Rancangan Pengajaran Harian (Minggu kedua puluh tujuh dari 29/6/2009-3/7/2009)
*29/6/2009-1/7/2009-tiada p&p kerana guru mengambil crk.
Hari/Tarikh: | Khamis (2/7/2009) |
Subjek: | Bahasa Melayu (Komsas-Anak Laut) |
Tingkatan/Masa: | 4K4 (masa 1&2) |
Tajuk: | Elemen-elemen penting yang membentuk karya(Pantun Kiasan) |
Objektif Umum: | Memahami Pantun Kiasan |
Objektif Khusus: | Pada akhir pembelajaran pelajar dapat:
Menyatakan elemen-elemen penting yang membina karya
Menjawab tiga aktiviti pengukuhan daripada petikan
|
Fokus Utama: | 8.0 Memproses maklumat untuk keperluan tertentu |
Fokus Sampingan: | 8.7 Menilai secara keseluruhan sesuatu maklumat dengan memberi alasan yang kukuh.
8.8 Membuat rumusan dengan alasan yang munasabah
|
Kemahiran Bernilai Tambah: | - Strategi Pengajaran & Pembelajaran: Koperatif dan Kolaboratif
- Kemahiran Cara Belajar: Mengumpul dan mencatat maklumat
|
Sistem Bahasa: | Sintaksis |
Penerapan Nilai: | Tabah, berani |
Rujukan Guru: | - Antologi Anak Laut, DBP
- Ulasan dan Strategi Menjawab Komsas; Antologi Anak Laut, Eastview
- Nexus, SPM Bahasa Malaysia Tingkatan 4 &5, Sasbadi
|
Bahan Bantu Mengajar: | - Kapur ii. Papan tulis iii. Pen marker
|
Aktiviti: | Guru membahagikan pelajar kepada bebeapa kumpulan untuk melaksanakan tugasan berikut;
(kumpulan 1&2)- mencari maksud bagi setiap rangkap
(kumpulan 2&3)-mencari persoalan
(kumpulan 4&5)-bentuk pantun
(kumpulan 6&7)-unsur keindahan
(kumpulan 8&9)-nilai dan pengajaran
Setiap kumpulan akan membentangkan hasil perbincangan dan rakan-rakan lain akan mencatat nota.
Guru mengulas jawapan pelajar
Pelajar membuat pembetulan berdasarkan perbincangan bersama guru dan rakan-rakan daripada kumpulan lain
|
Refleksi: | Pelajar dapat mengikuti p&p dengan baik |
| |
Hari/Tarikh: | Khamis (2/7/2009) |
Subjek: | Sejarah (Bab 5;Kerajaan Islam di Madinah) |
Tingkatan/Masa: | 4K3 (masa 7) |
Tajuk: | Pembukaan Semula Kota Makkah |
Hasil Pembelajaran: | Pada akhir pembelajaran pelajar dapat:
Memberikan sebab Nabi Muhammad s.a.w bertindak membuka semula kota Makkah pada tahun 630M?
Menjelaskan sebab kota Makkah mudah dibuka semula oleh tentera Islam?
Menyatakan kepentingan pembukaan semula kota Makkah.
|
Aktiviti: | Guru meminta pelajar membaca tajuk tersebut dengan senyap.
Guru menyoal pelajar secara lisan dan membimbing pelajar agar mereka lebih menguasai tajuk tersebut.
Pelajar diminta menyiapkan 3 soalan esei secara berpasangan.guru memantau aktiviti pelajar.
Pelajar diminta menghantar tugasan tersebut.
Guru merumuskan tajuk p&p pada hari ini.
|
Bahan Bantu Mengajar: | Kapur ii. Papan tulis iii. Pen marker
|
Rujukan Guru: | - Buku Teks Sejarah Tingkatan 4
- Visi Baru Emas Sejarah, Tingkatan 4&5, Eastview
- Komik Sambil Belajar Tingkatan 4
|
:Penerapan Unsur /Tingkah Laku Patriotisme: | Toleransi kaum yang melahirkan masyarakat cemerlang-saling menghormati |
Kemahiran Bernilai Tambah: | - Kemahiran Berfikir: Membuat perbandingan, menilai dan membuat keputusan
- Kemahiran Cara Belajar: Mengumpul dan mencatat maklumat
|
Istilah & Konsep: | Perjanjian Hudaibiyah |
Refleksi: | 65% pelajar dapat mengikuti aktiviri p&p dengan baik |
Hari/Tarikh: | Khamis (2/7/2009) |
Subjek: | Bahasa Melayu (karangan) |
Tingkatan/Masa: | 4K5 (masa 9) |
Tajuk: | Karangan jenis perbincangan-'sejak akhir-akhir ini program realiti telah mendapat tempat dalam hati masyarakat. Program seperti ini mendatangkan pelbagai impak negatif kepada penonton. Bincangkan.' |
Objektif Umum: | Memahami strategi menulis karangan jenis perbincangan |
Objektif Khusus: | Pada akhir pembelajaran pelajar dapat:
Menulis ayat dalam perenggan penutup
|
Fokus Utama: | 7.0 Mendapat maklumat daripada pelbagai sumber yang didengar, dibaca dan ditonton |
Fokus Sampingan: | 3.3 Menyatakan pendirian yang jelas dengan mengemukakan maklumat yang relevan
7.3 Mengemukakan soalan untuk mendapatkan penjelasan lanjut |
Kemahiran Bernilai Tambah: | - Kemahiran Berfikir: Membuat perbandingan, menilai dan membuat keputusan
- Kemahiran Cara Belajar: Mengumpul dan mencatat maklumat
|
Sistem Bahasa: | - Kosa Kata
- Sintaksis
|
Penerapan Nilai: | Rajin, gigih berusaha, berani |
Rujukan Guru: | - Nexus, SPM Bahasa Malaysia Tingkatan 4 &5, Sasbadi
|
Bahan Bantu Mengajar: | - Kapur ii. Papan tulis iii. Pen marker
|
Aktiviti: | Guru menerangkan strategi menulis ayat dalam perenggan penutup.
