Monday, August 10, 2009

Rph Minggu 32

Rancangan Pengajaran Harian (Minggu ketiga puluh dua dari 3/8/2009-7/8/2009)

Hari/Tarikh: 

Isnin (3/8/2009)

Subjek: 

Sejarah (Bab 6;Pembentukan Kerajaan Islam dan Sumbangannya)

Tingkatan/Masa: 

4K8 (masa 3&4) 

Tajuk: 

Memahami sistem pemerintahan khalifah al-Rasyidin

Hasil Pembelajaran: 

Pada akhir pembelajaran pelajar dapat:

  1. Menyatakan maksud khalifah
  2. Menyatakan syarat kelayakan menjadi khalifah
  3. Menyatakan cara pemilihan dan pelantikan khalifah

Aktiviti: 

  1. Guru memberikan penerangan tentang zaman pemerintahan khulafa al-Rasyidin secara ringkas
  2. Guru meminta pelajar memadankan tugas-tugas setiap khalifah yang telah dipelajari
  3. Pelajar diminta berbincang dalam kumpulan masing-masing
  4. Guru memantau pelajar dan mengulas jawapan yang telah diberikan
  5. Pelajar membuat pembetulan

Bahan Bantu Mengajar: 

Lembaran kerja

Rujukan Guru: 

  1. Buku Teks Sejarah Tingkatan 4
  2. Visi Baru Emas Sejarah, Tingkatan 4&5, Eastview
  3. Komik Sambil Belajar Tingkatan 4

:Penerapan Unsur /Tingkah Laku Patriotisme:

Kepimpinan berwibawa menjamin kedaulatan Negara-bersikap kepimpinan cemerlang

Kemahiran Bernilai Tambah: 

  1. Kemahiran Berfikir: Membuat perbandingan, menilai dan membuat keputusan
  2. Strategi Pengajaran & Pembelajaran: Koperatif dan Kolaboratif
  3. Kemahiran Cara Belajar: Mengumpul dan mencatat maklumat

Istilah & Konsep: 

Khalifah, Baiah, murtad, syura, musyawarah

Refleksi: 

Pelajar dapat mengikuti sesi p&p dengan baik 


 

Hari/Tarikh:

Isnin (3/8/2009)

Subjek:

Bahasa Melayu (Tatabahasa)

Tingkatan/Masa:

4K5 (masa 5&6)

Tajuk:

Memisahkan ayat

Objektif Umum:

Memahami ayat-ayat yang dikemukakan untuk memperoleh gambaran

Objektif Khusus:

Pada akhir pembelajaran pelajar dapat:

  1. Memisahkan ayat gabungan

Fokus Utama:

7.0 Mendapat maklumat daripada pelbagai sumber yang didengar, dibaca dan ditonton

Fokus Sampingan:

3.3 Menyatakan pendirian yang jelas dengan mengemukakan maklumat yang relevan

7.3 Mengemukakan soalan untuk mendapatkan penjelasan lanjut

Kemahiran Bernilai Tambah:

  1. Kemahiran Berfikir: Membuat perbandingan, menilai dan membuat keputusan
  2. Kemahiran Cara Belajar: Mengumpul dan mencatat maklumat

Sistem Bahasa:

  1. Sintaksis

Penerapan Nilai:

Rajin, gigih berusaha, berani

Rujukan Guru:

  1. Nexus, SPM Bahasa Malaysia Tingkatan 4 &5, Sasbadi

Bahan Bantu Mengajar:

Kertas mahjong

Aktiviti:

  1. Guru menerangkan strategi memisahkan ayat berdasarkan contoh-contoh yang bersesuaian.
  2. Guru memberikan bahan edaran yang mengandungi ayat majmuk.Pelajar diminta membaca ayat tersebut secara individu dan memisahkan ayat majmuk .
  3. Pelajar diminta berbincang dengan rakan sebelah dan membandingkan jawapan mereka dengan rakan
  4. Guru mengulas jawapan pelajar secara perbincangan kelas
  5. Pelajar diminta membuat pembetulan bagi setiap kesalahan.

