Tuesday, August 11, 2009

Rph Minggu 33

Hari/Tarikh: 

Isnin (10/8/2009)

Subjek: 

Sejarah (Bab 6;Pembentukan Kerajaan Islam dan Sumbangannya)

Tingkatan/Masa: 

4K8 (masa 3&4) 

Tajuk: 

Memahami latar belakang pembentukan kerajaan Bani Umaiyah, Bani Abbasiyah dan Turki Uthmaniyah serta sumbangannya.-sambungan

Hasil Pembelajaran: 

Pada akhir pembelajaran pelajar dapat:

  1. Menyatakan sumbangan kerajaan Bani Umaiyah

Aktiviti: 

  1. Guru menerangkan semula sumbangan Bani Umaiyah secara ringkas.
  2. Guru meminta pelajar menjawab 10 soalan objektif berkaitan dengan sumbangan kerajaan Bani Umaiyah.
  3. Pelajar diminta berbincang dalam kumpulan masing-masing
  4. Guru memantau pelajar dan mengulas jawapan yang telah diberikan
  5. Pelajar membuat pembetulan

Bahan Bantu Mengajar: 

Lembaran kerja

Rujukan Guru: 

  1. Buku Teks Sejarah Tingkatan 4
  2. Visi Baru Emas Sejarah, Tingkatan 4&5, Eastview
  3. Komik Sambil Belajar Tingkatan 4

:Penerapan Unsur /Tingkah Laku Patriotisme: 

Kebijaksanaan menyusun strategi untuk kestabilan negara

Kemahiran Bernilai Tambah: 

  1. Kemahiran Berfikir: Membuat perbandingan, menilai dan membuat keputusan
  2. Strategi Pengajaran & Pembelajaran: Koperatif dan Kolaboratif
  3. Kemahiran Cara Belajar: Mengumpul dan mencatat maklumat

Istilah & Konsep: 

Syiah, monarki, Hijabah, Ijtihad, Ijmak

Refleksi: 

 

Rancangan Pengajaran Harian (Minggu ketiga puluh tiga dari 10/8/2009-14/8/2009)


 

Hari/Tarikh: 

Isnin (10/8/2009)

Subjek: 

Bahasa Melayu (Komsas)

Tingkatan/Masa: 

4K5 (masa 5&6)

Tajuk: 

Kerana Manisnya Epal

Objektif Umum:

Memahami dan menghayati cerpen

Objektif Khusus: 

Pada akhir pembelajaran pelajar dapat:

  1. Menyatakan tema dan persoalan cerita tersebut dengan menggunakan perkataan sendiri
  2. Menghuraikan nilai dan pengajaran yang terdapat dalam karya

Fokus Utama: 

10.0 Memahami dan memberikan respons peribadi tentang karya sastera

Fokus Sampingan:

10.4 Menyatakan jenis, cirri, tema dan persoalan, pemikiran, nilai dan pengajaran

Kemahiran Bernilai Tambah: 

  1. Kemahiran Berfikir: Membuat perbandingan, menilai dan membuat keputusan
  2. Kemahiran Cara Belajar: Mengumpul dan mencatat maklumat

Sistem Bahasa:

sintaksis

Penerapan Nilai:

Kreatif dan yakin

Rujukan Guru: 

  1. Buku Teks Anak Laut, DBP
  2. Ulasan dan Strategi Menjawab Komsas, Eastview
  3. Nexus, SPM Bahasa Malaysia Tingkatan 4 &5, Sasbadi

Bahan Bantu Mengajar:

Bahan edaran

Aktiviti: 

  1. Guru meminta pelajar menceritakan semula sinopsis cerita tersebut mengikut pemahaman masing-masing.
  2. Guru mengedarkan lembaran kerja. Pelajar diminta melengkapkan lembaran kerja secara berkumpulan.
  3. Pelajar bertanya kepada guru sekiranya tidak faham dengan penjelasan yang telah diberikan.
  4. Hasil perbincangan dalam setiap kumpulan akan dibincangkan.
  5. Guru membimbing pelajar untuk mendapatkan jawapan yang betul.