Pelajar mendengar penerangan guru dengan teliti
Guru meminta pelajar menulis ayat dalam perenggan penutup berdasarkan tajuk yang diberikan oleh guru.
Guru memantau aktiviti pelajar
Guru memilih pelajar secara rawak untuk menulis jawapan di papan tulis. Guru mengulas jawapan pelajar.
Pelajar diminta menyalin jawapan yang telah dibincangkan bersama dengan guru dan rakan-rakan yang lain.
Semua pelajar diminta menghantar buku masing-masing untuk disemak
|
Refleksi: | 55% pelajar dapat menyiapkan tugasan yang diberikan dengan baik |
| |
Hari/Tarikh: | Jumaat (3/7/2009) |
Subjek: | Bahasa Melayu (Pemahaman Petikan Komsas-Anak Laut) |
Tingkatan/Masa: | 4K4 (masa 5&6) |
Tajuk: | Pemahaman Petikan Pantun Kiasan |
Objektif Umum: | Memahami Petikan Komsas |
Objektif Khusus: | Pada akhir pembelajaran pelajar dapat:
Menjawab tiga aktiviti pengukuhan daripada petikan
|
Fokus Utama: | 8.0 Memproses maklumat untuk keperluan tertentu |
Fokus Sampingan: | 8.7 Menilai secara keseluruhan sesuatu maklumat dengan memberi alasan yang kukuh.
8.8 Membuat rumusan dengan alasan yang munasabah
|
Kemahiran Bernilai Tambah: | - Strategi Pengajaran & Pembelajaran: Koperatif dan Kolaboratif
- Kemahiran Cara Belajar: Mengumpul dan mencatat maklumat
|
Sistem Bahasa: | Sintaksis |
Penerapan Nilai: | Tabah, berani |
Rujukan Guru: | - Antologi Anak Laut, DBP
- Ulasan dan Strategi Menjawab Komsas; Antologi Anak Laut, Eastview
- Nexus, SPM Bahasa Malaysia Tingkatan 4 &5, Sasbadi
|
Bahan Bantu Mengajar: | - Kapur ii. Papan tulis iii. Pen marker
|
Aktiviti: | Imbas Kembali: Guru menyoal pelajar tentang maksud Pantun kiasan bagi setiap rangkap berdasarkan pengetahuan mereka.
Guru melekatkan kertas mahjong yang mengandungi tiga soalan pemahaman di papan tulis.
Guru menerangkan strategi menjawab soalan pemahaman. Pelajar mendengar dengan teliti. (Kemahiran Mendengar)
Guru meminta pelajar menjawab ketiga-tiga soalan pemahaman tersebut secara perbincangan dengan rakan sebelah. (Kaedah Perbincangan)
Guru meminta pelajar memberikan jawapan bagi setiap soalan. Guru membimbing pelajar. Pelajar diminta membuat pembetulan pada jawapan masing-masing sekiranya ada kesalahan.
|
Refleksi: | 80% pelajar dapat mengikuti aktiviti p&p dengan baik |
| |
Hari/Tarikh: | Jumaat (3/7/2009) |
Subjek: | Bahasa Melayu (Komsas-Anak Laut) |
Tingkatan/Masa: | 4K5 (masa 7&8) |
Tajuk: | Elemen-elemen penting yang membentuk karya(Pantun Kiasan) |
Objektif Umum: | Memahami Pantun Kiasan |
Objektif Khusus: | Pada akhir pembelajaran pelajar dapat:
Menyatakan elemen-elemen penting yang membina karya
Menjawab tiga aktiviti pengukuhan daripada petikan
|
Fokus Utama: | 8.0 Memproses maklumat untuk keperluan tertentu |
Fokus Sampingan: | 8.7 Menilai secara keseluruhan sesuatu maklumat dengan memberi alasan yang kukuh.
8.8 Membuat rumusan dengan alasan yang munasabah
|
Kemahiran Bernilai Tambah: | - Strategi Pengajaran & Pembelajaran: Koperatif dan Kolaboratif
- Kemahiran Cara Belajar: Mengumpul dan mencatat maklumat
|
Sistem Bahasa: | Sintaksis |
Penerapan Nilai: | Tabah, berani |
Rujukan Guru: | - Antologi Anak Laut, DBP
- Ulasan dan Strategi Menjawab Komsas; Antologi Anak Laut, Eastview
- Nexus, SPM Bahasa Malaysia Tingkatan 4 &5, Sasbadi
|
Bahan Bantu Mengajar: | - Kapur ii. Papan tulis iii. Pen marker
|
Aktiviti: | Guru membahagikan pelajar kepada bebeapa kumpulan untuk melaksanakan tugasan berikut;
(kumpulan 1&2)- mencari maksud bagi setiap rangkap
(kumpulan 2&3)-mencari persoalan
(kumpulan 4&5)-bentuk pantun
(kumpulan 6&7)-unsur keindahan
(kumpulan 8&9)-nilai dan pengajaran
Setiap kumpulan akan membentangkan hasil perbincangan dan rakan-rakan lain akan mencatat nota.
Guru mengulas jawapan pelajar
Pelajar membuat pembetulan berdasarkan perbincangan bersama guru dan rakan-rakan daripada kumpulan lain
|
Refleksi: | Pelajar dapat mengikuti p&p dengan baik |
| |
Dear teacher,
ReplyDeleteTQVM for submitting your completed daily lesson plans.Have a nice day.
HEM