Wednesday, October 7, 2009

Rph Minggu41

Rancangan Pengajaran Harian (Minggu keempat puluh satu dari 5/10/2009-9/10/2009)


 

Hari/Tarikh:

Isnin (5/10/2009)

Subjek:

Sejarah (Bab 7;Islam di Asia Tenggara)

Tingkatan/Masa:

4K8 (masa 3&4)

Tajuk:

Memahami Perubahan dan pengaruh Islam di Malaysia dalam bidang pentadbiran dan pemerintahan

Hasil Pembelajaran:

Pada akhir pembelajaran pelajar dapat:

  1. Menyatakan pengaruh Islam dalam aspek peundangan

Aktiviti:

  1. Penerangan awal guru tentang tajuk
  2. Pelajar melengkapkan latihan yang diberikan dalam kumpulan masing-masing
  3. Guru memberikan bimbingan kepada setiap kumpulan
  4. perbincangan jawapan
  5. pelajar membuat pembetulan

Bahan Bantu Mengajar:

Lembaran kerja

Rujukan Guru:

  1. Buku Teks Sejarah Tingkatan 4
  2. Visi Baru Emas Sejarah, Tingkatan 4&5, Eastview
  3. Komik Sambil Belajar Tingkatan 4

:Penerapan Unsur /Tingkah Laku Patriotisme:

Bertanggungjawab menjamin keharmonian

Kemahiran Bernilai Tambah:

  1. Kemahiran Berfikir: Membuat perbandingan, menilai dan membuat keputusan
  2. Kemahiran Cara Belajar: Mengumpul dan mencatat maklumat

Istilah & Konsep:

Tok guru, Mudir, daulah

Refleksi:

Pelajar dapat melengkapkan latihan yang diberikan dengan baik


 


 


 

Hari/Tarikh:

Isnin (5/10/2009)

Subjek:

Bahasa Melayu (karangan berpandukan bahan rangsangan)

Tingkatan/Masa:

4K5 (masa 7&8)

Tajuk:

Karangan berdasarkan catatan

Objektif Umum:

Memahami karangan berpandukan bahan rangsangan

Objektif Khusus:

Pada akhir pembelajaran pelajar dapat:

  1. mengemukakan tiga isi penting yang berkaitan isu semangat kejiranan
  2. menulis rangka karangan

Fokus Utama:

1.0 Berinteraksi untuk menjalin dan mempererat hubungan

Fokus Sampingan:

8.0 Memproses maklumat untuk keperluan tertentu

Kemahiran Bernilai Tambah:

  1. Kemahiran Berfikir: Membuat perbandingan, menilai dan membuat keputusan
  2. Kemahiran Cara Belajar: Mengumpul dan mencatat maklumat

Sistem Bahasa:

Kosa Kata

Penerapan Nilai:

Kreatif dan yakin

Rujukan Guru:

  1. Nexus, SPM Bahasa Malaysia Tingkatan 4 &5, Sasbadi
  2. Focus Super Hot SPM Karangan, Pelangi

Bahan Bantu Mengajar:

 

Aktiviti:

  1. penerangan awal guru
  2. Perbincangan dalam kumpulan
  3. jawapan daripada setiap kumpulan akan dibincangankan bersama guru dan rakan-rakan yang lain
  4. menulis rangka karangan secara individu

Refleksi:

Pelajar dapat mengikuti p&p dengan baik.Tajuk ini akan disambung pada sesi p&p yang akan datang

  


 


 

Hari/Tarikh:

Isnin (5/10/2009)

Subjek:

Sejarah (Bab 7;Islam di Asia Tenggara)

Tingkatan/Masa:

4K3 (masa 8&9)

Tajuk:

Memahami Perubahan dan pengaruh Islam di Malaysia dalam bidang pentadbiran dan pemerintahan

Hasil Pembelajaran:

Pada akhir pembelajaran pelajar dapat:

  1. Menghuraikan pengaruh Islam dalam aspek peundangan

Aktiviti:

  1. Penerangan awal guru tentang tajuk
  2. Pelajar melengkapkan latihan yang diberikan dalam kumpulan masing-masing
  3. Guru memberikan bimbingan kepada setiap kumpulan
  4. perbincangan jawapan
  5. pelajar membuat pembetulan