Refleksi:

60% pelajar dapat menyiapkan tugasan yang diberikan dengan baik

  


 

Hari/Tarikh: 

Isnin (3/8/2009)

Subjek: 

Sejarah (Bab 6;Pembentukan Kerajaan Islam dan Sumbangannya)

Tingkatan/Masa: 

4K3 (masa 8&9)

Tajuk: 

Memahami sistem pemerintahan khalifah al-Rasyidin

Hasil Pembelajaran: 

Pada akhir pembelajaran pelajar dapat:

  1. Menyatakan maksud khalifah
  2. Menyatakan syarat kelayakan menjadi khalifah
  3. Menjelaskan cara pemilihan dan pelantikan khalifah Al-Rasyidin

Aktiviti: 

  1. Guru memberikan penerangan tentang zaman pemerintahan khulafa al-Rasyidin secara ringkas
  2. Guru meminta pelajar mengenalpasti tugas-tugas setiap khalifah yang telah dipelajari
  3. Pelajar diminta berbincang dalam kumpulan masing-masing
  4. Guru memantau pelajar dan mengulas jawapan yang telah diberikan
  5. Pelajar membuat pembetulan

Bahan Bantu Mengajar: 

Lembaran kerja

Rujukan Guru: 

  1. Buku Teks Sejarah Tingkatan 4
  2. Visi Baru Emas Sejarah, Tingkatan 4&5, Eastview
  3. Komik Sambil Belajar Tingkatan 4

:Penerapan Unsur /Tingkah Laku Patriotisme:

Kepimpinan berwibawa menjamin kedaulatan Negara-bersikap kepimpinan cemerlang

Kemahiran Bernilai Tambah: 

  1. Kemahiran Berfikir: Membuat perbandingan, menilai dan membuat keputusan
  2. Strategi Pengajaran & Pembelajaran: Koperatif dan Kolaboratif
  3. Kemahiran Cara Belajar: Mengumpul dan mencatat maklumat

Istilah & Konsep: 

Khalifah, Baiah, murtad, syura, musyawarah

Refleksi: 

Pelajar dapat mengikuti sesi p&p dengan baik 


 


 


 

Hari/Tarikh: 

Selasa (4/8/2009)

Subjek: 

Sejarah (Bab 6;Pembentukan Kerajaan Islam dan Sumbangannya)

Tingkatan/Masa: 

4K8 (masa 3&4) 

Tajuk: 

Memahami latar belakang pembentukan kerajaan Bani Umaiyah, Bani Abbasiyah dan Turki Uthmaniyah serta sumbangannya.

Hasil Pembelajaran: 

Pada akhir pembelajaran pelajar dapat:

  1. Menyatakan latar belakang pembentukan kerajaan Bani Umaiyah
  2. Menyatakan sumbangan kerajaan Bani Umaiyah

Aktiviti: 

  1. Guru memberikan penerangan tentang latar belakang pembentukan kerajaan Bani Umaiyah.
  2. Guru meminta pelajar melengkapkan tempat kosong berkaitan dengan sumbangan kerajaan Bani Umaiyah.
  3. Pelajar diminta berbincang dalam kumpulan masing-masing
  4. Guru memantau pelajar dan mengulas jawapan yang telah diberikan
  5. Pelajar membuat pembetulan

Bahan Bantu Mengajar: 

Lembaran kerja

Rujukan Guru: 

  1. Buku Teks Sejarah Tingkatan 4
  2. Visi Baru Emas Sejarah, Tingkatan 4&5, Eastview
  3. Komik Sambil Belajar Tingkatan 4

:Penerapan Unsur /Tingkah Laku Patriotisme:

Kebijaksanaan menyusun strategi untuk kestabilan negara

Kemahiran Bernilai Tambah: 

  1. Kemahiran Berfikir: Membuat perbandingan, menilai dan membuat keputusan
  2. Strategi Pengajaran & Pembelajaran: Koperatif dan Kolaboratif
  3. Kemahiran Cara Belajar: Mengumpul dan mencatat maklumat

Istilah & Konsep: 

Syiah, monarki, Hijabah, Ijtihad, Ijmak

Refleksi: 

Pelajar dapat mengikuti sesi p&p dengan baik 


 


 

Hari/Tarikh: 

Selasa (4/8/2009)

Subjek: 

Sejarah (Bab 6;Pembentukan Kerajaan Islam dan Sumbangannya)

Tingkatan/Masa: 

4K3 (masa 5&6)

Tajuk: 

Memahami latar belakang pembentukan kerajaan Bani Umaiyah, Bani Abbasiyah dan Turki Uthmaniyah serta sumbangannya.

