Sunday, July 12, 2009

Rph Minggu 26

Hari/Tarikh:

Isnin (22/6/2009)

Subjek:

Sejarah (Bab 4;Kemunculan Tamadun Islam dan Perkembangannya di Makkah)

Tingkatan/Masa:

4K8 (masa 3&4)

Tajuk:

Memahami perkembangan Islam di Makkah

Hasil Pembelajaran:

Pada akhir pembelajaran pelajar dapat:

  1. Mengisahkan riwayat hidup Nabi Muhammad S.A.W sehingga dilantik menjadi Rasul
  2. Menjelaskan keperibadian Nabi Muhammad S.A.W
  3. Menyatakan cara penyebaran Islam di Makkah

Aktiviti:

  1. Pelajar diminta membaca tajuk perkembangan Islam di Makkah terlebih dahulu
  2. Pelajar dikehendaki mencatat isi-isi penting
  3. Guru menceritakan serba sedikit tentang sejarah kelahiran Nabi Muhammad S.A.W sehingga baginda dilantik menjadi rasul.
  4. Aktiviti Pengukuhan-Guru menyoal pelajar secara lisan
  5. Guru menerangkan cara penyebaran Islam di Makkah dengan menggunakan peta minda

Bahan Bantu Mengajar:

  1. Kapur ii. Papan tulis iii. Pen marker iv. gambar

Rujukan Guru:

  1. Buku Teks Sejarah Tingkatan 4
  2. Visi Baru Emas Sejarah, Tingkatan 4&5, Eastview
  3. Komik Sambil Belajar Tingkatan 4

:Penerapan Unsur /Tingkah Laku Patriotisme:

Kepimpinan agung untuk kesejahteraan ummah-Mencontohi pemimpin agung

Kemahiran Bernilai Tambah:

  1. Kemahiran Berfikir: Membuat perbandingan, menilai dan membuat keputusan
  2. Strategi Pengajaran & Pembelajaran: Koperatif dan Kolaboratif
  3. Kemahiran Cara Belajar: Mengumpul dan mencatat maklumat

Istilah & Konsep:

Al-Amin, Wahyu, Dakwah, Nabi, Rasul

Refleksi:

Pelajar dapat mengikuti sesi p&p dengan baik

Rancangan Pengajaran Harian (Minggu kedua puluh enam dari 22/6/2009-26/6/2009)

Hari/Tarikh:

Isnin (22/6/2009)

Subjek:

Bahasa Melayu (Tatabahasa)

Tingkatan/Masa:

4K5 (masa 5&6)

Tajuk:

Melengkapkan ayat

Objektif Umum:

Memahami ayat-ayat yang dikemukakan untuk memperoleh gambaran

Objektif Khusus:

Pada akhir pembelajaran pelajar dapat:

  1. Memberikan perkataan yang tertinggal dalam ayat

Fokus Utama:

7.0 Mendapat maklumat daripada pelbagai sumber yang didengar, dibaca dan ditonton

Fokus Sampingan:

3.3 Menyatakan pendirian yang jelas dengan mengemukakan maklumat yang relevan

7.3 Mengemukakan soalan untuk mendapatkan penjelasan lanjut

Kemahiran Bernilai Tambah:

  1. Kemahiran Berfikir: Membuat perbandingan, menilai dan membuat keputusan
  2. Kemahiran Cara Belajar: Mengumpul dan mencatat maklumat

Sistem Bahasa:

  1. Kosa Kata
  2. Sintaksis

Penerapan Nilai:

Rajin, gigih berusaha, berani

Rujukan Guru:

  1. Nexus, SPM Bahasa Malaysia Tingkatan 4 &5, Sasbadi

Bahan Bantu Mengajar:

  1. Kapur ii. Papan tulis iii. Pen marker

Aktiviti:

  1. Guru menerangkan strategi melengkapkan ayat berdasarkan contoh-contoh yang bersesuaian.
  2. Guru memberikan bahan edaran yang mengandungi petikan sebuah rencana.
  3. Pelajar diminta membaca petikan tersebut secara individu dan mengenalpasti perkataan yang tertinggal dalam ayat tersebut.
  4. Pelajar diminta berbincang dengan rakan sebelah dan membandingkan jawapan mereka dengan rakan
  5. Guru mengulas jawapan pelajar secara perbincangan kelas
  6. Pelajar diminta membuat pembetulan bagi setiap kesalahan.