Refleksi: 

 
  


 

Hari/Tarikh: 

Isnin (10/8/2009)

Subjek: 

Sejarah (Bab 6;Pembentukan Kerajaan Islam dan Sumbangannya)

Tingkatan/Masa: 

4K3 (masa 3&4)

Tajuk: 

Memahami latar belakang pembentukan kerajaan Bani Umaiyah, Bani Abbasiyah dan Turki Uthmaniyah serta sumbangannya.-sambungan

Hasil Pembelajaran: 

Pada akhir pembelajaran pelajar dapat:

  1. Menyatakan sumbangan kerajaan Bani Umaiyah

Aktiviti: 

  1. Guru menerangkan semula sumbangan Bani Umaiyah secara ringkas.
  2. Guru meminta pelajar menjawab 2 soalan esei berkaitan dengan sumbangan kerajaan Bani Umaiyah.
  3. Pelajar diminta berbincang dalam kumpulan masing-masing
  4. Guru memantau pelajar dan mengulas jawapan yang telah diberikan
  5. Pelajar membuat pembetulan

Bahan Bantu Mengajar: 

Lembaran kerja

Rujukan Guru: 

  1. Buku Teks Sejarah Tingkatan 4
  2. Visi Baru Emas Sejarah, Tingkatan 4&5, Eastview
  3. Komik Sambil Belajar Tingkatan 4

:Penerapan Unsur /Tingkah Laku Patriotisme:

Kebijaksanaan menyusun strategi untuk kestabilan negara

Kemahiran Bernilai Tambah: 

  1. Kemahiran Berfikir: Membuat perbandingan, menilai dan membuat keputusan
  2. Strategi Pengajaran & Pembelajaran: Koperatif dan Kolaboratif
  3. Kemahiran Cara Belajar: Mengumpul dan mencatat maklumat

Istilah & Konsep: 

Syiah, monarki, Hijabah, Ijtihad, Ijmak

Refleksi: 

 


 

Hari/Tarikh: 

Selasa (11/8/2009)

Subjek: 

Sejarah (Bab 6;Pembentukan Kerajaan Islam dan Sumbangannya)

Tingkatan/Masa: 

4K8 (masa 3&4)

Tajuk: 

Memahami latar belakang pembentukan kerajaan Bani Umaiyah, Bani Abbasiyah dan Turki Uthmaniyah serta sumbangannya.-sambungan

Hasil Pembelajaran: 

Pada akhir pembelajaran pelajar dapat:

  1. Menyatakan latar belakang pembentukan kerajaan Bani Abbasiyah
  2. Menyatakan sumbangan kerajaan Bani Abbasiyah

Aktiviti: 

  1. Guru memberikan penerangan tentang latar belakang pembentukan kerajaan Bani Abbasiyah.
  2. Guru meminta pelajar melengkapkan tempat kosong berkaitan dengan sumbangan kerajaan Bani Abbasiyah.
  3. Pelajar diminta berbincang dalam kumpulan masing-masing
  4. Guru memantau pelajar dan mengulas jawapan yang telah diberikan
  5. Pelajar membuat pembetulan

Bahan Bantu Mengajar: 

Lembaran kerja

Rujukan Guru: 

  1. Buku Teks Sejarah Tingkatan 4
  2. Visi Baru Emas Sejarah, Tingkatan 4&5, Eastview
  3. Komik Sambil Belajar Tingkatan 4

:Penerapan Unsur /Tingkah Laku Patriotisme: 

Kebijaksanaan menyusun strategi untuk kestabilan negara

Kemahiran Bernilai Tambah: 