Hasil Pembelajaran: 

Pada akhir pembelajaran pelajar dapat:

  1. Menyatakan latar belakang pembentukan kerajaan Bani Umaiyah
  2. Menyatakan sumbangan kerajaan Bani Umaiyah

Aktiviti: 

  1. Guru memberikan penerangan tentang latar belakang pembentukan kerajaan Bani Umaiyah.
  2. Guru meminta pelajar menyenaraikan sumbangan kerajaan Bani Umaiyah.
  3. Pelajar diminta berbincang dalam kumpulan masing-masing
  4. Guru memantau pelajar dan mengulas jawapan yang telah diberikan
  5. Pelajar membuat pembetulan

Bahan Bantu Mengajar: 

Lembaran kerja

Rujukan Guru: 

  1. Buku Teks Sejarah Tingkatan 4
  2. Visi Baru Emas Sejarah, Tingkatan 4&5, Eastview
  3. Komik Sambil Belajar Tingkatan 4

:Penerapan Unsur /Tingkah Laku Patriotisme:

Kebijaksanaan menyusun strategi untuk kestabilan negara

Kemahiran Bernilai Tambah: 

  1. Kemahiran Berfikir: Membuat perbandingan, menilai dan membuat keputusan
  2. Strategi Pengajaran & Pembelajaran: Koperatif dan Kolaboratif
  3. Kemahiran Cara Belajar: Mengumpul dan mencatat maklumat

Istilah & Konsep: 

Syiah, monarki, Hijabah, Ijtihad, Ijmak

Refleksi: 

Pelajar dapat mengikuti sesi p&p dengan baik 


 


 

Hari/Tarikh:

Selasa (4/8/2009)

Subjek:

Bahasa Melayu (Tatabahasa)

Tingkatan/Masa:

4K4 (masa 9)

Tajuk:

Memisahkan ayat

Objektif Umum:

Memahami ayat-ayat yang dikemukakan untuk memperoleh gambaran

Objektif Khusus:

Pada akhir pembelajaran pelajar dapat:

  1. Memisahkan ayat gabungan

Fokus Utama:

7.0 Mendapat maklumat daripada pelbagai sumber yang didengar, dibaca dan ditonton

Fokus Sampingan:

3.3 Menyatakan pendirian yang jelas dengan mengemukakan maklumat yang relevan

7.3 Mengemukakan soalan untuk mendapatkan penjelasan lanjut

Kemahiran Bernilai Tambah:

  1. Kemahiran Berfikir: Membuat perbandingan, menilai dan membuat keputusan
  2. Kemahiran Cara Belajar: Mengumpul dan mencatat maklumat

Sistem Bahasa:

  1. Sintaksis

Penerapan Nilai:

Rajin, gigih berusaha, berani

Rujukan Guru:

  1. Nexus, SPM Bahasa Malaysia Tingkatan 4 &5, Sasbadi

Bahan Bantu Mengajar:

Kertas mahjong

Aktiviti:

  1. Guru menerangkan strategi memisahkan ayat berdasarkan contoh-contoh yang bersesuaian.
  2. Guru memberikan bahan edaran yang mengandungi ayat majmuk.Pelajar diminta membaca ayat tersebut secara individu dan memisahkan ayat majmuk .
  3. Pelajar diminta berbincang dengan rakan sebelah dan membandingkan jawapan mereka dengan rakan
  4. Guru mengulas jawapan pelajar secara perbincangan kelas
  5. Pelajar diminta membuat pembetulan bagi setiap kesalahan.

Refleksi:

65% pelajar dapat menyiapkan tugasan yang diberikan dengan baik

  


 


 

*5/8/2009-7/8/2009

Hari Sukan Sekolah

No comments:

Post a Comment