Refleksi:

60% pelajar dapat menyiapkan tugasan yang diberikan dengan baik

  

Hari/Tarikh:

Isnin (22/6/2009)

Subjek:

Sejarah (Bab 5;Kerajaan Islam di Madinah)

Tingkatan/Masa:

4K3 (masa 8&9)

Tajuk:

Hijrah

Hasil Pembelajaran:

Pada akhir pembelajaran pelajar dapat:

  1. Memberikan maksud 'hijrah' dalam konteks Islam
  2. Menyatakan 5 sebab dan kepentingan hijrah

Aktiviti:

  1. Pelajar diminta membaca tajuk p&p pada hari ini dengan senyap
  2. Guru meminta pelajar menyiapkan tugasan yang diberikan secara individu.
  3. Pelajar mencari jawapan bagi setiap soalan yang diberikan di dalam buku teks atau buku rujukan masing-masing
  4. Guru meminta wakil pelajar memberikan jawapan.guru mengulas jawapan pelajar dan menerangkannya.
  5. Pelajar membuat pembetulan di dalam buku masing-masing

Bahan Bantu Mengajar:

  1. Kapur ii. Papan tulis iii. Pen marker

Rujukan Guru:

  1. Buku Teks Sejarah Tingkatan 4
  2. Visi Baru Emas Sejarah, Tingkatan 4&5, Eastview
  3. Komik Sambil Belajar Tingkatan 4

:Penerapan Unsur /Tingkah Laku Patriotisme:

Penyatuan ummah mengukuhkan kemakmuran Negara-Hidup bersatu padu

Kemahiran Bernilai Tambah:

  1. Kemahiran Berfikir: Membuat perbandingan, menilai dan membuat keputusan
  2. Kemahiran Cara Belajar: Mengumpul dan mencatat maklumat

Istilah & Konsep:

hijrah

Refleksi:

50% pelajar dapat mengikuti aktiviri p&p dengan baik


 

Hari/Tarikh:

Selasa (23/6/2009)

Subjek:

Sejarah (Bab 4;Kemunculan Tamadun Islam dan Perkembangannya di Makkah)

Tingkatan/Masa:

4K8 (masa 3&4)

Tajuk:

Nabi Muhammad S.AW menyelesaikan masalah dan rumusan bab 4

Hasil Pembelajaran:

Pada akhir pembelajaran pelajar dapat:

  1. Menjelaskan langkah yang diambil oleh Nabi Muhammad S.A.W untuk mengurangkan tekanan dan penyeksaan terhadap umat Islam di Mekah.

Aktiviti:

  1. Guru memberikan penerangan dengan menggunakan peta minda
  2. Pelajar menyalin nota
  3. Aktiviti Pengukuhan-Guru menyoal pelajar secara lisan
  4. Guru merumuskan tajuk-tajuk yang terkandung dalam bab 4
  5. Pelajar diminta menjawab 20 soalan objektif

Bahan Bantu Mengajar:

  1. Kapur ii. Papan tulis iii. Pen marker

Rujukan Guru:

  1. Buku Teks Sejarah Tingkatan 4
  2. Visi Baru Emas Sejarah, Tingkatan 4&5, Eastview
  3. Komik Sambil Belajar Tingkatan 4

:Penerapan Unsur /Tingkah Laku Patriotisme:

Kecekalan Menegakkan Kebenaran-Berpegang teguh kepada nilai sejagat

Kemahiran Bernilai Tambah:

  1. Kemahiran Berfikir: Membuat perbandingan, menilai dan membuat keputusan
  2. Strategi Pengajaran & Pembelajaran: Koperatif dan Kolaboratif
  3. Kemahiran Cara Belajar: Mengumpul dan mencatat maklumat