  1. Kemahiran Berfikir: Membuat perbandingan, menilai dan membuat keputusan
  2. Strategi Pengajaran & Pembelajaran: Koperatif dan Kolaboratif
  3. Kemahiran Cara Belajar: Mengumpul dan mencatat maklumat

Istilah & Konsep: 

Syiah, Khawarij, Baitulhikmah

Refleksi: 

 


 


 

Hari/Tarikh: 

Selasa (11/8/2009)

Subjek: 

Sejarah (Bab 6;Pembentukan Kerajaan Islam dan Sumbangannya)

Tingkatan/Masa: 

4K3 (masa 5&6)

Tajuk: 

Memahami latar belakang pembentukan kerajaan Bani Umaiyah, Bani Abbasiyah dan Turki Uthmaniyah serta sumbangannya.-sambungan

Hasil Pembelajaran: 

Pada akhir pembelajaran pelajar dapat:

  1. Menyatakan latar belakang pembentukan kerajaan Bani Abbasiyah
  2. Menerangkan peranan baitulhikmah dalam perkembangan ilmu pengetahuan
  3. Menyenaraikan ilmu pengetahuan yang muncul pada zaman Abbasiyah

Aktiviti: 

  1. Guru memberikan penerangan tentang latar belakang pembentukan kerajaan Bani Abbasiyah secara ringkas.
  2. Guru meminta pelajar melengkapkan 15 soalan struktur berkaitan dengan kerajaan Bani Abbasiyah.
  3. Pelajar diminta berbincang dalam kumpulan masing-masing
  4. Guru memantau pelajar dan mengulas jawapan yang telah diberikan
  5. Pelajar membuat pembetulan 

Bahan Bantu Mengajar: 

Lembaran kerja

Rujukan Guru: 

  1. Buku Teks Sejarah Tingkatan 4
  2. Visi Baru Emas Sejarah, Tingkatan 4&5, Eastview
  3. Komik Sambil Belajar Tingkatan 4

:Penerapan Unsur /Tingkah Laku Patriotisme:

Kebijaksanaan menyusun strategi untuk kestabilan negara

Kemahiran Bernilai Tambah: 

  1. Kemahiran Berfikir: Membuat perbandingan, menilai dan membuat keputusan
  2. Strategi Pengajaran & Pembelajaran: Koperatif dan Kolaboratif
  3. Kemahiran Cara Belajar: Mengumpul dan mencatat maklumat

Istilah & Konsep: 

Syiah, Khawarij, Baitulhikmah

Refleksi: 

 


 

Hari/Tarikh: 

Selasa (10/8/2009)

Subjek: 

Bahasa Melayu (Tatabahasa)

Tingkatan/Masa: 

4K4 (masa 9)

Tajuk: 

Menyambung ayat

Objektif Umum:

Memahami ayat-ayat yang dikemukakan untuk memperoleh gambaran

Objektif Khusus: 

Pada akhir pembelajaran pelajar dapat:

  1. Menyambung ayat

Fokus Utama: 

7.0 Mendapat maklumat daripada pelbagai sumber yang didengar, dibaca dan ditonton

Fokus Sampingan: 

3.3 Menyatakan pendirian yang jelas dengan mengemukakan maklumat yang relevan

7.3 Mengemukakan soalan untuk mendapatkan penjelasan lanjut

Kemahiran Bernilai Tambah: 

  1. Kemahiran Berfikir: Membuat perbandingan, menilai dan membuat keputusan
  2. Kemahiran Cara Belajar: Mengumpul dan mencatat maklumat

Sistem Bahasa:

  1. Sintaksis

Penerapan Nilai:

Rajin, gigih berusaha, berani

Rujukan Guru: 

  1. Nexus, SPM Bahasa Malaysia Tingkatan 4 &5, Sasbadi

Bahan Bantu Mengajar:

Kertas mahjong

Aktiviti: 

  1. Guru menerangkan strategi menyambungkan ayat berdasarkan contoh-contoh yang bersesuaian.
  2. Guru memberikan bahan edaran yang mengandungi beberapa ayat.Pelajar diminta membaca ayat tersebut secara individu dan menyambung ayat tersebut tanpa mengubah maksud dan susunan asal ayat-ayat tersebut.
  3. Pelajar diminta berbincang dengan rakan sebelah dan membandingkan jawapan mereka dengan rakan
  4. Guru mengulas jawapan pelajar secara perbincangan kelas
  5. Pelajar diminta membuat pembetulan bagi setiap kesalahan.

