Rancangan Pengajaran Harian (Minggu ketiga puluh dua dari 3/8/2009-7/8/2009)
Hari/Tarikh: | Isnin (3/8/2009) |
Subjek: | Sejarah (Bab 6;Pembentukan Kerajaan Islam dan Sumbangannya) |
Tingkatan/Masa: | 4K8 (masa 3&4) |
Tajuk: | Memahami sistem pemerintahan khalifah al-Rasyidin |
Hasil Pembelajaran: | Pada akhir pembelajaran pelajar dapat:
Menyatakan maksud khalifah
Menyatakan syarat kelayakan menjadi khalifah
Menyatakan cara pemilihan dan pelantikan khalifah
|
Aktiviti: | Guru memberikan penerangan tentang zaman pemerintahan khulafa al-Rasyidin secara ringkas
Guru meminta pelajar memadankan tugas-tugas setiap khalifah yang telah dipelajari
Pelajar diminta berbincang dalam kumpulan masing-masing
Guru memantau pelajar dan mengulas jawapan yang telah diberikan
Pelajar membuat pembetulan
|
Bahan Bantu Mengajar: | Lembaran kerja |
Rujukan Guru: | - Buku Teks Sejarah Tingkatan 4
- Visi Baru Emas Sejarah, Tingkatan 4&5, Eastview
- Komik Sambil Belajar Tingkatan 4
|
:Penerapan Unsur /Tingkah Laku Patriotisme: | Kepimpinan berwibawa menjamin kedaulatan Negara-bersikap kepimpinan cemerlang |
Kemahiran Bernilai Tambah: | - Kemahiran Berfikir: Membuat perbandingan, menilai dan membuat keputusan
- Strategi Pengajaran & Pembelajaran: Koperatif dan Kolaboratif
- Kemahiran Cara Belajar: Mengumpul dan mencatat maklumat
|
Istilah & Konsep: | Khalifah, Baiah, murtad, syura, musyawarah |
Refleksi: | Pelajar dapat mengikuti sesi p&p dengan baik |
Hari/Tarikh: | Isnin (3/8/2009) |
Subjek: | Bahasa Melayu (Tatabahasa) |
Tingkatan/Masa: | 4K5 (masa 5&6) |
Tajuk: | Memisahkan ayat |
Objektif Umum: | Memahami ayat-ayat yang dikemukakan untuk memperoleh gambaran |
Objektif Khusus: | Pada akhir pembelajaran pelajar dapat:
Memisahkan ayat gabungan
|
Fokus Utama: | 7.0 Mendapat maklumat daripada pelbagai sumber yang didengar, dibaca dan ditonton |
Fokus Sampingan: | 3.3 Menyatakan pendirian yang jelas dengan mengemukakan maklumat yang relevan
7.3 Mengemukakan soalan untuk mendapatkan penjelasan lanjut |
Kemahiran Bernilai Tambah: | - Kemahiran Berfikir: Membuat perbandingan, menilai dan membuat keputusan
- Kemahiran Cara Belajar: Mengumpul dan mencatat maklumat
|
Sistem Bahasa: | - Sintaksis
|
Penerapan Nilai: | Rajin, gigih berusaha, berani |
Rujukan Guru: | - Nexus, SPM Bahasa Malaysia Tingkatan 4 &5, Sasbadi
|
Bahan Bantu Mengajar: | Kertas mahjong |
Aktiviti: | Guru menerangkan strategi memisahkan ayat berdasarkan contoh-contoh yang bersesuaian.
Guru memberikan bahan edaran yang mengandungi ayat majmuk.Pelajar diminta membaca ayat tersebut secara individu dan memisahkan ayat majmuk .