Istilah & Konsep:

Wahyu, Dakwah, Hijrah

Refleksi:

55% pelajar mengikuti p&p dengan baik


 


 

Hari/Tarikh:

Selasa (23/6/2009)

Subjek:

Sejarah (Bab 5;Kerajaan Islam di Madinah)

Tingkatan/Masa:

4K3 (masa 5&6)

Tajuk:

Piagam Madinah

Hasil Pembelajaran:

Pada akhir pembelajaran pelajar dapat:

  1. Memberikan maksud Piagam Madinah
  2. Menyenaraikan kandungan Piagam Madinah
  3. Menyatakan 3 kepentingan Piagam Madinah

Aktiviti:

  1. Guru menerangkan makna Piagam Madinah
  2. Pelajar dibahagikan kepada beberapa kumpulan untuk menyiapkan tugasan berikut;
    1. Menyenaraikan kandungan Piagam Madinah
    2. Menyatakan 3 kepentingan Piagam Madinah
  3. Hasil tugasan akan ditulis di papan tulis
  4. Guru mengulas jawapan secara perbincangan kelas
  5. Pelajar membuat pembetulan di dalam buku masing-masing

Bahan Bantu Mengajar:

  1. Kapur ii. Papan tulis iii. Pen marker

Rujukan Guru:

  1. Buku Teks Sejarah Tingkatan 4
  2. Visi Baru Emas Sejarah, Tingkatan 4&5, Eastview
  3. Komik Sambil Belajar Tingkatan 4

:Penerapan Unsur /Tingkah Laku Patriotisme:

Toleransi kaum yang melahirkan masyarakat cemerlang-saling menghormati

Kemahiran Bernilai Tambah:

  1. Kemahiran Berfikir: Membuat perbandingan, menilai dan membuat keputusan
  2. Kemahiran Cara Belajar: Mengumpul dan mencatat maklumat

Istilah & Konsep:

Piagam Madinah

Refleksi:

60% pelajar dapat mengikuti aktiviri p&p dengan baik


 

Hari/Tarikh:

Selasa (23/6/2009)

Subjek:

Bahasa Melayu (Tatabahasa)

Tingkatan/Masa:

4K4 (masa 9)

Tajuk:

Melengkapkan ayat

Objektif Umum:

Memahami ayat-ayat yang dikemukakan untuk memperoleh gambaran

Objektif Khusus:

Pada akhir pembelajaran pelajar dapat:

  1. Memberikan perkataan yang tertinggal dalam ayat

Fokus Utama:

7.0 Mendapat maklumat daripada pelbagai sumber yang didengar, dibaca dan ditonton

Fokus Sampingan:

3.3 Menyatakan pendirian yang jelas dengan mengemukakan maklumat yang relevan

7.3 Mengemukakan soalan untuk mendapatkan penjelasan lanjut

Kemahiran Bernilai Tambah:

  1. Kemahiran Berfikir: Membuat perbandingan, menilai dan membuat keputusan
  2. Kemahiran Cara Belajar: Mengumpul dan mencatat maklumat

Sistem Bahasa:

  1. Kosa Kata
  2. Sintaksis

Penerapan Nilai:

Rajin, gigih berusaha, berani

Rujukan Guru:

  1. Nexus, SPM Bahasa Malaysia Tingkatan 4 &5, Sasbadi

Bahan Bantu Mengajar:

  1. Kapur ii. Papan tulis iii. Pen marker

Aktiviti:

  1. Guru menerangkan strategi melengkapkan ayat berdasarkan contoh-contoh yang bersesuaian.
  2. Guru memberikan bahan edaran yang mengandungi petikan sebuah rencana.
  3. Pelajar diminta membaca petikan tersebut secara individu dan mengenalpasti perkataan yang tertinggal dalam ayat tersebut.
  4. Pelajar diminta berbincang dengan rakan sebelah dan membandingkan jawapan mereka dengan rakan
  5. Guru mengulas jawapan pelajar secara perbincangan kelas
  6. Pelajar diminta membuat pembetulan bagi setiap kesalahan.