Refleksi: 

 
  


 

Hari/Tarikh: 

Rabu (12/8/2009)

Subjek: 

Bahasa Melayu (Komsas)

Tingkatan/Masa: 

4K4 (masa 3&4)

Tajuk: 

Kerana Manisnya Epal

Objektif Umum:

Memahami dan menghayati cerpen

Objektif Khusus: 

Pada akhir pembelajaran pelajar dapat:

  1. Menyatakan tema dan persoalan cerita tersebut dengan menggunakan perkataan sendiri
  2. Menghuraikan nilai dan pengajaran yang terdapat dalam karya

Fokus Utama: 

10.0 Memahami dan memberikan respons peribadi tentang karya sastera

Fokus Sampingan: 

10.4 Menyatakan jenis, cirri, tema dan persoalan, pemikiran, nilai dan pengajaran

Kemahiran Bernilai Tambah:

  1. Kemahiran Berfikir: Membuat perbandingan, menilai dan membuat keputusan
  2. Kemahiran Cara Belajar: Mengumpul dan mencatat maklumat

Sistem Bahasa:

sintaksis

Penerapan Nilai:

Kreatif dan yakin

Rujukan Guru: 

  1. Buku Teks Anak Laut, DBP
  2. Ulasan dan Strategi Menjawab Komsas, Eastview
  3. Nexus, SPM Bahasa Malaysia Tingkatan 4 &5, Sasbadi

Bahan Bantu Mengajar:

Bahan edaran

Aktiviti: 

  1. Guru meminta pelajar menceritakan semula sinopsis cerita tersebut mengikut pemahaman masing-masing.
  2. Guru mengedarkan lembaran kerja. Pelajar diminta melengkapkan lembaran kerja secara berkumpulan.
  3. Pelajar bertanya kepada guru sekiranya tidak faham dengan penjelasan yang telah diberikan.
  4. Hasil perbincangan dalam setiap kumpulan akan dibincangkan.
  5. Guru membimbing pelajar untuk mendapatkan jawapan yang betul.

Refleksi: 

 
  


 


 

Hari/Tarikh: 

Rabu (12/8/2009)

Subjek: 

Bahasa Melayu (Tatabahasa)

Tingkatan/Masa: 

4K5 (masa 8&9)

Tajuk: 

Menyambung ayat

Objektif Umum:

Memahami ayat-ayat yang dikemukakan untuk memperoleh gambaran

Objektif Khusus:

Pada akhir pembelajaran pelajar dapat:

  1. Menyambung ayat

Fokus Utama: 

7.0 Mendapat maklumat daripada pelbagai sumber yang didengar, dibaca dan ditonton

Fokus Sampingan: 

3.3 Menyatakan pendirian yang jelas dengan mengemukakan maklumat yang relevan

7.3 Mengemukakan soalan untuk mendapatkan penjelasan lanjut

Kemahiran Bernilai Tambah: 

  1. Kemahiran Berfikir: Membuat perbandingan, menilai dan membuat keputusan
  2. Kemahiran Cara Belajar: Mengumpul dan mencatat maklumat

Sistem Bahasa:

  1. Sintaksis

Penerapan Nilai:

Rajin, gigih berusaha, berani

Rujukan Guru: 

  1. Nexus, SPM Bahasa Malaysia Tingkatan 4 &5, Sasbadi

Bahan Bantu Mengajar:

Kertas mahjong

Aktiviti: 