Bahan Bantu Mengajar:

Lembaran kerja

Rujukan Guru:

  1. Buku Teks Sejarah Tingkatan 4
  2. Visi Baru Emas Sejarah, Tingkatan 4&5, Eastview
  3. Komik Sambil Belajar Tingkatan 4

:Penerapan Unsur /Tingkah Laku Patriotisme:

Bertanggungjawab menjamin keharmonian

Kemahiran Bernilai Tambah:

  1. Kemahiran Berfikir: Membuat perbandingan, menilai dan membuat keputusan
  2. Kemahiran Cara Belajar: Mengumpul dan mencatat maklumat

Istilah & Konsep:

Tok guru, Mudir, daulah

Refleksi:

Pelajar dapat melengkapkan latihan yang diberikan dengan baik


 

Hari/Tarikh:

Selasa (6/10/2009)

Subjek:

Sejarah (Bab 7;Islam di Asia Tenggara)

Tingkatan/Masa:

4K8 (masa 3&4)

Tajuk:

Menganalisis pengaruh Islam dalam aspek sosiobudaya dan ekonomi

Hasil Pembelajaran:

Pada akhir pembelajaran pelajar dapat:

  1. menyatakan pengaruh Islam dalam aspek sosiobudaya dan ekonomi

Aktiviti:

  1. Penerangan awal guru tentang tajuk
  2. Pelajar melengkapkan latihan yang diberikan dalam kumpulan masing-masing
  3. Guru memberikan bimbingan kepada setiap kumpulan
  4. perbincangan jawapan
  5. pelajar membuat pembetulan

Bahan Bantu Mengajar:

Lembaran kerja

Rujukan Guru:

  1. Buku Teks Sejarah Tingkatan 4
  2. Visi Baru Emas Sejarah, Tingkatan 4&5, Eastview
  3. Komik Sambil Belajar Tingkatan 4

:Penerapan Unsur /Tingkah Laku Patriotisme:

Sistem pendidikan agama warisan kita

Kemahiran Bernilai Tambah:

  1. Kemahiran Berfikir: Membuat perbandingan, menilai dan membuat keputusan
  2. Kemahiran Cara Belajar: Mengumpul dan mencatat maklumat

Istilah & Konsep:

Madrasah, sekolah pondok

Refleksi:

Pelajar dapat melengkapkan latihan yang diberikan dengan baik


 

Hari/Tarikh:

Selasa (6/10/2009)

Subjek:

Sejarah (Bab 7;Islam di Asia Tenggara)

Tingkatan/Masa:

4K3 (masa 5&6)

Tajuk:

Menganalisis pengaruh Islam dalam aspek sosiobudaya dan ekonomi

Hasil Pembelajaran:

Pada akhir pembelajaran pelajar dapat:

  1. mengklasifikasikan pengaruh Islam dalam aspek sosiobudaya dan ekonomi

Aktiviti:

  1. Penerangan awal guru tentang tajuk
  2. Pelajar melengkapkan latihan yang diberikan dalam kumpulan masing-masing
  3. Guru memberikan bimbingan kepada setiap kumpulan
  4. perbincangan jawapan
  5. pelajar membuat pembetulan

Bahan Bantu Mengajar:

Lembaran kerja

Rujukan Guru:

  1. Buku Teks Sejarah Tingkatan 4
  2. Visi Baru Emas Sejarah, Tingkatan 4&5, Eastview
  3. Komik Sambil Belajar Tingkatan 4

:Penerapan Unsur /Tingkah Laku Patriotisme:

Sistem pendidikan agama warisan kita

Kemahiran Bernilai Tambah:

  1. Kemahiran Berfikir: Membuat perbandingan, menilai dan membuat keputusan
  2. Kemahiran Cara Belajar: Mengumpul dan mencatat maklumat

Istilah & Konsep:

Madrasah, sekolah pondok

Refleksi:

Pelajar dapat melengkapkan latihan yang diberikan dengan baik


 


 

Hari/Tarikh:

Selasa (6/10/2009)

Subjek:

Bahasa Melayu (Tatabahasa)

Tingkatan/Masa:

4K5 (masa 9)

Tajuk:

Ayat aktif dan ayat pasif

Objektif Umum:

Memahami ayat-ayat yang dikemukakan untuk memperoleh gambaran

Objektif Khusus:

Menukar ayat aktif kepada ayat pasif

Fokus Utama:

7.0 Mendapat maklumat daripada pelbagai sumber yang didengar, dibaca dan ditonton

Fokus Sampingan:

3.3 Menyatakan pendirian yang jelas dengan mengemukakan maklumat yang relevan

7.3 Mengemukakan soalan untuk mendapatkan penjelasan lanjut

Kemahiran Bernilai Tambah:

  1. Kemahiran Berfikir: Membuat perbandingan, menilai dan membuat keputusan
  2. Kemahiran Cara Belajar: Mengumpul dan mencatat maklumat

Sistem Bahasa:

  1. Sintaksis

Penerapan Nilai:

Rajin, berani, cekal

Rujukan Guru:

  1. Nexus, SPM Bahasa Malaysia Tingkatan 4 &5, Sasbadi

Bahan Bantu Mengajar:

-

Aktiviti:

  1. penerangan awal guru
  2. pelajar diminta menukarkan ayat pasif kepada ayat aktif
  3. perbincangan bersama guru
  4. pelajar membuat pembetulan

Refleksi:

pelajar dapat menyiapkan tugasan yang diberikan dengan baik

  


 

*Rabu-Jumaat ( Tiada p&p-PMR)

Rph Minggu40

Rancangan Pengajaran Harian (Minggu keempat puluh dari 28/9/2009-2/10/2009)

Hari/Tarikh: 

Isnin (28/9/2009) 

Subjek: 

Sejarah (Bab 7;Islam di Asia Tenggara)

Tingkatan/Masa: 

4K8 (masa 3&4) 

Tajuk: 

Memahami proses penyebaran dan penerimaan Islam di Asia Tenggara

Hasil Pembelajaran: 

Pada akhir pembelajaran pelajar dapat:

  1. Menyenaraikan cara penyebaran dan penerimaan Islam di Asia Tenggara

Aktiviti: 

  1. Penerangan awal guru tentang tajuk
  2. Pelajar melengkapkan latihan yang diberikan
  3. perbincangan jawapan
  4. pelajar membuat pembetulan

Bahan Bantu Mengajar: 

Lembaran kerja 

Rujukan Guru: 

  1. Buku Teks Sejarah Tingkatan 4
  2. Visi Baru Emas Sejarah, Tingkatan 4&5, Eastview
  3. Komik Sambil Belajar Tingkatan 4

:Penerapan Unsur /Tingkah Laku Patriotisme: 

Kesediaan menerima perubahan-bijaksana dan berhemah dalam tindakan

Kemahiran Bernilai Tambah: 

  1. Kemahiran Berfikir: Membuat perbandingan, menilai dan membuat keputusan
  2. Kemahiran Cara Belajar: Mengumpul dan mencatat maklumat

Istilah & Konsep: 

mubaligh,Sufi, ulama

Refleksi: 

Pelajar dapat melengkapkan latihan yang diberikan dengan betul


 


 


 

Hari/Tarikh: 

Isnin (28/9/2009) 

Subjek: 

Bahasa Melayu (Komsas) 

Tingkatan/Masa: 

4K5 (masa 5&6)

Tajuk: 

Drama Titik-Titik Perjuangan

Objektif Umum: 

Memahami dan menghayati drama 

Objektif Khusus: 

Pada akhir pembelajaran pelajar dapat:

  1. Menyatakan semula cerita tersebut dengan mrnggunakan perkataan sendiri
  2. menyatakan pemikiran dan persoalan
  3. Menjelaskan nilai dan pengajaran 

Fokus Utama: 

10.0 Memahami dan memberikan respons peribadi tentang karya sastera

Fokus Sampingan: 

8.0 Memproses maklumat untuk keperluan tertentu 

Kemahiran Bernilai Tambah: 

  1. Kemahiran Berfikir: Membuat perbandingan, menilai dan membuat keputusan
  2. Kemahiran Cara Belajar: Mengumpul dan mencatat maklumat

Sistem Bahasa: 

Kosa Kata 

Penerapan Nilai:

Kreatif dan yakin 

Rujukan Guru: 

  1. Buku Teks Anak Laut, DBP
  2. Ulasan dan Strategi Menjawab Komsas, Eastview
  3. Nexus, SPM Bahasa Malaysia Tingkatan 4 &5, Sasbadi