Refleksi:

70% pelajar dapat menyiapkan tugasan yang diberikan dengan baik

  


 

Hari/Tarikh:

Rabu (24/6/2009)

Subjek:

Bahasa Melayu (karangan)

Tingkatan/Masa:

4K4 (masa 3&4)

Tajuk:

Karangan jenis perbincangan-'sejak akhir-akhir ini program reality telah mendapat tempat dalam hati masyarakat. Program seperti ini mendatangkan pelbagai impak negative kepada penonton. Bincangkan.'

Objektif Umum:

Memahami strategi menulis karangan jenis perbincangan

Objektif Khusus:

Pada akhir pembelajaran pelajar dapat:

  1. Menulis ayat dalam perenggan pendahuluan

Fokus Utama:

7.0 Mendapat maklumat daripada pelbagai sumber yang didengar, dibaca dan ditonton

Fokus Sampingan:

3.3 Menyatakan pendirian yang jelas dengan mengemukakan maklumat yang relevan

7.3 Mengemukakan soalan untuk mendapatkan penjelasan lanjut

Kemahiran Bernilai Tambah:

  1. Kemahiran Berfikir: Membuat perbandingan, menilai dan membuat keputusan
  2. Kemahiran Cara Belajar: Mengumpul dan mencatat maklumat

Sistem Bahasa:

  1. Kosa Kata
  2. Sintaksis

Penerapan Nilai:

Rajin, gigih berusaha, berani

Rujukan Guru:

  1. Nexus, SPM Bahasa Malaysia Tingkatan 4 &5, Sasbadi

Bahan Bantu Mengajar:

  1. Kapur ii. Papan tulis iii. Pen marker

Aktiviti:

  1. Guru menerangkan strategi menulis ayat dalam perenggan pendahuluan.
  2. Pelajar mendengar penerangan guru dengan teliti
  3. Guru membahagikan pelajar kepada beberapa buah kumpulan. Wakil kumpulan diminta mencabut undi nombor tugasan.
  4. Guru memantau aktiviti pelajar
  5. Wakil daripada setiap kumpulan menulis hasil perbincangan di papan tulis.
  6. Guru mengulas jawapan pelajar.
  7. Pelajar diminta menyalin jawapan yang telah dibincangkan bersama dengan guru dan rakan-rakan yang lain.

Refleksi:

75% pelajar dapat menyiapkan tugasan yang diberikan dengan baik

  


 

Hari/Tarikh:

Rabu (24/6/2009)

Subjek:

Bahasa Melayu (karangan)

Tingkatan/Masa:

4K5 (masa 8&9)

Tajuk:

Karangan jenis perbincangan-'sejak akhir-akhir ini program realiti telah mendapat tempat dalam hati masyarakat. Program seperti ini mendatangkan pelbagai impak negative kepada penonton. Bincangkan.'

Objektif Umum:

Memahami strategi menulis karangan jenis perbincangan

Objektif Khusus:

Pada akhir pembelajaran pelajar dapat:

  1. Menulis ayat dalam perenggan pendahuluan

Fokus Utama:

7.0 Mendapat maklumat daripada pelbagai sumber yang didengar, dibaca dan ditonton

Fokus Sampingan:

3.3 Menyatakan pendirian yang jelas dengan mengemukakan maklumat yang relevan

7.3 Mengemukakan soalan untuk mendapatkan penjelasan lanjut

Kemahiran Bernilai Tambah:

  1. Kemahiran Berfikir: Membuat perbandingan, menilai dan membuat keputusan
  2. Kemahiran Cara Belajar: Mengumpul dan mencatat maklumat

Sistem Bahasa:

  1. Kosa Kata
  2. Sintaksis

Penerapan Nilai:

Rajin, gigih berusaha, berani

Rujukan Guru:

  1. Nexus, SPM Bahasa Malaysia Tingkatan 4 &5, Sasbadi

Bahan Bantu Mengajar:

  1. Kapur ii. Papan tulis iii. Pen marker iv. Kad tugasan

Aktiviti:

  1. Guru menerangkan strategi menulis ayat dalam perenggan pendahuluan.
  2. Pelajar mendengar penerangan guru dengan teliti
  3. Guru membahagikan pelajar kepada beberapa buah kumpulan. Wakil kumpulan diminta mencabut undi nombor tugasan.
  4. Guru memantau aktiviti pelajar
  5. Wakil daripada setiap kumpulan menulis hasil perbincangan di papan tulis.
  6. Guru mengulas jawapan pelajar.
  7. Pelajar diminta menyalin jawapan yang telah dibincangkan bersama dengan guru dan rakan-rakan yang lain.

Refleksi:

60% pelajar dapat menyiapkan tugasan yang diberikan dengan baik

  


 

Hari/Tarikh:

Khamis (25/6/2009)

Subjek:

Bahasa Melayu (karangan)

Tingkatan/Masa:

4K4 (masa 1&2)

Tajuk:

Karangan jenis perbincangan-'sejak akhir-akhir ini program realiti telah mendapat tempat dalam hati masyarakat. Program seperti ini mendatangkan pelbagai impak negatif kepada penonton. Bincangkan.'

Objektif Umum:

Memahami strategi menulis karangan jenis perbincangan

Objektif Khusus:

Pada akhir pembelajaran pelajar dapat:

  1. Menyenaraikan 5 impak negatif program realiti
  2. Menulis ayat dalam perenggan isi

Fokus Utama:

7.0 Mendapat maklumat daripada pelbagai sumber yang didengar, dibaca dan ditonton

Fokus Sampingan:

3.3 Menyatakan pendirian yang jelas dengan mengemukakan maklumat yang relevan

7.3 Mengemukakan soalan untuk mendapatkan penjelasan lanjut

Kemahiran Bernilai Tambah:

  1. Kemahiran Berfikir: Membuat perbandingan, menilai dan membuat keputusan
  2. Kemahiran Cara Belajar: Mengumpul dan mencatat maklumat

Sistem Bahasa:

  1. Kosa Kata
  2. Sintaksis

Penerapan Nilai:

Rajin, gigih berusaha, berani

Rujukan Guru:

  1. Nexus, SPM Bahasa Malaysia Tingkatan 4 &5, Sasbadi

Bahan Bantu Mengajar:

  1. Kapur ii. Papan tulis iii. Pen marker

Aktiviti:

  1. Guru menerangkan strategi menulis ayat dalam perenggan isi.
  2. Pelajar mendengar penerangan guru dengan teliti
  3. Guru membahagikan pelajar kepada beberapa buah kumpulan. Wakil kumpulan diminta mencabut undi nombor tugasan.(menyenaraikan isi penting yang berkaitan)
  4. Guru memantau aktiviti pelajar
  5. Wakil daripada setiap kumpulan menulis hasil perbincangan di papan tulis.
  6. Guru mengulas jawapan pelajar.
  7. Pelajar diminta menyalin jawapan yang telah dibincangkan bersama dengan guru dan rakan-rakan yang lain.
  8. Aktiviti pengukuhan- pelajar diminta memilih satu isi yang telah dibincangkan dan menulis perenggan isi

Refleksi:

70% pelajar dapat menyiapkan tugasan yang diberikan dengan baik

  


 

Hari/Tarikh:

Khamis (25/6/2009)

Subjek:

Sejarah (Bab 5;Kerajaan Islam di Madinah)

Tingkatan/Masa:

4K3 (masa 7)

Tajuk:

Perjanjian Hudaibiyah

Hasil Pembelajaran:

Pada akhir pembelajaran pelajar dapat:

  1. Memberikan sebab perjanjian Hudaibiyah ini termeterai
  2. Menyatakan kepentingan perjanjian Hudaibiyah

Aktiviti:

  1. Guru menceritakan peristiwa-peristiwa ke arah termeterainya perjanjian Hudaibiyah
  2. Pelajar mendengar penerangan guru
  3. Pelajar diminta menyenaraikan kepentingan perjanjian dengan merujuk buku teks atau buku rujukan
  4. Guru meminta pelajar menukar buku dengan rakan sebelah.
  5. Guru mengulas jawapan pelajar
  6. Aktiviti pengukuhan-guru menyoal pelajar secara lisan berdasarkan apa yang telah dipelajari tadi

Bahan Bantu Mengajar:

  1. Kapur ii. Papan tulis iii. Pen marker

Rujukan Guru:

  1. Buku Teks Sejarah Tingkatan 4
  2. Visi Baru Emas Sejarah, Tingkatan 4&5, Eastview
  3. Komik Sambil Belajar Tingkatan 4

:Penerapan Unsur /Tingkah Laku Patriotisme:

Toleransi kaum yang melahirkan masyarakat cemerlang-saling menghormati

Kemahiran Bernilai Tambah:

  1. Kemahiran Berfikir: Membuat perbandingan, menilai dan membuat keputusan
  2. Kemahiran Cara Belajar: Mengumpul dan mencatat maklumat

Istilah & Konsep:

Perjanjian Hudaibiyah

Refleksi:

65% pelajar dapat mengikuti aktiviri p&p dengan baik

Hari/Tarikh:

Khamis (25/6/2009)

Subjek:

Bahasa Melayu (Tatabahasa)

Tingkatan/Masa:

4K5 (masa 9)

Tajuk:

Ejaan

Objektif Umum:

Memahami ejaan bagi perkataan yang betul

Objektif Khusus:

Pada akhir pembelajaran pelajar dapat:

  1. Menulis perkataan yang didengar dengan betul

Fokus Utama:

1.2 Mendengar dan memberikan respons secara lisan dan bertulis tentang sesuatu yang diperihalkan oleh orang lain

Fokus Sampingan:

3.3 Menyatakan pendirian yang jelas dengan mengemukakan maklumat yang relevan

7.3 Mengemukakan soalan untuk mendapatkan penjelasan lanjut

Kemahiran Bernilai Tambah:

  1. Kemahiran Berfikir: Membuat perbandingan, menilai dan membuat keputusan
  2. Kemahiran Cara Belajar: Mengumpul dan mencatat maklumat

Sistem Bahasa:

  1. Kosa Kata
  2. Sintaksis

Penerapan Nilai:

Rajin, gigih berusaha, berani

Rujukan Guru:

  1. Nexus, SPM Bahasa Malaysia Tingkatan 4 &5, Sasbadi

Bahan Bantu Mengajar:

  1. Kapur ii. Papan tulis iii. Pen marker

Aktiviti:

  1. Guru mengarahkan pelajar menulis perkataan yang disebut oleh guru dengan ejaan yang betul.
  2. Pelajar menukar buku dengan rakan sebelah untuk disemak
  3. Guru menulis perkataan tersebut di papan tulis dan meminta pelajar menyemak ejaan bagi setiap perkataan dan membetulkannya.
  4. Guru menerangkan maksud beberapa perkataan yang sukar
  5. Pelajar diminta mencatat di dalam buku masing-masing

Refleksi:

80% pelajar dapat menyiapkan tugasan yang diberikan dengan baik

  


 

Hari/Tarikh:

Jumaat (26/6/2009)

Subjek:

Bahasa Melayu (karangan)

Tingkatan/Masa:

4K4 (masa 5&6)

Tajuk:

Karangan jenis perbincangan-'sejak akhir-akhir ini program realiti telah mendapat tempat dalam hati masyarakat. Program seperti ini mendatangkan pelbagai impak negatif kepada penonton. Bincangkan.'

