Sunday, September 6, 2009

Rph Minggu 36

Rancangan Pengajaran Harian (Minggu ketiga puluh enam dari 1/9/2009-4/9/2009)


 

Hari/Tarikh:

Selasa (1/9/2009)

Subjek:

Sejarah (Bab 6;Pembentukan Kerajaan Islam dan Sumbangannya)

Tingkatan/Masa:

4K8 (masa 3&4)

Tajuk:

Memahami Pertembungan Tamadun Islam dengan Tamadun lain di dunia

Hasil Pembelajaran:

Pada akhir pembelajaran pelajar dapat:

  1. Menyatakan cara-cara pertembungan tamadun Islam

Aktiviti:

  1. Penerangan awal guru tentang tajuk
  2. Pelajar dibahagikan kepada beberapa kumpulan untuk menyiapkan lembaran kerja.
  3. Guru akan membimbing setiap kumpulan.
  4. Perbincangan bersama guru

Bahan Bantu Mengajar:

Lembaran kerja

Rujukan Guru:

  1. Buku Teks Sejarah Tingkatan 4
  2. Visi Baru Emas Sejarah, Tingkatan 4&5, Eastview
  3. Komik Sambil Belajar Tingkatan 4

:Penerapan Unsur /Tingkah Laku Patriotisme:

Kebijaksanaan menyusun strategi untuk kestabilan negara

Kemahiran Bernilai Tambah:

  1. Kemahiran Berfikir: Membuat perbandingan, menilai dan membuat keputusan
  2. Strategi Pengajaran & Pembelajaran: Koperatif dan Kolaboratif
  3. Kemahiran Cara Belajar: Mengumpul dan mencatat maklumat

Istilah & Konsep:

Tamadun

Refleksi:

Pelajar dapat menyatakan cara-cara pertembungan tamadun Islam


 


 


 

Hari/Tarikh:

Selasa 1/9/2009)

Subjek:

Sejarah (Bab 6;Pembentukan Kerajaan Islam dan Sumbangannya)

Tingkatan/Masa:

4K3 (masa 5&6)

Tajuk:

Memahami Pertembungan Tamadun Islam dengan Tamadun lain di dunia

Hasil Pembelajaran:

Pada akhir pembelajaran pelajar dapat:

  1. Menjelaskan kesan-kesan pertembungan tamadun Islam

Aktiviti:

  1. Penerangan awal guru tentang tajuk
  2. Pelajar dibahagikan kepada beberapa kumpulan untuk menyiapkan lembaran kerja.
  3. Guru akan membimbing setiap kumpulan.
  4. Perbincangan dan soal jawab bersama guru
  5. Menulis nota ringkas

Bahan Bantu Mengajar:

Lembaran kerja

Rujukan Guru:

  1. Buku Teks Sejarah Tingkatan 4
  2. Visi Baru Emas Sejarah, Tingkatan 4&5, Eastview
  3. Komik Sambil Belajar Tingkatan 4

:Penerapan Unsur /Tingkah Laku Patriotisme:

Kebijaksanaan menyusun strategi untuk kestabilan negara

Kemahiran Bernilai Tambah:

  1. Kemahiran Berfikir: Membuat perbandingan, menilai dan membuat keputusan
  2. Strategi Pengajaran & Pembelajaran: Koperatif dan Kolaboratif
  3. Kemahiran Cara Belajar: Mengumpul dan mencatat maklumat

Istilah & Konsep:

Golongan Mudejar

Refleksi:

Pelajar dapat menyatakan cara-cara pertembungan tamadun Islam


 


 

Hari/Tarikh:

Selasa (1/9/2009)

Subjek:

Bahasa Melayu

Tingkatan/Masa:

4K4 (masa 9)

Tajuk:

Ujian Lisan 2

Aktiviti:

  1. Pelajar membentangkan sesuatu (bahan bukti) berdasarkan tajuk yang dipilih.
  2. Guru akan membuat penilaian
  3. Pelajar-pelajar lain mendengar pembentangan rakan dan bertanya soalan sekiranya ada.
  4. Pelajar bersedia menunggu giliran masing-masing

Refleksi:

Pelajar melaksanakan ujian lisan dengan baik

Hari/Tarikh:

Rabu (2/9/2009)