Bahan Bantu Mengajar: 

Aktiviti: 

  1. penerangan awal guru tentang drama
  2. pelajar menjawab beberapa soalan yang berkaitan dengan drama yang dibaca
  3. perbincangan bersama guru
  4. pembetulan 

Refleksi: 

Pelajar dapat mengikuti p&p dengan baik 

  


 


 


 


 

Hari/Tarikh: 

Isnin (28/9/2009) 

Subjek: 

Sejarah (Bab 7;Islam di Asia Tenggara)

Tingkatan/Masa: 

4K3 (masa 8&9)

Tajuk: 

Memahami Pengaruh Islam di Asia Tenggara 

Hasil Pembelajaran: 

Pada akhir pembelajaran pelajar dapat:

  1. Mengklasifikasikan pengaruh Islam dalam masyarakat di Asia Tenggara 

Aktiviti: 

  1. Penerangan awal guru tentang tajuk
  2. Pelajar melengkapkan latihan yang diberikan dalam kumpulan masing-masing
  3. perbincangan jawapan
  4. pelajar membuat pembetulan 

Bahan Bantu Mengajar: 

Lembaran kerja 

Rujukan Guru: 

  1. Buku Teks Sejarah Tingkatan 4
  2. Visi Baru Emas Sejarah, Tingkatan 4&5, Eastview
  3. Komik Sambil Belajar Tingkatan 4

:Penerapan Unsur /Tingkah Laku Patriotisme: 

Sinar dan kemasyhuran tamadun Islam di negara kita

Kemahiran Bernilai Tambah: 

  1. Kemahiran Berfikir: Membuat perbandingan, menilai dan membuat keputusan
  2. Kemahiran Cara Belajar: Mengumpul dan mencatat maklumat

Istilah & Konsep:

Kesultanan, Mufti, Wali, Pesantren 

Refleksi: 

Pelajar dapat melengkapkan latihan yang diberikan dengan baik 


 

Hari/Tarikh: 

Selasa (29/9/2009)

Subjek: 

Sejarah (Bab 7;Islam di Asia Tenggara)

Tingkatan/Masa: 

4K8 (masa 3&4)

Tajuk: 

Memahami Pengaruh Islam di Asia Tenggara

Hasil Pembelajaran: 

Pada akhir pembelajaran pelajar dapat:

  1. Menyatakan pengaruh Islam dalam masyarakat di Asia Tenggara

Aktiviti: 

  1. Penerangan awal guru tentang tajuk
  2. Pelajar melengkapkan latihan yang diberikan dalam kumpulan masing-masing
  3. Guru memberikan bimbingan kepada setiap kumpulan
  4. perbincangan jawapan
  5. pelajar membuat pembetulan 

Bahan Bantu Mengajar: 

Lembaran kerja 

Rujukan Guru: 

  1. Buku Teks Sejarah Tingkatan 4
  2. Visi Baru Emas Sejarah, Tingkatan 4&5, Eastview
  3. Komik Sambil Belajar Tingkatan 4

:Penerapan Unsur /Tingkah Laku Patriotisme: 

Sinar dan kemasyhuran tamadun Islam di negara kita

Kemahiran Bernilai Tambah: 

  1. Kemahiran Berfikir: Membuat perbandingan, menilai dan membuat keputusan
  2. Kemahiran Cara Belajar: Mengumpul dan mencatat maklumat

Istilah & Konsep: 

Kesultanan, Mufti, Wali, Pesantren 

Refleksi: 

Pelajar dapat melengkapkan latihan yang diberikan dengan baik 


 

Hari/Tarikh: 

Selasa (29/9/2009) 

Subjek: 

Sejarah (Bab 7;Islam di Asia Tenggara)

Tingkatan/Masa: 

4K3 (masa 5&6)

Tajuk: 

Memahami Pengaruh Islam di Asia Tenggara 

Hasil Pembelajaran: 

Pada akhir pembelajaran pelajar dapat:

  1. Menghuraikan pengaruh Islam dalam bidang pentadbiran dan pemerintahan kerajaan Asia Tenggara

Aktiviti: 

  1. Penerangan awal guru tentang tajuk
  2. Pelajar menjawab soalan esei dengan merujuk buku teks
  3. Guru memberikan bimbingan kepada pelajar
  4. pelajar membuat pembetulan 

Bahan Bantu Mengajar: 

Lembaran kerja 

Rujukan Guru: 

  1. Buku Teks Sejarah Tingkatan 4
  2. Visi Baru Emas Sejarah, Tingkatan 4&5, Eastview
  3. Komik Sambil Belajar Tingkatan 4

:Penerapan Unsur /Tingkah Laku Patriotisme: 

Sinar dan kemasyhuran tamadun Islam di negara kita

Kemahiran Bernilai Tambah: 

  1. Kemahiran Berfikir: Membuat perbandingan, menilai dan membuat keputusan
  2. Kemahiran Cara Belajar: Mengumpul dan mencatat maklumat

Istilah & Konsep: 

Kesultanan, Mufti, Wali, Pesantren,pondok, jihad, zakat

Refleksi: 

Pelajar dapat menjawab soalan esei dengan betul

Hari/Tarikh: 

Selasa (29/9/2009) 

Subjek: 

Bahasa Melayu (Tatabahasa) 

Tingkatan/Masa: 

4K4 (masa 9)

Tajuk: 

Ayat aktif dan ayat pasif 

Objektif Umum: 

Memahami ayat-ayat yang dikemukakan untuk memperoleh gambaran 

Objektif Khusus: 

Menukar ayat pasif kepada ayat aktif 

Fokus Utama: 

7.0 Mendapat maklumat daripada pelbagai sumber yang didengar, dibaca dan ditonton

Fokus Sampingan: 

3.3 Menyatakan pendirian yang jelas dengan mengemukakan maklumat yang relevan

7.3 Mengemukakan soalan untuk mendapatkan penjelasan lanjut 

Kemahiran Bernilai Tambah: 

  1. Kemahiran Berfikir: Membuat perbandingan, menilai dan membuat keputusan
  2. Kemahiran Cara Belajar: Mengumpul dan mencatat maklumat

Sistem Bahasa: 

  1. Sintaksis

Penerapan Nilai: 

Rajin, berani, cekal 

Rujukan Guru: 

  1. Nexus, SPM Bahasa Malaysia Tingkatan 4 &5, Sasbadi

Bahan Bantu Mengajar: 

Aktiviti: 

  1. penerangan awal guru
  2. pelajar diminta menukarkan ayat pasif kepada ayat aktif
  3. perbincangan bersama guru
  4. pelajar membuat pembetulan 

Refleksi: 

70% pelajar dapat menyiapkan tugasan yang diberikan dengan baik

  


 

Hari/Tarikh: 

Rabu (30/9/2009) 

Subjek: 

Bahasa Melayu (karangan berpandukan bahan rangsangan)-sambungan

Tingkatan/Masa: 

4K4 (masa 3&4) 

Tajuk: 

Karangan berdasarkan iklan 

Objektif Umum: 

Memahami karangan berpandukan bahan rangsangan

Objektif Khusus: 

Pada akhir pembelajaran pelajar dapat:

  1. menghuraikan isi penting dalam perenggan isi
  2. menulis karangan yang lengkap 

Fokus Utama: 

1.0 Berinteraksi untuk menjalin dan mempererat hubungan 

Fokus Sampingan: 

8.0 Memproses maklumat untuk keperluan tertentu 

Kemahiran Bernilai Tambah: 

  1. Kemahiran Berfikir: Membuat perbandingan, menilai dan membuat keputusan
  2. Kemahiran Cara Belajar: Mengumpul dan mencatat maklumat

Sistem Bahasa: 

Kosa Kata 

Penerapan Nilai: 

Kreatif dan yakin 

Rujukan Guru: 

  1. Nexus, SPM Bahasa Malaysia Tingkatan 4 &5, Sasbadi
  2. Focus Super Hot SPM Karangan, Pelangi

Bahan Bantu Mengajar:

Aktiviti: 

  1. penerangan awal guru
  2. Perbincangan dalam kumpulan
  3. jawapan daripada setiap kumpulan akan dibincangkan bersama guru dan rakan-rakan yang lain
  4. menulis karangan yang lengkap secara individu 

Refleksi: 

Pelajar dapat mengikuti p&p dengan baik.