  1. Guru menerangkan strategi menyambungkan ayat berdasarkan contoh-contoh yang bersesuaian.
  2. Guru memberikan bahan edaran yang mengandungi beberapa ayat.Pelajar diminta membaca ayat tersebut secara individu dan menyambung ayat tersebut tanpa mengubah maksud dan susunan asal ayat-ayat tersebut.
  3. Pelajar diminta berbincang dengan rakan sebelah dan membandingkan jawapan mereka dengan rakan
  4. Guru mengulas jawapan pelajar secara perbincangan kelas
  5. Pelajar diminta membuat pembetulan bagi setiap kesalahan.

Refleksi: 

 
  


 


 

Hari/Tarikh: 

Khamis (13/8/2009)

Subjek: 

Bahasa Melayu (karangan jenis laporan)

Tingkatan/Masa:

4K4 (masa 1&2)

Tajuk: 

Sebagai setausaha persatuan penduduk di tempat tinggal anda, anda diminta menulis laporan tentang aktiviti yang dijalankan di taman perumahan tersebut.

Tulis laporan itu selengkapnya.

Objektif Umum:

Memahami strategi menulis karangan jenis laporan

Objektif Khusus: 

Pada akhir pembelajaran pelajar dapat:

  1. Mengetahui strategi menulis karangan jenis laporan
  2. Menulis rangka isi sebelum menulis karangan penuh

Fokus Utama: 

1.0 Berinteraksi untuk menjalin dan mempererat hubungan mesra

Fokus Sampingan: 

  1. Berbual dan berbicara tentang perkara yang berkaitan dengan kehidupan harian yang menyentuh diri, keluarga, rakan dan masyarakat dengan menggunakan kata, sebutan dan intonasi serta nada yang sesuai
  2. Mendengar dan memberikan respons secara lisan dan bertulis tentang sesuatu yang diperihalkan oleh orang lain.

Kemahiran Bernilai Tambah: 

  1. Kemahiran Berfikir: Membuat perbandingan, menilai dan membuat keputusan
  2. Kemahiran Cara Belajar: Mengumpul dan mencatat maklumat 

Sistem Bahasa:

Kosa kata, Sintaksis

Penerapan Nilai:

Rasional, kerjasama

Rujukan Guru: 

  1. Nexus, SPM Bahasa Malaysia Tingkatan 4 &5, Sasbadi
  2. Focus Super Hot SPM Karangan, Pelangi
  3. Teks dan Rujukan Lengkap SPM,Bahasa Melayu, Arah Pendidikan

Bahan Bantu Mengajar:

Bahan edaran

Aktiviti:

  1. Guru memberikan penerangan tentang strategi menulis karangan jenis laporan.
  2. Guru mengedarkan contoh karangan jenis laporan yang lengkap.
  3. Pelajar diminta berbincang secara berpasangan untuk menyediakan rangka isi tentang tajuk yang telah diberikan.
  4. Guru memantau aktiviti pelajar.
  5. Guru membimbing pelajar untuk menulis rangka karangan yang mengandungi perkembangan idea.
  6. Pelajar menghantar buku latihan masing-masing pada keesokan harinya.

Refleksi: 

 
  

Hari/Tarikh: 

Khamis (13/8/2009)

Subjek: 

Sejarah (Bab 6;Pembentukan Kerajaan Islam dan Sumbangannya)

Tingkatan/Masa: 

4K3 (masa 7)

Tajuk: 

Memahami latar belakang pembentukan kerajaan Bani Umaiyah, Bani Abbasiyah dan Turki Uthmaniyah serta sumbangannya.-sambungan

Hasil Pembelajaran: 

Pada akhir pembelajaran pelajar dapat:

  1. Menghuraikan tiga sebab kejatuhan kerajaan Bani Abbasiyah

Aktiviti: 