Pelajar diminta berbincang dengan rakan sebelah dan membandingkan jawapan mereka dengan rakan
Guru mengulas jawapan pelajar secara perbincangan kelas
Pelajar diminta membuat pembetulan bagi setiap kesalahan.
|
Refleksi: | 60% pelajar dapat menyiapkan tugasan yang diberikan dengan baik |
| |
Hari/Tarikh: | Isnin (3/8/2009) |
Subjek: | Sejarah (Bab 6;Pembentukan Kerajaan Islam dan Sumbangannya) |
Tingkatan/Masa: | 4K3 (masa 8&9) |
Tajuk: | Memahami sistem pemerintahan khalifah al-Rasyidin |
Hasil Pembelajaran: | Pada akhir pembelajaran pelajar dapat:
Menyatakan maksud khalifah
Menyatakan syarat kelayakan menjadi khalifah
Menjelaskan cara pemilihan dan pelantikan khalifah Al-Rasyidin
|
Aktiviti: | Guru memberikan penerangan tentang zaman pemerintahan khulafa al-Rasyidin secara ringkas
Guru meminta pelajar mengenalpasti tugas-tugas setiap khalifah yang telah dipelajari
Pelajar diminta berbincang dalam kumpulan masing-masing
Guru memantau pelajar dan mengulas jawapan yang telah diberikan
Pelajar membuat pembetulan
|
Bahan Bantu Mengajar: | Lembaran kerja |
Rujukan Guru: | - Buku Teks Sejarah Tingkatan 4
- Visi Baru Emas Sejarah, Tingkatan 4&5, Eastview
- Komik Sambil Belajar Tingkatan 4
|
:Penerapan Unsur /Tingkah Laku Patriotisme: | Kepimpinan berwibawa menjamin kedaulatan Negara-bersikap kepimpinan cemerlang |
Kemahiran Bernilai Tambah: | - Kemahiran Berfikir: Membuat perbandingan, menilai dan membuat keputusan
- Strategi Pengajaran & Pembelajaran: Koperatif dan Kolaboratif
- Kemahiran Cara Belajar: Mengumpul dan mencatat maklumat
|
Istilah & Konsep: | Khalifah, Baiah, murtad, syura, musyawarah |
Refleksi: | Pelajar dapat mengikuti sesi p&p dengan baik |
Hari/Tarikh: | Selasa (4/8/2009) |
Subjek: | Sejarah (Bab 6;Pembentukan Kerajaan Islam dan Sumbangannya) |
Tingkatan/Masa: | 4K8 (masa 3&4) |
Tajuk: | Memahami latar belakang pembentukan kerajaan Bani Umaiyah, Bani Abbasiyah dan Turki Uthmaniyah serta sumbangannya. |
Hasil Pembelajaran: | Pada akhir pembelajaran pelajar dapat:
Menyatakan latar belakang pembentukan kerajaan Bani Umaiyah
Menyatakan sumbangan kerajaan Bani Umaiyah
|
Aktiviti: | Guru memberikan penerangan tentang latar belakang pembentukan kerajaan Bani Umaiyah.
Guru meminta pelajar melengkapkan tempat kosong berkaitan dengan sumbangan kerajaan Bani Umaiyah.
Pelajar diminta berbincang dalam kumpulan masing-masing
Guru memantau pelajar dan mengulas jawapan yang telah diberikan
Pelajar membuat pembetulan
|
Bahan Bantu Mengajar: | Lembaran kerja |
Rujukan Guru: | - Buku Teks Sejarah Tingkatan 4
- Visi Baru Emas Sejarah, Tingkatan 4&5, Eastview
- Komik Sambil Belajar Tingkatan 4
|
:Penerapan Unsur /Tingkah Laku Patriotisme: | Kebijaksanaan menyusun strategi untuk kestabilan negara |
Kemahiran Bernilai Tambah: | - Kemahiran Berfikir: Membuat perbandingan, menilai dan membuat keputusan
- Strategi Pengajaran & Pembelajaran: Koperatif dan Kolaboratif
- Kemahiran Cara Belajar: Mengumpul dan mencatat maklumat
|
Istilah & Konsep: | Syiah, monarki, Hijabah, Ijtihad, Ijmak |
Refleksi: | Pelajar dapat mengikuti sesi p&p dengan baik |
Hari/Tarikh: | Selasa (4/8/2009) |
Subjek: | Sejarah (Bab 6;Pembentukan Kerajaan Islam dan Sumbangannya) |
Tingkatan/Masa: | 4K3 (masa 5&6) |
Tajuk: | Memahami latar belakang pembentukan kerajaan Bani Umaiyah, Bani Abbasiyah dan Turki Uthmaniyah serta sumbangannya. |
Hasil Pembelajaran: | Pada akhir pembelajaran pelajar dapat:
Menyatakan latar belakang pembentukan kerajaan Bani Umaiyah
Menyatakan sumbangan kerajaan Bani Umaiyah
|
Aktiviti: | Guru memberikan penerangan tentang latar belakang pembentukan kerajaan Bani Umaiyah.