  


 

Hari/Tarikh: 

Rabu (30/9/2009)

Subjek: 

Bahasa Melayu (Rumusan)

Tingkatan/Masa: 

4K5 (masa 8&9)

Tajuk: 

Rumusan –Punca-punca kemiskinan di bandar dan tindakan untuk menanganinya

Objektif Umum:

Memahami strategi membuat rumusan yang lengkap

Objektif Khusus: 

Pada akhir pembelajaran pelajar dapat:

  1. Menghayati teks yang disediakan
  2. Membina ayat bagi perenggan pengenalan
  3. Menyenaraikan 6 isi tersurat 

Fokus Utama: 

1.0 Berinteraksi untuk menjalin dan mempererat hubungan

Fokus Sampingan: 

1.3 Menyampaikan maksud yang tersurat dan tersirat berdasarkan bahan-bahan yang dikemukakan dengan menggunakan kata dan ungkapan yang sesuai.

7.1 Menganal pasti dan menyatakan gambaran keseluruhan, idea utama dan isi penting, dan isi relevan tentang bahan yang didengar, dibaca dan ditonton.

Kemahiran Bernilai Tambah: 

  1. Kemahiran Berfikir: Membuat perbandingan, menilai dan membuat keputusan
  2. Strategi Pengajaran & Pembelajaran: Koperatif dan Kolaboratif
  3. Kemahiran Cara Belajar: Mengumpul dan mencatat maklumat

Sistem Bahasa:

  1. Kosa Kata
  2. Sintaksis

Penerapan Nilai:

Kreatif, Bekerjasama, Berani 

Rujukan Guru: 

  1. Blog A @Nota, Bahasa Melayu Tingkatan 4, Sasbadi
  2. Nexus, SPM Bahasa Malaysia Tingkatan 4 &5, Sasbadi

Bahan Bantu Mengajar:

  1. Kapur ii. Papan tulis iii. Pen marker

Aktiviti: 

  1. Guru menyoal pelajar tentang perkara-perkara penting yang perlu ada dalam rumusan. Antaranya ialah:


     

  1. Perenggan 1- Pengenalan
  2. Perenggan 2- 6 isi-isi tersurat
  3. Perenggan 3- 2 isi-isi tersirat
  4. Perenggan 4- Penutup


 

  1. Guru membimbing pelajar mengesan 6 isi tersurat yang ada dalam petikan.
  2. Soal jawab- Guru dan pelajar bersoal jawab tentang strategi menulis isi tersurat dalam perenggan 2.
  3. Kemahiran Menulis- Guru meminta pelajar membina ayat untuk bahagian pengenalan dan 6 isi tersurat dalam perenggan yang betul di dalam buku masing-masing.

Refleksi: 

Pelajar dapat menyenaraikan 6 isi tersurat dalam petikan 

  


 


 

Hari/Tarikh: 

Khamis (1/10/2009) 

Subjek: 

Bahasa Melayu (Komsas) 

Tingkatan/Masa: 

4K4 (masa 1&2) 

Tajuk: 

Drama Titik-Titik Perjuangan

Objektif Umum: 

Memahami dan menghayati drama 

Objektif Khusus: 

Pada akhir pembelajaran pelajar dapat:

  1. Menyatakan semula cerita tersebut dengan mrnggunakan perkataan sendiri
  2. menyatakan pemikiran dan persoalan
  3. Menjelaskan nilai dan pengajaran 

Fokus Utama:

10.0 Memahami dan memberikan respons peribadi tentang karya sastera 

Fokus Sampingan: 

8.0 Memproses maklumat untuk keperluan tertentu 

Kemahiran Bernilai Tambah: 

  1. Kemahiran Berfikir: Membuat perbandingan, menilai dan membuat keputusan
  2. Kemahiran Cara Belajar: Mengumpul dan mencatat maklumat

Sistem Bahasa: 

Kosa Kata 

Penerapan Nilai: 

Kreatif dan yakin 

Rujukan Guru: 

  1. Buku Teks Anak Laut, DBP
  2. Ulasan dan Strategi Menjawab Komsas, Eastview
  3. Nexus, SPM Bahasa Malaysia Tingkatan 4 &5, Sasbadi

Bahan Bantu Mengajar:

Aktiviti: 

  1. penerangan awal guru tentang drama
  2. pelajar menjawab beberapa soalan yang berkaitan dengan drama yang dibaca
  3. perbincangan bersama guru
  4. pembetulan 

Refleksi: 

Pelajar dapat mengikuti p&p dengan baik 

  

Hari/Tarikh: 

Khamis (1/10/2009) 

Subjek:

Sejarah (Bab 7;Islam di Asia Tenggara)

Tingkatan/Masa: 

4K3 (masa 7) 

Tajuk: 

Memahami Pengaruh Islam di Asia Tenggara 

Hasil Pembelajaran: 

Pada akhir pembelajaran pelajar dapat:

  1. Menghuraikan pengaruh Islam dari aspek sosial dalam masyarakat di Asia Tenggara

Aktiviti: 

  1. Penerangan awal guru tentang tajuk
  2. Pelajar menjawab soalan esei dengan merujuk buku teks
  3. Guru memberikan bimbingan kepada pelajar
  4. pelajar membuat pembetulan 

Bahan Bantu Mengajar: 

Lembaran kerja 

Rujukan Guru: 

  1. Buku Teks Sejarah Tingkatan 4
  2. Visi Baru Emas Sejarah, Tingkatan 4&5, Eastview
  3. Komik Sambil Belajar Tingkatan 4

:Penerapan Unsur /Tingkah Laku Patriotisme: 

Sinar dan kemasyhuran tamadun Islam di negara kita

Kemahiran Bernilai Tambah: 

  1. Kemahiran Berfikir: Membuat perbandingan, menilai dan membuat keputusan
  2. Kemahiran Cara Belajar: Mengumpul dan mencatat maklumat

Istilah & Konsep: 

Kesultanan, Mufti, Wali, Pesantren,pondok, jihad, zakat 

Refleksi: 

Pelajar dapat menjawab soalan esei dengan betul 


 


 

Hari/Tarikh: 

Khamis (1/10/2009) 

Subjek:

Bahasa Melayu (Tatabahasa) 

Tingkatan/Masa: 

4K5 (masa 9) 

Tajuk: 

Ayat aktif dan ayat pasif 

Objektif Umum: 

Memahami ayat-ayat yang dikemukakan untuk memperoleh gambaran 

Objektif Khusus: 

Menukar ayat pasif kepada ayat aktif 

Fokus Utama: 

7.0 Mendapat maklumat daripada pelbagai sumber yang didengar, dibaca dan ditonton

Fokus Sampingan: 

3.3 Menyatakan pendirian yang jelas dengan mengemukakan maklumat yang relevan

7.3 Mengemukakan soalan untuk mendapatkan penjelasan lanjut 

Kemahiran Bernilai Tambah:

  1. Kemahiran Berfikir: Membuat perbandingan, menilai dan membuat keputusan
  2. Kemahiran Cara Belajar: Mengumpul dan mencatat maklumat

Sistem Bahasa: 

  1. Sintaksis

Penerapan Nilai: 

Rajin, berani, cekal 

Rujukan Guru: 

  1. Nexus, SPM Bahasa Malaysia Tingkatan 4 &5, Sasbadi

Bahan Bantu Mengajar: 

Aktiviti: 

  1. penerangan awal guru
  2. pelajar diminta menukarkan ayat pasif kepada ayat aktif
  3. perbincangan bersama guru
  4. pelajar membuat pembetulan 

Refleksi: 

pelajar dapat menyiapkan tugasan yang diberikan dengan baik 

  


 

Hari/Tarikh:

Jumaat (2/10/2009)

Subjek: 

Bahasa Melayu (Rumusan)

Tingkatan/Masa: 

4K4 (masa 5&6)

Tajuk: 

Rumusan –Punca-punca kemiskinan di bandar dan tindakan untuk menanganinya

Objektif Umum:

Memahami strategi membuat rumusan yang lengkap

Objektif Khusus: 

Pada akhir pembelajaran pelajar dapat:

  1. Menghayati teks yang disediakan
  2. Membina ayat bagi perenggan pengenalan
  3. Menyenaraikan 6 isi tersurat 

Fokus Utama: 

1.0 Berinteraksi untuk menjalin dan mempererat hubungan

Fokus Sampingan: 

1.3 Menyampaikan maksud yang tersurat dan tersirat berdasarkan bahan-bahan yang dikemukakan dengan menggunakan kata dan ungkapan yang sesuai.

7.1 Menganal pasti dan menyatakan gambaran keseluruhan, idea utama dan isi penting, dan isi relevan tentang bahan yang didengar, dibaca dan ditonton.

Kemahiran Bernilai Tambah: 

  1. Kemahiran Berfikir: Membuat perbandingan, menilai dan membuat keputusan
  2. Strategi Pengajaran & Pembelajaran: Koperatif dan Kolaboratif
  3. Kemahiran Cara Belajar: Mengumpul dan mencatat maklumat

Sistem Bahasa:

  1. Kosa Kata
  2. Sintaksis

Penerapan Nilai:

Kreatif, Bekerjasama, Berani 

Rujukan Guru: 

  1. Blog A @Nota, Bahasa Melayu Tingkatan 4, Sasbadi
  2. Nexus, SPM Bahasa Malaysia Tingkatan 4 &5, Sasbadi

Bahan Bantu Mengajar:

  1. Kapur ii. Papan tulis iii. Pen marker

Aktiviti:

  1. Guru menyoal pelajar tentang perkara-perkara penting yang perlu ada dalam rumusan. Antaranya ialah:


     

  1. Perenggan 1- Pengenalan
  2. Perenggan 2- 6 isi-isi tersurat
  3. Perenggan 3- 2 isi-isi tersirat
  4. Perenggan 4- Penutup


 

  1. Guru membimbing pelajar mengesan 6 isi tersurat yang ada dalam petikan.
  2. Soal jawab- Guru dan pelajar bersoal jawab tentang strategi menulis isi tersurat dalam perenggan 2.
  3. Kemahiran Menulis- Guru meminta pelajar membina ayat untuk bahagian pengenalan dan 6 isi tersurat dalam perenggan yang betul di dalam buku masing-masing.

Refleksi: 

Pelajar dapat menyenaraikan 6 isi tersurat dalam petikan 

  


 


 

Hari/Tarikh:

Jumaat (2/10/2009)

Subjek:

Bahasa Melayu (Rumusan)-sambungan

Tingkatan/Masa:

4K5 (masa 8&9)

Tajuk:

Rumusan – Punca-punca kemiskinan di bandar dan tindakan untuk menanganinya

Objektif Umum:

Memahami strategi membuat rumusan yang lengkap

Objektif Khusus:

Pada akhir pembelajaran pelajar dapat:

  1. Menyatakan 2 isi tersirat
  2. menulis perenggan penutup

Fokus Utama:

1.0 Berinteraksi untuk menjalin dan mempererat hubungan

Fokus Sampingan:

1.3 Menyampaikan maksud yang tersurat dan tersirat berdasarkan bahan-bahan yang dikemukakan dengan menggunakan kata dan ungkapan yang sesuai.

7.1 Menganal pasti dan menyatakan gambaran keseluruhan, idea utama dan isi penting, dan isi relevan tentang bahan yang didengar, dibaca dan ditonton.

Kemahiran Bernilai Tambah:

  1. Kemahiran Berfikir: Membuat perbandingan, menilai dan membuat keputusan
  2. Strategi Pengajaran & Pembelajaran: Koperatif dan Kolaboratif
  3. Kemahiran Cara Belajar: Mengumpul dan mencatat maklumat

Sistem Bahasa:

  1. Kosa Kata
  2. Sintaksis

Penerapan Nilai:

Kreatif, Bekerjasama, Berani

Rujukan Guru:

  1. Blog A @Nota, Bahasa Melayu Tingkatan 4, Sasbadi
  2. Nexus, SPM Bahasa Malaysia Tingkatan 4 &5, Sasbadi

Bahan Bantu Mengajar:

-

Aktiviti:

  1. Guru membimbing pelajar menyatakanb 2 isi tersirat yang bersesuaian dengan kehendak soalan.
  2. Soal jawab- Guru dan pelajar bersoal jawab tentang strategi menulis isi tersirat dalam perenggan 3.
  3. Kemahiran Menulis- Guru meminta pelajar membina ayat untuk bahagian penutup dalam perenggan yang betul di dalam buku masing-masing.

Refleksi:

Pelajar dapat menulis 2 isi tersirat dan penutup