  1. Guru meminta pelajar menjawab 1 soalan esei berkaitan dengan sebab kejatuhan keraan kerajaan Bani Abbasiyah.
  2. Pelajar diminta berbincang dalam kumpulan masing-masing
  3. Guru memantau pelajar dan mengulas jawapan yang telah diberikan
  4. Pelajar membuat pembetulan 

Bahan Bantu Mengajar: 

Lembaran kerja

Rujukan Guru: 

  1. Buku Teks Sejarah Tingkatan 4
  2. Visi Baru Emas Sejarah, Tingkatan 4&5, Eastview
  3. Komik Sambil Belajar Tingkatan 4

:Penerapan Unsur /Tingkah Laku Patriotisme: 

Kebijaksanaan menyusun strategi untuk kestabilan negara

Kemahiran Bernilai Tambah: 

  1. Kemahiran Berfikir: Membuat perbandingan, menilai dan membuat keputusan
  2. Strategi Pengajaran & Pembelajaran: Koperatif dan Kolaboratif
  3. Kemahiran Cara Belajar: Mengumpul dan mencatat maklumat

Istilah & Konsep: 

Syiah, Khawarij, Baitulhikmah

Refleksi: 

 


 

Hari/Tarikh: 

Khamis (13/8/2009)

Subjek: 

Bahasa Melayu (karangan jenis laporan)

Tingkatan/Masa: 

4K5 (masa 1&2)

Tajuk: 

Sebagai setausaha persatuan penduduk di tempat tinggal anda, anda diminta menulis laporan tentang aktiviti yang dijalankan di taman perumahan tersebut.

Tulis laporan itu selengkapnya.

Objektif Umum:

Memahami strategi menulis karangan jenis laporan

Objektif Khusus:

Pada akhir pembelajaran pelajar dapat:

  1. Mengetahui strategi menulis karangan jenis laporan

Fokus Utama: 

1.0 Berinteraksi untuk menjalin dan mempererat hubungan mesra

Fokus Sampingan: 

  1. Berbual dan berbicara tentang perkara yang berkaitan dengan kehidupan harian yang menyentuh diri, keluarga, rakan dan masyarakat dengan menggunakan kata, sebutan dan intonasi serta nada yang sesuai
  2. Mendengar dan memberikan respons secara lisan dan bertulis tentang sesuatu yang diperihalkan oleh orang lain.

Kemahiran Bernilai Tambah:

  1. Kemahiran Berfikir: Membuat perbandingan, menilai dan membuat keputusan
  2. Kemahiran Cara Belajar: Mengumpul dan mencatat maklumat 

Sistem Bahasa:

Kosa kata, Sintaksis

Penerapan Nilai:

Rasional, kerjasama

Rujukan Guru: 

  1. Nexus, SPM Bahasa Malaysia Tingkatan 4 &5, Sasbadi
  2. Focus Super Hot SPM Karangan, Pelangi
  3. Teks dan Rujukan Lengkap SPM,Bahasa Melayu, Arah Pendidikan

Bahan Bantu Mengajar:

Bahan edaran

Aktiviti: 

  1. Guru memberikan penerangan tentang strategi menulis karangan jenis laporan.
  2. Guru mengedarkan contoh karangan jenis laporan yang lengkap.
  3. Pelajar diminta berbincang secara berpasangan untuk mengenalpasti isi-isi penting dalam laporan tersebut.
  4. Guru memantau aktiviti pelajar.
  5. Pelajar diminta menyatakan isi-isi penting yang telah dibincangkan.
  6. Guru mengulas jawapan pelajar

Refleksi: 

 
  

Hari/Tarikh: 

Jumaat (14/8/2009)

Subjek: 

Bahasa Melayu (Komsas)

Tingkatan/Masa: 

4K4 (masa 3&4)

Tajuk: 

Cerpen Pusaran

Objektif Umum:

Memahami dan menghayati cerpen

Objektif Khusus: 

Pada akhir pembelajaran pelajar dapat:

  1. Menyatakan tema dan persoalan cerita tersebut dengan menggunakan perkataan sendiri
  2. Menjelaskan latar masyarakat dalam cerpen
  3. Menghuraikan nilai dan pengajaran yang terdapat dalam karya

Fokus Utama: 

10.0 Memahami dan memberikan respons peribadi tentang karya sastera

Fokus Sampingan: 

10.4 Menyatakan jenis, ciri, tema dan persoalan, pemikiran, nilai dan pengajaran

Kemahiran Bernilai Tambah:

  1. Kemahiran Berfikir: Membuat perbandingan, menilai dan membuat keputusan
  2. Kemahiran Cara Belajar: Mengumpul dan mencatat maklumat

Sistem Bahasa:

sintaksis

Penerapan Nilai:

Kreatif dan yakin

Rujukan Guru: 

  1. Buku Teks Anak Laut, DBP
  2. Ulasan dan Strategi Menjawab Komsas, Eastview
  3. Nexus, SPM Bahasa Malaysia Tingkatan 4 &5, Sasbadi

Bahan Bantu Mengajar:

Bahan edaran

Aktiviti: 

  1. Guru meminta pelajar menceritakan semula sinopsis cerita tersebut mengikut pemahaman masing-masing.
  2. Guru mengedarkan lembaran kerja. Pelajar diminta melengkapkan lembaran kerja secara berkumpulan.
  3. Pelajar bertanya kepada guru sekiranya tidak faham dengan penjelasan yang telah diberikan.
  4. Hasil perbincangan dalam setiap kumpulan akan dibincangkan.
  5. Guru membimbing pelajar untuk mendapatkan jawapan yang betul.

Refleksi: 

 
  

Hari/Tarikh: 

Jumaat (14/8/2009)

Subjek: 

Bahasa Melayu (karangan jenis laporan)-sambungan

Tingkatan/Masa: 

4K5 (masa 7&8)

Tajuk: 

Sebagai setausaha persatuan penduduk di tempat tinggal anda, anda diminta menulis laporan tentang aktiviti yang dijalankan di taman perumahan tersebut.

Tulis laporan itu selengkapnya.

Objektif Umum:

Memahami strategi menulis karangan jenis laporan

Objektif Khusus:

Pada akhir pembelajaran pelajar dapat:

  1. Menulis rangka isi

Fokus Utama: 

1.0 Berinteraksi untuk menjalin dan mempererat hubungan mesra

Fokus Sampingan: 

  1. Berbual dan berbicara tentang perkara yang berkaitan dengan kehidupan harian yang menyentuh diri, keluarga, rakan dan masyarakat dengan menggunakan kata, sebutan dan intonasi serta nada yang sesuai
  2. Mendengar dan memberikan respons secara lisan dan bertulis tentang sesuatu yang diperihalkan oleh orang lain.

Kemahiran Bernilai Tambah:

  1. Kemahiran Berfikir: Membuat perbandingan, menilai dan membuat keputusan
  2. Kemahiran Cara Belajar: Mengumpul dan mencatat maklumat 

Sistem Bahasa:

Kosa kata, Sintaksis

Penerapan Nilai:

Rasional, kerjasama

Rujukan Guru: 

  1. Nexus, SPM Bahasa Malaysia Tingkatan 4 &5, Sasbadi
  2. Focus Super Hot SPM Karangan, Pelangi
  3. Teks dan Rujukan Lengkap SPM,Bahasa Melayu, Arah Pendidikan

Bahan Bantu Mengajar:

Bahan edaran

Aktiviti: 

  1. Pelajar diminta berbincang secara berpasangan untuk menulis rangka jawapan.
  2. Guru memantau aktiviti p&p.
  3. Hasil perbincangan akan dicatat dan di semak oleh rakan yang lain
  4. Guru bersoal jawab dengan pelajar
  5. Pelajar mencatat hasil perbincangan dengan rakan dan guru

Refleksi: