Hari/Tarikh: | Isnin (10/8/2009) |
Subjek: | Sejarah (Bab 6;Pembentukan Kerajaan Islam dan Sumbangannya) |
Tingkatan/Masa: | 4K8 (masa 3&4) |
Tajuk: | Memahami latar belakang pembentukan kerajaan Bani Umaiyah, Bani Abbasiyah dan Turki Uthmaniyah serta sumbangannya.-sambungan |
Hasil Pembelajaran: | Pada akhir pembelajaran pelajar dapat:
|
Aktiviti: |
|
Bahan Bantu Mengajar: | Lembaran kerja |
Rujukan Guru: |
|
:Penerapan Unsur /Tingkah Laku Patriotisme: | Kebijaksanaan menyusun strategi untuk kestabilan negara |
Kemahiran Bernilai Tambah: |
|
Istilah & Konsep: | Syiah, monarki, Hijabah, Ijtihad, Ijmak |
Refleksi: |
Rancangan Pengajaran Harian (Minggu ketiga puluh tiga dari 10/8/2009-14/8/2009)
Hari/Tarikh: | Isnin (10/8/2009) |
Subjek: | Bahasa Melayu (Komsas) |
Tingkatan/Masa: | 4K5 (masa 5&6) |
Tajuk: | Kerana Manisnya Epal |
Objektif Umum: | Memahami dan menghayati cerpen |
Objektif Khusus: | Pada akhir pembelajaran pelajar dapat:
|
Fokus Utama: | 10.0 Memahami dan memberikan respons peribadi tentang karya sastera |
Fokus Sampingan: | 10.4 Menyatakan jenis, cirri, tema dan persoalan, pemikiran, nilai dan pengajaran |
Kemahiran Bernilai Tambah: |
|
Sistem Bahasa: | sintaksis |
Penerapan Nilai: | Kreatif dan yakin |
Rujukan Guru: |
|
Bahan Bantu Mengajar: | Bahan edaran |
Aktiviti: |
|
Refleksi: | |
Hari/Tarikh: | Isnin (10/8/2009) |
Subjek: | Sejarah (Bab 6;Pembentukan Kerajaan Islam dan Sumbangannya) |
Tingkatan/Masa: | 4K3 (masa 3&4) |
Tajuk: | Memahami latar belakang pembentukan kerajaan Bani Umaiyah, Bani Abbasiyah dan Turki Uthmaniyah serta sumbangannya.-sambungan |
Hasil Pembelajaran: | Pada akhir pembelajaran pelajar dapat:
|
Aktiviti: |
|
Bahan Bantu Mengajar: | Lembaran kerja |
Rujukan Guru: |
|
:Penerapan Unsur /Tingkah Laku Patriotisme: | Kebijaksanaan menyusun strategi untuk kestabilan negara |
Kemahiran Bernilai Tambah: |
|
Istilah & Konsep: | Syiah, monarki, Hijabah, Ijtihad, Ijmak |
Refleksi: |
Hari/Tarikh: | Selasa (11/8/2009) |
Subjek: | Sejarah (Bab 6;Pembentukan Kerajaan Islam dan Sumbangannya) |
Tingkatan/Masa: | 4K8 (masa 3&4) |
Tajuk: | Memahami latar belakang pembentukan kerajaan Bani Umaiyah, Bani Abbasiyah dan Turki Uthmaniyah serta sumbangannya.-sambungan |
Hasil Pembelajaran: | Pada akhir pembelajaran pelajar dapat:
|
Aktiviti: |
|
Bahan Bantu Mengajar: | Lembaran kerja |
Rujukan Guru: |
|
:Penerapan Unsur /Tingkah Laku Patriotisme: | Kebijaksanaan menyusun strategi untuk kestabilan negara |
Kemahiran Bernilai Tambah: |
|
Istilah & Konsep: | Syiah, Khawarij, Baitulhikmah |
Refleksi: |
Hari/Tarikh: | Selasa (11/8/2009) |
Subjek: | Sejarah (Bab 6;Pembentukan Kerajaan Islam dan Sumbangannya) |
Tingkatan/Masa: | 4K3 (masa 5&6) |
Tajuk: | Memahami latar belakang pembentukan kerajaan Bani Umaiyah, Bani Abbasiyah dan Turki Uthmaniyah serta sumbangannya.-sambungan |
Hasil Pembelajaran: | Pada akhir pembelajaran pelajar dapat:
|
Aktiviti: |
|
Bahan Bantu Mengajar: | Lembaran kerja |
Rujukan Guru: |
|
:Penerapan Unsur /Tingkah Laku Patriotisme: | Kebijaksanaan menyusun strategi untuk kestabilan negara |
Kemahiran Bernilai Tambah: |
|
Istilah & Konsep: | Syiah, Khawarij, Baitulhikmah |
Refleksi: |
Hari/Tarikh: | Selasa (10/8/2009) |
Subjek: | Bahasa Melayu (Tatabahasa) |
Tingkatan/Masa: | 4K4 (masa 9) |
Tajuk: | Menyambung ayat |
Objektif Umum: | Memahami ayat-ayat yang dikemukakan untuk memperoleh gambaran |
Objektif Khusus: | Pada akhir pembelajaran pelajar dapat:
|
Fokus Utama: | 7.0 Mendapat maklumat daripada pelbagai sumber yang didengar, dibaca dan ditonton |
Fokus Sampingan: | 3.3 Menyatakan pendirian yang jelas dengan mengemukakan maklumat yang relevan 7.3 Mengemukakan soalan untuk mendapatkan penjelasan lanjut |
Kemahiran Bernilai Tambah: |
|
Sistem Bahasa: |
|
Penerapan Nilai: | Rajin, gigih berusaha, berani |
Rujukan Guru: |
|
Bahan Bantu Mengajar: | Kertas mahjong |
Aktiviti: |
|
Refleksi: | |
Hari/Tarikh: | Rabu (12/8/2009) |
Subjek: | Bahasa Melayu (Komsas) |
Tingkatan/Masa: | 4K4 (masa 3&4) |
Tajuk: | Kerana Manisnya Epal |
Objektif Umum: | Memahami dan menghayati cerpen |
Objektif Khusus: | Pada akhir pembelajaran pelajar dapat:
|
Fokus Utama: | 10.0 Memahami dan memberikan respons peribadi tentang karya sastera |
Fokus Sampingan: | 10.4 Menyatakan jenis, cirri, tema dan persoalan, pemikiran, nilai dan pengajaran |
Kemahiran Bernilai Tambah: |
|
Sistem Bahasa: | sintaksis |
Penerapan Nilai: | Kreatif dan yakin |
Rujukan Guru: |
|
Bahan Bantu Mengajar: | Bahan edaran |
Aktiviti: |
|
Refleksi: | |
Hari/Tarikh: | Rabu (12/8/2009) |
Subjek: | Bahasa Melayu (Tatabahasa) |
Tingkatan/Masa: | 4K5 (masa 8&9) |
Tajuk: | Menyambung ayat |
Objektif Umum: | Memahami ayat-ayat yang dikemukakan untuk memperoleh gambaran |
Objektif Khusus: | Pada akhir pembelajaran pelajar dapat:
|
Fokus Utama: | 7.0 Mendapat maklumat daripada pelbagai sumber yang didengar, dibaca dan ditonton |
Fokus Sampingan: | 3.3 Menyatakan pendirian yang jelas dengan mengemukakan maklumat yang relevan 7.3 Mengemukakan soalan untuk mendapatkan penjelasan lanjut |
Kemahiran Bernilai Tambah: |
|
Sistem Bahasa: |
|
Penerapan Nilai: | Rajin, gigih berusaha, berani |
Rujukan Guru: |
|
Bahan Bantu Mengajar: | Kertas mahjong |
Aktiviti: |
|
Refleksi: | |
Hari/Tarikh: | Khamis (13/8/2009) |
Subjek: | Bahasa Melayu (karangan jenis laporan) |
Tingkatan/Masa: | 4K4 (masa 1&2) |
Tajuk: | Sebagai setausaha persatuan penduduk di tempat tinggal anda, anda diminta menulis laporan tentang aktiviti yang dijalankan di taman perumahan tersebut. Tulis laporan itu selengkapnya. |
Objektif Umum: | Memahami strategi menulis karangan jenis laporan |
Objektif Khusus: | Pada akhir pembelajaran pelajar dapat:
|
Fokus Utama: | 1.0 Berinteraksi untuk menjalin dan mempererat hubungan mesra |
Fokus Sampingan: |
|
Kemahiran Bernilai Tambah: |
|
Sistem Bahasa: | Kosa kata, Sintaksis |
Penerapan Nilai: | Rasional, kerjasama |
Rujukan Guru: |
|
Bahan Bantu Mengajar: | Bahan edaran |
Aktiviti: |
|
Refleksi: | |
Hari/Tarikh: | Khamis (13/8/2009) |
Subjek: | Sejarah (Bab 6;Pembentukan Kerajaan Islam dan Sumbangannya) |
Tingkatan/Masa: | 4K3 (masa 7) |
Tajuk: | Memahami latar belakang pembentukan kerajaan Bani Umaiyah, Bani Abbasiyah dan Turki Uthmaniyah serta sumbangannya.-sambungan |
Hasil Pembelajaran: | Pada akhir pembelajaran pelajar dapat:
|
Aktiviti: |
|
Bahan Bantu Mengajar: | Lembaran kerja |
Rujukan Guru: |
|
:Penerapan Unsur /Tingkah Laku Patriotisme: | Kebijaksanaan menyusun strategi untuk kestabilan negara |
Kemahiran Bernilai Tambah: |
|
Istilah & Konsep: | Syiah, Khawarij, Baitulhikmah |
Refleksi: |
Hari/Tarikh: | Khamis (13/8/2009) |
Subjek: | Bahasa Melayu (karangan jenis laporan) |
Tingkatan/Masa: | 4K5 (masa 1&2) |
Tajuk: | Sebagai setausaha persatuan penduduk di tempat tinggal anda, anda diminta menulis laporan tentang aktiviti yang dijalankan di taman perumahan tersebut. Tulis laporan itu selengkapnya. |
Objektif Umum: | Memahami strategi menulis karangan jenis laporan |
Objektif Khusus: | Pada akhir pembelajaran pelajar dapat:
|
Fokus Utama: | 1.0 Berinteraksi untuk menjalin dan mempererat hubungan mesra |
Fokus Sampingan: |
|
Kemahiran Bernilai Tambah: |
|
Sistem Bahasa: | Kosa kata, Sintaksis |
Penerapan Nilai: | Rasional, kerjasama |
Rujukan Guru: |
|
Bahan Bantu Mengajar: | Bahan edaran |
Aktiviti: |
|
Refleksi: | |
Hari/Tarikh: | Jumaat (14/8/2009) |
Subjek: | Bahasa Melayu (Komsas) |
Tingkatan/Masa: | 4K4 (masa 3&4) |
Tajuk: | Cerpen Pusaran |
Objektif Umum: | Memahami dan menghayati cerpen |
Objektif Khusus: | Pada akhir pembelajaran pelajar dapat:
|
Fokus Utama: | 10.0 Memahami dan memberikan respons peribadi tentang karya sastera |
Fokus Sampingan: | 10.4 Menyatakan jenis, ciri, tema dan persoalan, pemikiran, nilai dan pengajaran |
Kemahiran Bernilai Tambah: |
|
Sistem Bahasa: | sintaksis |
Penerapan Nilai: | Kreatif dan yakin |
Rujukan Guru: |
|
Bahan Bantu Mengajar: | Bahan edaran |
Aktiviti: |
|
Refleksi: | |
Hari/Tarikh: | Jumaat (14/8/2009) |
Subjek: | Bahasa Melayu (karangan jenis laporan)-sambungan |
Tingkatan/Masa: | 4K5 (masa 7&8) |
Tajuk: | Sebagai setausaha persatuan penduduk di tempat tinggal anda, anda diminta menulis laporan tentang aktiviti yang dijalankan di taman perumahan tersebut. Tulis laporan itu selengkapnya. |
Objektif Umum: | Memahami strategi menulis karangan jenis laporan |
Objektif Khusus: | Pada akhir pembelajaran pelajar dapat:
|
Fokus Utama: | 1.0 Berinteraksi untuk menjalin dan mempererat hubungan mesra |
Fokus Sampingan: |
|
Kemahiran Bernilai Tambah: |
|
Sistem Bahasa: | Kosa kata, Sintaksis |
Penerapan Nilai: | Rasional, kerjasama |
Rujukan Guru: |
|
Bahan Bantu Mengajar: | Bahan edaran |
Aktiviti: |
|
Refleksi: | |