Subjek:

Bahasa Melayu

Tingkatan/Masa:

4K4 (masa 3&4)

Tajuk:

Ujian Lisan 2

Aktiviti:

  1. Pelajar membentangkan sesuatu (bahan bukti) berdasarkan tajuk yang dipilih.
  2. Guru akan membuat penilaian
  3. Pelajar-pelajar lain mendengar pembentangan rakan dan bertanya soalan sekiranya ada.
  4. Pelajar bersedia menunggu giliran masing-masing

Refleksi:

Pelajar melaksanakan ujian lisan dengan baik


 

Hari/Tarikh:

Rabu (2/9/2009)

Subjek:

Bahasa Melayu

Tingkatan/Masa:

4K5 (masa 8&9)

Tajuk:

Ujian Lisan 2

Aktiviti:

  1. Pelajar membentangkan sesuatu (bahan bukti) berdasarkan tajuk yang dipilih.
  2. Guru akan membuat penilaian
  3. Pelajar-pelajar lain mendengar pembentangan rakan dan bertanya soalan sekiranya ada.
  4. Pelajar bersedia menunggu giliran masing-masing

Refleksi:

Pelajar melaksanakan ujian lisan dengan baik


 


 


 

Hari/Tarikh:

Khamis (3/9/2009)

Subjek:

Bahasa Melayu

Tingkatan/Masa:

4K4 (masa1&2)

Tajuk:

Ujian Lisan 2

Aktiviti:

  1. Pelajar membentangkan sesuatu (bahan bukti) berdasarkan tajuk yang dipilih.
  2. Guru akan membuat penilaian
  3. Pelajar-pelajar lain mendengar pembentangan rakan dan bertanya soalan sekiranya ada.
  4. Pelajar bersedia menunggu giliran masing-masing

Refleksi:

Pelajar melaksanakan ujian lisan dengan baik


 


 

Hari/Tarikh:

Khamis (3/9/2009)

Subjek:

Sejarah (Bab 6;Pembentukan Kerajaan Islam dan Sumbangannya)

Tingkatan/Masa:

4K3 (masa 5&6)

Tajuk:

Rumusan Bab 6

Hasil Pembelajaran:

-

Aktiviti:

-pelajar menjawab 30 soalan objektif dalam bab 6

Bahan Bantu Mengajar:

Lembaran kerja

Rujukan Guru:

  1. Buku Teks Sejarah Tingkatan 4
  2. Visi Baru Emas Sejarah, Tingkatan 4&5, Eastview
  3. Komik Sambil Belajar Tingkatan 4

:Penerapan Unsur /Tingkah Laku Patriotisme:

Kebijaksanaan menyusun strategi untuk kestabilan negara

Kemahiran Bernilai Tambah:

  1. Kemahiran Berfikir: Membuat perbandingan, menilai dan membuat keputusan
  2. Strategi Pengajaran & Pembelajaran: Koperatif dan Kolaboratif
  3. Kemahiran Cara Belajar: Mengumpul dan mencatat maklumat

Istilah & Konsep:

 

Refleksi:

-


 

Hari/Tarikh:

Jumaat (4/9/2009)

Subjek:

Bahasa Melayu

Tingkatan/Masa:

4K4 (masa 5&6)

Tajuk:

Ujian Lisan 2

Aktiviti:

  1. Pelajar membentangkan sesuatu (bahan bukti) berdasarkan tajuk yang dipilih.
  2. Guru akan membuat penilaian
  3. Pelajar-pelajar lain mendengar pembentangan rakan dan bertanya soalan sekiranya ada.
  4. Pelajar bersedia menunggu giliran masing-masing

Refleksi:

Pelajar melaksanakan ujian lisan dengan baik

Hari/Tarikh:

Jumaat (4/9/2009)

Subjek:

Bahasa Melayu

Tingkatan/Masa:

4k5 (masa 7&8)

Tajuk:

Ujian Lisan 2

Aktiviti:

  1. Pelajar membentangkan sesuatu (bahan bukti) berdasarkan tajuk yang dipilih.
  2. Guru akan membuat penilaian
  3. Pelajar-pelajar lain mendengar pembentangan rakan dan bertanya soalan sekiranya ada.
  4. Pelajar bersedia menunggu giliran masing-masing

Refleksi:

Pelajar melaksanakan ujian lisan dengan baik


 


 

Saturday, September 5, 2009

Rph Minggu 35

Rancangan Pengajaran Harian (Minggu ketiga puluh lima dari 24/8/2009-28/8/2009)


 

*Cuti Pertengahan Penggal kedua

Rph Minggu 34

Rancangan Pengajaran Harian (Minggu ketiga puluh empat dari 17/8/2009-21/8/2009)

Hari/Tarikh:

Isnin (17/8/2009)

Subjek:

Sejarah (Bab 6;Pembentukan Kerajaan Islam dan Sumbangannya)

Tingkatan/Masa:

4K8 (masa 3&4)

Tajuk:

Memahami latar belakang pembentukan kerajaan Bani Umaiyah, Bani Abbasiyah dan Turki Uthmaniyah serta sumbangannya.-sambungan

Hasil Pembelajaran:

Pada akhir pembelajaran pelajar dapat:

  1. Menyatakan sumbangan kerajaan Bani Turki Uthmaniyah
  2. Menjelaskan sebab-sebab kejatuhan

Aktiviti:

  1. Penerangan awal guru
  2. Perbincangan dalam kumpulan untuk menjawab soalan (lembaran kerja)
  3. Perbincangan bersama guru

Bahan Bantu Mengajar:

Lembaran kerja

Rujukan Guru:

  1. Buku Teks Sejarah Tingkatan 4
  2. Visi Baru Emas Sejarah, Tingkatan 4&5, Eastview
  3. Komik Sambil Belajar Tingkatan 4

:Penerapan Unsur /Tingkah Laku Patriotisme:

Kebijaksanaan menyusun strategi untuk kestabilan negara

Kemahiran Bernilai Tambah:

  1. Kemahiran Berfikir: Membuat perbandingan, menilai dan membuat keputusan
  2. Strategi Pengajaran & Pembelajaran: Koperatif dan Kolaboratif
  3. Kemahiran Cara Belajar: Mengumpul dan mencatat maklumat

Istilah & Konsep:

Semangat Ghazi, Janissari

Refleksi:

Pelajar dapat menjelaskan sebab-sebab kejatuhan kerajaan Turki Uthmaniyah dengan baik


 


 


 

Hari/Tarikh:

Isnin (17/8/2009)

Subjek:

Bahasa Melayu

Tingkatan/Masa:

4K5 (5&6)

Tajuk:

Ujian pertengahan penggal 2 (kertas 2)

Aktiviti:

  1. Pelajar menjawab soalan

Refleksi:

-

Hari/Tarikh:

Isnin (17/8/2009)

Subjek:

Sejarah (Bab 6;Pembentukan Kerajaan Islam dan Sumbangannya)

Tingkatan/Masa:

4K3 (masa 7)

Tajuk:

Memahami latar belakang pembentukan kerajaan Bani Umaiyah, Bani Abbasiyah dan Turki Uthmaniyah serta sumbangannya.-sambungan

Hasil Pembelajaran:

Pada akhir pembelajaran pelajar dapat:

  1. Menyatakan sumbangan kerajaan Bani Turki Uthmaniyah
  2. Menjelaskan sebab-sebab kejatuhan

Aktiviti:

  1. Penerangan awal guru tentang tajuk
  2. Pelajar menjawab soalan dalam lembaran kerja secara individu
  3. Jawapan akan ditukar dengan rakan sebelah
  4. Perbincangan dengan guru dan rakan-rakan yang lain
  5. pembetulan

Bahan Bantu Mengajar:

Lembaran kerja

Rujukan Guru:

  1. Buku Teks Sejarah Tingkatan 4
  2. Visi Baru Emas Sejarah, Tingkatan 4&5, Eastview
  3. Komik Sambil Belajar Tingkatan 4

:Penerapan Unsur /Tingkah Laku Patriotisme:

Kebijaksanaan menyusun strategi untuk kestabilan negara

Kemahiran Bernilai Tambah:

  1. Kemahiran Berfikir: Membuat perbandingan, menilai dan membuat keputusan
  2. Strategi Pengajaran & Pembelajaran: Koperatif dan Kolaboratif
  3. Kemahiran Cara Belajar: Mengumpul dan mencatat maklumat

