ghazi, Janissari |
Refleksi: | Pelajar dapat menjelaskan sebab-sebab kejatuhan kerajaan Turki Uthmaniyah dengan baik |
Hari/Tarikh: | Selasa (18/8/2009) |
Subjek: | Sejarah (Bab 6;Pembentukan Kerajaan Islam dan Sumbangannya) |
Tingkatan/Masa: | 4K8 (masa 3&4) |
Tajuk: | Memahami penyebaran Islam ke Eropah |
Hasil Pembelajaran: | Pada akhir pembelajaran pelajar dapat:
|
Aktiviti: |
|
Bahan Bantu Mengajar: | Kad manila |
Rujukan Guru: |
|
:Penerapan Unsur /Tingkah Laku Patriotisme: | Kebijaksanaan menyusun strategi untuk kestabilan negara |
Kemahiran Bernilai Tambah: |
|
Istilah & Konsep: | Semangat Ghazi |
Refleksi: | Pelajar dapat menjelaskan faktor-faktor penyebaran Islam di Eropah dengan baik |
Hari/Tarikh: | Selasa (18/8/2009) |
Subjek: | Sejarah (Bab 6;Pembentukan Kerajaan Islam dan Sumbangannya) |
Tingkatan/Masa: | 4K3 (masa 5&6) |
Tajuk: | Memahami penyebaran Islam ke Eropah |
Hasil Pembelajaran: | Pada akhir pembelajaran pelajar dapat:
|
Aktiviti: |
|
Bahan Bantu Mengajar: | Kad manila |
Rujukan Guru: |
|
:Penerapan Unsur /Tingkah Laku Patriotisme: | Kebijaksanaan menyusun strategi untuk kestabilan negara |
Kemahiran Bernilai Tambah: |
|
Istilah & Konsep: | Semangat Ghazi |
Refleksi: | Pelajar dapat menjelaskan faktor-faktor penyebaran Islam di Eropah dengan baik |
Hari/Tarikh: | Selasa (18/8/2009) |
Subjek: | Bahasa Melayu |
Tingkatan/Masa: | 4K4 (masa 9) |
Tajuk: | Ujian Lisan 2 |
Aktiviti: |
|
Refleksi: | Pelajar melaksanakan ujian lisan dengan baik |
Hari/Tarikh: | Rabu (19/8/2009) |
Subjek: | Bahasa Melayu |
Tingkatan/Masa: | 4K5 (masa 8&9) |
Tajuk: | Ujian pertengahan penggal 2 (kertas 1) |
Aktiviti: |
|
Refleksi: | - |
Hari/Tarikh: | Rabu (19/8/2009) |
Subjek: | Bahasa Melayu |
Tingkatan/Masa: | 4K4 (masa 3&4)) |
Tajuk: | Ujian pertengahan penggal 2 (kertas 2) |
Aktiviti: |
|
Refleksi: | - |
Hari/Tarikh: | Khamis (20/8/2009) |
Subjek: | Bahasa Melayu |
Tingkatan/Masa: | 4K4 (masa 1&2) |
Tajuk: | Ujian pertengahan penggal 2 (kertas 1) |
Aktiviti: |
|
Refleksi: | - |
Hari/Tarikh: | Khamis (20/8/2009) |
Subjek: | Sejarah (Bab 6;Pembentukan Kerajaan Islam dan Sumbangannya) |
Tingkatan/Masa: | 4K3 (masa 5&6) |
Tajuk: | Memahami Pertembungan Tamadun Islam dengan Tamadun lain di dunia |
Hasil Pembelajaran: | Pada akhir pembelajaran pelajar dapat:
|
Aktiviti: |
|
Bahan Bantu Mengajar: | Lembaran kerja |
Rujukan Guru: |
|
:Penerapan Unsur /Tingkah Laku Patriotisme: | Kebijaksanaan menyusun strategi untuk kestabilan negara |
Kemahiran Bernilai Tambah: |
|
Istilah & Konsep: | Tamadun |
Refleksi: | Pelajar dapat menyatakan cara-cara pertembungan tamadun Islam |
Hari/Tarikh: | Khamis (20/8/2009) |
Subjek: | Bahasa Melayu |
Tingkatan/Masa: | 4K5 (masa 9) |
Tajuk: | Ujian Lisan 2 |
Aktiviti: |
|
Refleksi: | Pelajar melaksanakan ujian lisan dengan baik |
Hari/Tarikh: | Jumaat (21/8/2009) |
Subjek: | Bahasa Melayu |
Tingkatan/Masa: | 4K4 (masa 5&6) |
Tajuk: | Ujian Lisan 2 |
Aktiviti: |
|
Refleksi: | Pelajar melaksanakan ujian lisan dengan baik |
Hari/Tarikh: | Khamis (20/8/2009) |
Subjek: | Bahasa Melayu |
Tingkatan/Masa: | 4K5 (masa 7&8) |
Tajuk: | Ujian Lisan 2 |
Aktiviti: |
|
Refleksi: | Pelajar melaksanakan ujian lisan dengan baik |
Salam sejahtera,
ReplyDelete1. Tahniah. Saya telah menyemak RPH Minggu 34 - 36 dan mendapati ianya kemas kini dan lengkap. Keep it up.
2. Tugas kita ialah untuk memastikan setiap pelajar kita mendapat cukup ilmu seperti yang dinyatakan dalam sukatan pelajaran. Pastikan juga pelajar kita bersedia untuk dinilai melalui peperiksaan, sama ada peperiksaan dalaman lebih-lebih lagi peperiksaan awam. Pelajar perlukan bimbingan daripada gurunya. Sebagai guru yang bertanggung jawab, kita mesti tidak give up on them. They have the potential. As teachers we can never motivate them enough. Keep on!
Hj Rambli Zainudin
Pengetua