Guru meminta pelajar menyenaraikan sumbangan kerajaan Bani Umaiyah.
Pelajar diminta berbincang dalam kumpulan masing-masing
Guru memantau pelajar dan mengulas jawapan yang telah diberikan
Pelajar membuat pembetulan
|
Bahan Bantu Mengajar: | Lembaran kerja |
Rujukan Guru: | - Buku Teks Sejarah Tingkatan 4
- Visi Baru Emas Sejarah, Tingkatan 4&5, Eastview
- Komik Sambil Belajar Tingkatan 4
|
:Penerapan Unsur /Tingkah Laku Patriotisme: | Kebijaksanaan menyusun strategi untuk kestabilan negara |
Kemahiran Bernilai Tambah: | - Kemahiran Berfikir: Membuat perbandingan, menilai dan membuat keputusan
- Strategi Pengajaran & Pembelajaran: Koperatif dan Kolaboratif
- Kemahiran Cara Belajar: Mengumpul dan mencatat maklumat
|
Istilah & Konsep: | Syiah, monarki, Hijabah, Ijtihad, Ijmak |
Refleksi: | Pelajar dapat mengikuti sesi p&p dengan baik |
Hari/Tarikh: | Selasa (4/8/2009) |
Subjek: | Bahasa Melayu (Tatabahasa) |
Tingkatan/Masa: | 4K4 (masa 9) |
Tajuk: | Memisahkan ayat |
Objektif Umum: | Memahami ayat-ayat yang dikemukakan untuk memperoleh gambaran |
Objektif Khusus: | Pada akhir pembelajaran pelajar dapat:
Memisahkan ayat gabungan
|
Fokus Utama: | 7.0 Mendapat maklumat daripada pelbagai sumber yang didengar, dibaca dan ditonton |
Fokus Sampingan: | 3.3 Menyatakan pendirian yang jelas dengan mengemukakan maklumat yang relevan
7.3 Mengemukakan soalan untuk mendapatkan penjelasan lanjut |
Kemahiran Bernilai Tambah: | - Kemahiran Berfikir: Membuat perbandingan, menilai dan membuat keputusan
- Kemahiran Cara Belajar: Mengumpul dan mencatat maklumat
|
Sistem Bahasa: | - Sintaksis
|
Penerapan Nilai: | Rajin, gigih berusaha, berani |
Rujukan Guru: | - Nexus, SPM Bahasa Malaysia Tingkatan 4 &5, Sasbadi
|
Bahan Bantu Mengajar: | Kertas mahjong |
Aktiviti: | Guru menerangkan strategi memisahkan ayat berdasarkan contoh-contoh yang bersesuaian.
Guru memberikan bahan edaran yang mengandungi ayat majmuk.Pelajar diminta membaca ayat tersebut secara individu dan memisahkan ayat majmuk .
Pelajar diminta berbincang dengan rakan sebelah dan membandingkan jawapan mereka dengan rakan
Guru mengulas jawapan pelajar secara perbincangan kelas
Pelajar diminta membuat pembetulan bagi setiap kesalahan.
|
Refleksi: | 65% pelajar dapat menyiapkan tugasan yang diberikan dengan baik |
| |
*5/8/2009-7/8/2009
Hari Sukan Sekolah
No comments:
Post a Comment