Objektif Umum:

Memahami strategi menulis karangan jenis perbincangan

Objektif Khusus:

Pada akhir pembelajaran pelajar dapat:

  1. Menulis ayat dalam perenggan penutup

Fokus Utama:

7.0 Mendapat maklumat daripada pelbagai sumber yang didengar, dibaca dan ditonton

Fokus Sampingan:

3.3 Menyatakan pendirian yang jelas dengan mengemukakan maklumat yang relevan

7.3 Mengemukakan soalan untuk mendapatkan penjelasan lanjut

Kemahiran Bernilai Tambah:

  1. Kemahiran Berfikir: Membuat perbandingan, menilai dan membuat keputusan
  2. Kemahiran Cara Belajar: Mengumpul dan mencatat maklumat

Sistem Bahasa:

  1. Kosa Kata
  2. Sintaksis

Penerapan Nilai:

Rajin, gigih berusaha, berani

Rujukan Guru:

  1. Nexus, SPM Bahasa Malaysia Tingkatan 4 &5, Sasbadi

Bahan Bantu Mengajar:

  1. Kapur ii. Papan tulis iii. Pen marker

Aktiviti:

  1. Guru menerangkan strategi menulis ayat dalam perenggan penutup.
  2. Pelajar mendengar penerangan guru dengan teliti
  3. Guru meminta pelajar menulis ayat dalam perenggan penutup berdasarkan tajuk yang diberikan oleh guru.
  4. Guru memantau aktiviti pelajar
  5. Guru memilih pelajar secara rawak untuk menulis jawapan di papan tulis. Guru mengulas jawapan pelajar.
  6. Pelajar diminta menyalin jawapan yang telah dibincangkan bersama dengan guru dan rakan-rakan yang lain.
  7. Semua pelajar diminta menghantar buku masing-masing untuk disemak

Refleksi:

65% pelajar dapat menyiapkan tugasan yang diberikan dengan baik

  

Hari/Tarikh:

Jumaat (26/6/2009)

Subjek:

Bahasa Melayu (karangan)

Tingkatan/Masa:

4K5 (masa 7&8)

Tajuk:

Karangan jenis perbincangan-'sejak akhir-akhir ini program realiti telah mendapat tempat dalam hati masyarakat. Program seperti ini mendatangkan pelbagai impak negatif kepada penonton. Bincangkan.'

Objektif Umum:

Memahami strategi menulis karangan jenis perbincangan

Objektif Khusus:

Pada akhir pembelajaran pelajar dapat:

  1. Menyenaraikan 5 impak negatif program realiti
  2. Menulis ayat dalam perenggan isi

Fokus Utama:

7.0 Mendapat maklumat daripada pelbagai sumber yang didengar, dibaca dan ditonton

Fokus Sampingan:

3.3 Menyatakan pendirian yang jelas dengan mengemukakan maklumat yang relevan

7.3 Mengemukakan soalan untuk mendapatkan penjelasan lanjut

Kemahiran Bernilai Tambah:

  1. Kemahiran Berfikir: Membuat perbandingan, menilai dan membuat keputusan
  2. Kemahiran Cara Belajar: Mengumpul dan mencatat maklumat

Sistem Bahasa:

  1. Kosa Kata
  2. Sintaksis

Penerapan Nilai:

Rajin, gigih berusaha, berani

Rujukan Guru:

  1. Nexus, SPM Bahasa Malaysia Tingkatan 4 &5, Sasbadi

Bahan Bantu Mengajar:

  1. Kapur ii. Papan tulis iii. Pen marker

Aktiviti:

  1. Guru menerangkan strategi menulis ayat dalam perenggan isi.
  2. Pelajar mendengar penerangan guru dengan teliti
  3. Guru membahagikan pelajar kepada beberapa buah kumpulan. Wakil kumpulan diminta mencabut undi nombor tugasan.(menyenaraikan isi penting yang berkaitan)
  4. Guru memantau aktiviti pelajar
  5. Wakil daripada setiap kumpulan menulis hasil perbincangan di papan tulis.
  6. Guru mengulas jawapan pelajar.
  7. Pelajar diminta menyalin jawapan yang telah dibincangkan bersama dengan guru dan rakan-rakan yang lain.
  8. Aktiviti pengukuhan- pelajar diminta memilih satu isi yang telah dibincangkan dan menulis perenggan isi

Refleksi:

60% pelajar dapat menyiapkan tugasan yang diberikan dengan baik

  


 


 


 


 


 


 


 


 


 

No comments:

Post a Comment