Istilah & Konsep:

Semangat Ghazi, Janissari

Refleksi:

Pelajar dapat menjelaskan sebab-sebab kejatuhan kerajaan Turki Uthmaniyah dengan baik


 

Hari/Tarikh:

Selasa (18/8/2009)

Subjek:

Sejarah (Bab 6;Pembentukan Kerajaan Islam dan Sumbangannya)

Tingkatan/Masa:

4K8 (masa 3&4)

Tajuk:

Memahami penyebaran Islam ke Eropah

Hasil Pembelajaran:

Pada akhir pembelajaran pelajar dapat:

  1. Menjelaskan faktor penyebaran Islam ke Eropah

Aktiviti:

  1. Penerangan awal guru
  2. Kuiz antara kumpulan
  3. Perbincangan bersama guru

Bahan Bantu Mengajar:

Kad manila

Rujukan Guru:

  1. Buku Teks Sejarah Tingkatan 4
  2. Visi Baru Emas Sejarah, Tingkatan 4&5, Eastview
  3. Komik Sambil Belajar Tingkatan 4

:Penerapan Unsur /Tingkah Laku Patriotisme:

Kebijaksanaan menyusun strategi untuk kestabilan negara

Kemahiran Bernilai Tambah:

  1. Kemahiran Berfikir: Membuat perbandingan, menilai dan membuat keputusan
  2. Strategi Pengajaran & Pembelajaran: Koperatif dan Kolaboratif
  3. Kemahiran Cara Belajar: Mengumpul dan mencatat maklumat

Istilah & Konsep:

Semangat Ghazi

Refleksi:

Pelajar dapat menjelaskan faktor-faktor penyebaran Islam di Eropah dengan baik


 


 


 

Hari/Tarikh:

Selasa (18/8/2009)

Subjek:

Sejarah (Bab 6;Pembentukan Kerajaan Islam dan Sumbangannya)

Tingkatan/Masa:

4K3 (masa 5&6)

Tajuk:

Memahami penyebaran Islam ke Eropah

Hasil Pembelajaran:

Pada akhir pembelajaran pelajar dapat:

  1. Menjelaskan faktor penyebaran Islam ke Eropah

Aktiviti:

  1. Penerangan awal guru tentang tajuk
  2. Pelajar diberi masa untuk membaca semula tajuk
  3. Kuiz antara kumpulan
  4. Perbincangan bersama guru
  5. Menulis nota ringkas dalam buku masing-masing

Bahan Bantu Mengajar:

Kad manila

Rujukan Guru:

  1. Buku Teks Sejarah Tingkatan 4
  2. Visi Baru Emas Sejarah, Tingkatan 4&5, Eastview
  3. Komik Sambil Belajar Tingkatan 4

:Penerapan Unsur /Tingkah Laku Patriotisme:

Kebijaksanaan menyusun strategi untuk kestabilan negara

Kemahiran Bernilai Tambah:

  1. Kemahiran Berfikir: Membuat perbandingan, menilai dan membuat keputusan
  2. Strategi Pengajaran & Pembelajaran: Koperatif dan Kolaboratif
  3. Kemahiran Cara Belajar: Mengumpul dan mencatat maklumat

Istilah & Konsep:

Semangat Ghazi

Refleksi:

Pelajar dapat menjelaskan faktor-faktor penyebaran Islam di Eropah dengan baik


 

Hari/Tarikh:

Selasa (18/8/2009)

Subjek:

Bahasa Melayu

Tingkatan/Masa:

4K4 (masa 9)

Tajuk:

Ujian Lisan 2

Aktiviti:

  1. Pelajar membentangkan sesuatu (bahan bukti) berdasarkan tajuk yang dipilih.
  2. Guru akan membuat penilaian
  3. Pelajar-pelajar lain mendengar pembentangan rakan dan bertanya soalan sekiranya ada.
  4. Pelajar bersedia menunggu giliran masing-masing

Refleksi:

Pelajar melaksanakan ujian lisan dengan baik


 

Hari/Tarikh:

Rabu (19/8/2009)

Subjek:

Bahasa Melayu

Tingkatan/Masa:

4K5 (masa 8&9)

Tajuk:

Ujian pertengahan penggal 2 (kertas 1)

Aktiviti:

  1. Pelajar menjawab soalan

Refleksi:

-


 

Hari/Tarikh:

Rabu (19/8/2009)

Subjek:

Bahasa Melayu

Tingkatan/Masa:

4K4 (masa 3&4))

Tajuk:

Ujian pertengahan penggal 2 (kertas 2)

Aktiviti:

  1. Pelajar menjawab soalan

Refleksi:

-

Hari/Tarikh:

Khamis (20/8/2009)

Subjek:

Bahasa Melayu

Tingkatan/Masa:

4K4 (masa 1&2)

Tajuk:

Ujian pertengahan penggal 2 (kertas 1)

Aktiviti:

  1. Pelajar menjawab soalan

Refleksi:

-


 

Hari/Tarikh:

Khamis (20/8/2009)

Subjek:

Sejarah (Bab 6;Pembentukan Kerajaan Islam dan Sumbangannya)

Tingkatan/Masa:

4K3 (masa 5&6)

Tajuk:

Memahami Pertembungan Tamadun Islam dengan Tamadun lain di dunia

Hasil Pembelajaran:

Pada akhir pembelajaran pelajar dapat:

  1. Menyatakan cara-cara pertembungan tamadun Islam

Aktiviti:

  1. Penerangan awal guru tentang tajuk
  2. Pelajar diminta menjawab 1 soalan struktur
  3. Perbincangan bersama guru

Bahan Bantu Mengajar:

Lembaran kerja

Rujukan Guru:

  1. Buku Teks Sejarah Tingkatan 4
  2. Visi Baru Emas Sejarah, Tingkatan 4&5, Eastview
  3. Komik Sambil Belajar Tingkatan 4

:Penerapan Unsur /Tingkah Laku Patriotisme:

Kebijaksanaan menyusun strategi untuk kestabilan negara

Kemahiran Bernilai Tambah:

  1. Kemahiran Berfikir: Membuat perbandingan, menilai dan membuat keputusan
  2. Strategi Pengajaran & Pembelajaran: Koperatif dan Kolaboratif
  3. Kemahiran Cara Belajar: Mengumpul dan mencatat maklumat

Istilah & Konsep:

Tamadun

Refleksi:

Pelajar dapat menyatakan cara-cara pertembungan tamadun Islam

Hari/Tarikh:

Khamis (20/8/2009)

Subjek:

Bahasa Melayu

Tingkatan/Masa:

4K5 (masa 9)

Tajuk:

Ujian Lisan 2

Aktiviti:

  1. Pelajar membentangkan sesuatu (bahan bukti) berdasarkan tajuk yang dipilih.
  2. Guru akan membuat penilaian
  3. Pelajar-pelajar lain mendengar pembentangan rakan dan bertanya soalan sekiranya ada.
  4. Pelajar bersedia menunggu giliran masing-masing

Refleksi:

Pelajar melaksanakan ujian lisan dengan baik


 

Hari/Tarikh:

Jumaat (21/8/2009)

Subjek:

Bahasa Melayu

Tingkatan/Masa:

4K4 (masa 5&6)

Tajuk:

Ujian Lisan 2

Aktiviti:

  1. Pelajar membentangkan sesuatu (bahan bukti) berdasarkan tajuk yang dipilih.
  2. Guru akan membuat penilaian
  3. Pelajar-pelajar lain mendengar pembentangan rakan dan bertanya soalan sekiranya ada.
  4. Pelajar bersedia menunggu giliran masing-masing

Refleksi:

Pelajar melaksanakan ujian lisan dengan baik


 

Hari/Tarikh:

Khamis (20/8/2009)

Subjek:

Bahasa Melayu

Tingkatan/Masa:

4K5 (masa 7&8)

Tajuk:

Ujian Lisan 2

Aktiviti:

  1. Pelajar membentangkan sesuatu (bahan bukti) berdasarkan tajuk yang dipilih.
  2. Guru akan membuat penilaian
  3. Pelajar-pelajar lain mendengar pembentangan rakan dan bertanya soalan sekiranya ada.
  4. Pelajar bersedia menunggu giliran masing-masing

Refleksi:

Pelajar melaksanakan ujian lisan dengan baik