Hari/Tarikh: | Isnin (22/6/2009) |
Subjek: | Sejarah (Bab 4;Kemunculan Tamadun Islam dan Perkembangannya di Makkah) |
Tingkatan/Masa: | 4K8 (masa 3&4) |
Tajuk: | Memahami perkembangan Islam di Makkah |
Hasil Pembelajaran: | Pada akhir pembelajaran pelajar dapat:
Mengisahkan riwayat hidup Nabi Muhammad S.A.W sehingga dilantik menjadi Rasul
Menjelaskan keperibadian Nabi Muhammad S.A.W
Menyatakan cara penyebaran Islam di Makkah
|
Aktiviti: | Pelajar diminta membaca tajuk perkembangan Islam di Makkah terlebih dahulu
Pelajar dikehendaki mencatat isi-isi penting
Guru menceritakan serba sedikit tentang sejarah kelahiran Nabi Muhammad S.A.W sehingga baginda dilantik menjadi rasul.
Aktiviti Pengukuhan-Guru menyoal pelajar secara lisan
Guru menerangkan cara penyebaran Islam di Makkah dengan menggunakan peta minda
|
Bahan Bantu Mengajar: | Kapur ii. Papan tulis iii. Pen marker iv. gambar
|
Rujukan Guru: | - Buku Teks Sejarah Tingkatan 4
- Visi Baru Emas Sejarah, Tingkatan 4&5, Eastview
- Komik Sambil Belajar Tingkatan 4
|
:Penerapan Unsur /Tingkah Laku Patriotisme: | Kepimpinan agung untuk kesejahteraan ummah-Mencontohi pemimpin agung |
Kemahiran Bernilai Tambah: | - Kemahiran Berfikir: Membuat perbandingan, menilai dan membuat keputusan
- Strategi Pengajaran & Pembelajaran: Koperatif dan Kolaboratif
- Kemahiran Cara Belajar: Mengumpul dan mencatat maklumat
|
Istilah & Konsep: | Al-Amin, Wahyu, Dakwah, Nabi, Rasul |
Refleksi: | Pelajar dapat mengikuti sesi p&p dengan baik |
Rancangan Pengajaran Harian (Minggu kedua puluh enam dari 22/6/2009-26/6/2009)
Hari/Tarikh: | Isnin (22/6/2009) |
Subjek: | Bahasa Melayu (Tatabahasa) |
Tingkatan/Masa: | 4K5 (masa 5&6) |
Tajuk: | Melengkapkan ayat |
Objektif Umum: | Memahami ayat-ayat yang dikemukakan untuk memperoleh gambaran |
Objektif Khusus: | Pada akhir pembelajaran pelajar dapat:
Memberikan perkataan yang tertinggal dalam ayat
|
Fokus Utama: | 7.0 Mendapat maklumat daripada pelbagai sumber yang didengar, dibaca dan ditonton |
Fokus Sampingan: | 3.3 Menyatakan pendirian yang jelas dengan mengemukakan maklumat yang relevan
7.3 Mengemukakan soalan untuk mendapatkan penjelasan lanjut |
Kemahiran Bernilai Tambah: | - Kemahiran Berfikir: Membuat perbandingan, menilai dan membuat keputusan
- Kemahiran Cara Belajar: Mengumpul dan mencatat maklumat
|
Sistem Bahasa: | - Kosa Kata
- Sintaksis
|
Penerapan Nilai: | Rajin, gigih berusaha, berani |
Rujukan Guru: | - Nexus, SPM Bahasa Malaysia Tingkatan 4 &5, Sasbadi
|
Bahan Bantu Mengajar: | - Kapur ii. Papan tulis iii. Pen marker
|
Aktiviti: | Guru menerangkan strategi melengkapkan ayat berdasarkan contoh-contoh yang bersesuaian.
Guru memberikan bahan edaran yang mengandungi petikan sebuah rencana.
Pelajar diminta membaca petikan tersebut secara individu dan mengenalpasti perkataan yang tertinggal dalam ayat tersebut.
Pelajar diminta berbincang dengan rakan sebelah dan membandingkan jawapan mereka dengan rakan
Guru mengulas jawapan pelajar secara perbincangan kelas
Pelajar diminta membuat pembetulan bagi setiap kesalahan.
|
Refleksi: | 60% pelajar dapat menyiapkan tugasan yang diberikan dengan baik |
| |
Hari/Tarikh: | Isnin (22/6/2009) |
Subjek: | Sejarah (Bab 5;Kerajaan Islam di Madinah) |
Tingkatan/Masa: | 4K3 (masa 8&9) |
Tajuk: | Hijrah |
Hasil Pembelajaran: | Pada akhir pembelajaran pelajar dapat:
Memberikan maksud 'hijrah' dalam konteks Islam
Menyatakan 5 sebab dan kepentingan hijrah
|
Aktiviti: | Pelajar diminta membaca tajuk p&p pada hari ini dengan senyap
Guru meminta pelajar menyiapkan tugasan yang diberikan secara individu.
Pelajar mencari jawapan bagi setiap soalan yang diberikan di dalam buku teks atau buku rujukan masing-masing
Guru meminta wakil pelajar memberikan jawapan.guru mengulas jawapan pelajar dan menerangkannya.
Pelajar membuat pembetulan di dalam buku masing-masing
|
Bahan Bantu Mengajar: | Kapur ii. Papan tulis iii. Pen marker
|
Rujukan Guru: | - Buku Teks Sejarah Tingkatan 4
- Visi Baru Emas Sejarah, Tingkatan 4&5, Eastview
- Komik Sambil Belajar Tingkatan 4
|
:Penerapan Unsur /Tingkah Laku Patriotisme: | Penyatuan ummah mengukuhkan kemakmuran Negara-Hidup bersatu padu |
Kemahiran Bernilai Tambah: | - Kemahiran Berfikir: Membuat perbandingan, menilai dan membuat keputusan
- Kemahiran Cara Belajar: Mengumpul dan mencatat maklumat
|
Istilah & Konsep: | hijrah |
Refleksi: | 50% pelajar dapat mengikuti aktiviri p&p dengan baik |
Hari/Tarikh: | Selasa (23/6/2009) |
Subjek: | Sejarah (Bab 4;Kemunculan Tamadun Islam dan Perkembangannya di Makkah) |
Tingkatan/Masa: | 4K8 (masa 3&4) |
Tajuk: | Nabi Muhammad S.AW menyelesaikan masalah dan rumusan bab 4 |
Hasil Pembelajaran: | Pada akhir pembelajaran pelajar dapat:
Menjelaskan langkah yang diambil oleh Nabi Muhammad S.A.W untuk mengurangkan tekanan dan penyeksaan terhadap umat Islam di Mekah.
|
Aktiviti: | Guru memberikan penerangan dengan menggunakan peta minda
Pelajar menyalin nota
Aktiviti Pengukuhan-Guru menyoal pelajar secara lisan
Guru merumuskan tajuk-tajuk yang terkandung dalam bab 4
Pelajar diminta menjawab 20 soalan objektif
|
Bahan Bantu Mengajar: | Kapur ii. Papan tulis iii. Pen marker
|
Rujukan Guru: | - Buku Teks Sejarah Tingkatan 4
- Visi Baru Emas Sejarah, Tingkatan 4&5, Eastview
- Komik Sambil Belajar Tingkatan 4
|
:Penerapan Unsur /Tingkah Laku Patriotisme: | Kecekalan Menegakkan Kebenaran-Berpegang teguh kepada nilai sejagat |
Kemahiran Bernilai Tambah: | - Kemahiran Berfikir: Membuat perbandingan, menilai dan membuat keputusan
- Strategi Pengajaran & Pembelajaran: Koperatif dan Kolaboratif
- Kemahiran Cara Belajar: Mengumpul dan mencatat maklumat
|
Istilah & Konsep: | Wahyu, Dakwah, Hijrah |
Refleksi: | 55% pelajar mengikuti p&p dengan baik |
Hari/Tarikh: | Selasa (23/6/2009) |
Subjek: | Sejarah (Bab 5;Kerajaan Islam di Madinah) |
Tingkatan/Masa: | 4K3 (masa 5&6) |
Tajuk: | Piagam Madinah |
Hasil Pembelajaran: | Pada akhir pembelajaran pelajar dapat:
Memberikan maksud Piagam Madinah
Menyenaraikan kandungan Piagam Madinah
Menyatakan 3 kepentingan Piagam Madinah
|
Aktiviti: | Guru menerangkan makna Piagam Madinah
Pelajar dibahagikan kepada beberapa kumpulan untuk menyiapkan tugasan berikut;
Menyenaraikan kandungan Piagam Madinah
Menyatakan 3 kepentingan Piagam Madinah
Hasil tugasan akan ditulis di papan tulis
Guru mengulas jawapan secara perbincangan kelas
Pelajar membuat pembetulan di dalam buku masing-masing
|
Bahan Bantu Mengajar: | Kapur ii. Papan tulis iii. Pen marker
|
Rujukan Guru: | - Buku Teks Sejarah Tingkatan 4
- Visi Baru Emas Sejarah, Tingkatan 4&5, Eastview
- Komik Sambil Belajar Tingkatan 4
|
:Penerapan Unsur /Tingkah Laku Patriotisme: | Toleransi kaum yang melahirkan masyarakat cemerlang-saling menghormati |
Kemahiran Bernilai Tambah: | - Kemahiran Berfikir: Membuat perbandingan, menilai dan membuat keputusan
- Kemahiran Cara Belajar: Mengumpul dan mencatat maklumat
|
Istilah & Konsep: | Piagam Madinah |
Refleksi: | 60% pelajar dapat mengikuti aktiviri p&p dengan baik |
Hari/Tarikh: | Selasa (23/6/2009) |
Subjek: | Bahasa Melayu (Tatabahasa) |
Tingkatan/Masa: | 4K4 (masa 9) |
Tajuk: | Melengkapkan ayat |
Objektif Umum: | Memahami ayat-ayat yang dikemukakan untuk memperoleh gambaran |
Objektif Khusus: | Pada akhir pembelajaran pelajar dapat:
Memberikan perkataan yang tertinggal dalam ayat
|
Fokus Utama: | 7.0 Mendapat maklumat daripada pelbagai sumber yang didengar, dibaca dan ditonton |
Fokus Sampingan: | 3.3 Menyatakan pendirian yang jelas dengan mengemukakan maklumat yang relevan
7.3 Mengemukakan soalan untuk mendapatkan penjelasan lanjut |
Kemahiran Bernilai Tambah: | - Kemahiran Berfikir: Membuat perbandingan, menilai dan membuat keputusan
- Kemahiran Cara Belajar: Mengumpul dan mencatat maklumat
|
Sistem Bahasa: | - Kosa Kata
- Sintaksis
|
Penerapan Nilai: | Rajin, gigih berusaha, berani |
Rujukan Guru: | - Nexus, SPM Bahasa Malaysia Tingkatan 4 &5, Sasbadi
|
Bahan Bantu Mengajar: | - Kapur ii. Papan tulis iii. Pen marker
|
Aktiviti: | Guru menerangkan strategi melengkapkan ayat berdasarkan contoh-contoh yang bersesuaian.
Guru memberikan bahan edaran yang mengandungi petikan sebuah rencana.
Pelajar diminta membaca petikan tersebut secara individu dan mengenalpasti perkataan yang tertinggal dalam ayat tersebut.
Pelajar diminta berbincang dengan rakan sebelah dan membandingkan jawapan mereka dengan rakan
Guru mengulas jawapan pelajar secara perbincangan kelas
Pelajar diminta membuat pembetulan bagi setiap kesalahan.
|
Refleksi: | 70% pelajar dapat menyiapkan tugasan yang diberikan dengan baik |
| |
Hari/Tarikh: | Rabu (24/6/2009) |
Subjek: | Bahasa Melayu (karangan) |
Tingkatan/Masa: | 4K4 (masa 3&4) |
Tajuk: | Karangan jenis perbincangan-'sejak akhir-akhir ini program reality telah mendapat tempat dalam hati masyarakat. Program seperti ini mendatangkan pelbagai impak negative kepada penonton. Bincangkan.' |
Objektif Umum: | Memahami strategi menulis karangan jenis perbincangan |
Objektif Khusus: | Pada akhir pembelajaran pelajar dapat:
Menulis ayat dalam perenggan pendahuluan
|
Fokus Utama: | 7.0 Mendapat maklumat daripada pelbagai sumber yang didengar, dibaca dan ditonton |
Fokus Sampingan: | 3.3 Menyatakan pendirian yang jelas dengan mengemukakan maklumat yang relevan
7.3 Mengemukakan soalan untuk mendapatkan penjelasan lanjut |
Kemahiran Bernilai Tambah: | - Kemahiran Berfikir: Membuat perbandingan, menilai dan membuat keputusan
- Kemahiran Cara Belajar: Mengumpul dan mencatat maklumat
|
Sistem Bahasa: | - Kosa Kata
- Sintaksis
|
Penerapan Nilai: | Rajin, gigih berusaha, berani |
Rujukan Guru: | - Nexus, SPM Bahasa Malaysia Tingkatan 4 &5, Sasbadi
|
Bahan Bantu Mengajar: | - Kapur ii. Papan tulis iii. Pen marker
|
Aktiviti: | Guru menerangkan strategi menulis ayat dalam perenggan pendahuluan.
Pelajar mendengar penerangan guru dengan teliti
Guru membahagikan pelajar kepada beberapa buah kumpulan. Wakil kumpulan diminta mencabut undi nombor tugasan.
Guru memantau aktiviti pelajar
Wakil daripada setiap kumpulan menulis hasil perbincangan di papan tulis.
Guru mengulas jawapan pelajar.
Pelajar diminta menyalin jawapan yang telah dibincangkan bersama dengan guru dan rakan-rakan yang lain.
|
Refleksi: | 75% pelajar dapat menyiapkan tugasan yang diberikan dengan baik |
| |
Hari/Tarikh: | Rabu (24/6/2009) |
Subjek: | Bahasa Melayu (karangan) |
Tingkatan/Masa: | 4K5 (masa 8&9) |
Tajuk: | Karangan jenis perbincangan-'sejak akhir-akhir ini program realiti telah mendapat tempat dalam hati masyarakat. Program seperti ini mendatangkan pelbagai impak negative kepada penonton. Bincangkan.' |
Objektif Umum: | Memahami strategi menulis karangan jenis perbincangan |
Objektif Khusus: | Pada akhir pembelajaran pelajar dapat:
Menulis ayat dalam perenggan pendahuluan
|
Fokus Utama: | 7.0 Mendapat maklumat daripada pelbagai sumber yang didengar, dibaca dan ditonton |
Fokus Sampingan: | 3.3 Menyatakan pendirian yang jelas dengan mengemukakan maklumat yang relevan
7.3 Mengemukakan soalan untuk mendapatkan penjelasan lanjut |
Kemahiran Bernilai Tambah: | - Kemahiran Berfikir: Membuat perbandingan, menilai dan membuat keputusan
- Kemahiran Cara Belajar: Mengumpul dan mencatat maklumat
|
Sistem Bahasa: | - Kosa Kata
- Sintaksis
|
Penerapan Nilai: | Rajin, gigih berusaha, berani |
Rujukan Guru: | - Nexus, SPM Bahasa Malaysia Tingkatan 4 &5, Sasbadi
|
Bahan Bantu Mengajar: | - Kapur ii. Papan tulis iii. Pen marker iv. Kad tugasan
|
Aktiviti: | Guru menerangkan strategi menulis ayat dalam perenggan pendahuluan.
Pelajar mendengar penerangan guru dengan teliti
Guru membahagikan pelajar kepada beberapa buah kumpulan. Wakil kumpulan diminta mencabut undi nombor tugasan.
Guru memantau aktiviti pelajar
Wakil daripada setiap kumpulan menulis hasil perbincangan di papan tulis.
Guru mengulas jawapan pelajar.
Pelajar diminta menyalin jawapan yang telah dibincangkan bersama dengan guru dan rakan-rakan yang lain.
|
Refleksi: | 60% pelajar dapat menyiapkan tugasan yang diberikan dengan baik |
| |
Hari/Tarikh: | Khamis (25/6/2009) |
Subjek: | Bahasa Melayu (karangan) |
Tingkatan/Masa: | 4K4 (masa 1&2) |
Tajuk: | Karangan jenis perbincangan-'sejak akhir-akhir ini program realiti telah mendapat tempat dalam hati masyarakat. Program seperti ini mendatangkan pelbagai impak negatif kepada penonton. Bincangkan.' |
Objektif Umum: | Memahami strategi menulis karangan jenis perbincangan |
Objektif Khusus: | Pada akhir pembelajaran pelajar dapat:
Menyenaraikan 5 impak negatif program realiti
Menulis ayat dalam perenggan isi
|
Fokus Utama: | 7.0 Mendapat maklumat daripada pelbagai sumber yang didengar, dibaca dan ditonton |
Fokus Sampingan: | 3.3 Menyatakan pendirian yang jelas dengan mengemukakan maklumat yang relevan
7.3 Mengemukakan soalan untuk mendapatkan penjelasan lanjut |
Kemahiran Bernilai Tambah: | - Kemahiran Berfikir: Membuat perbandingan, menilai dan membuat keputusan
- Kemahiran Cara Belajar: Mengumpul dan mencatat maklumat
|
Sistem Bahasa: | - Kosa Kata
- Sintaksis
|
Penerapan Nilai: | Rajin, gigih berusaha, berani |
Rujukan Guru: | - Nexus, SPM Bahasa Malaysia Tingkatan 4 &5, Sasbadi
|
Bahan Bantu Mengajar: | - Kapur ii. Papan tulis iii. Pen marker
|
Aktiviti: | Guru menerangkan strategi menulis ayat dalam perenggan isi.
Pelajar mendengar penerangan guru dengan teliti
Guru membahagikan pelajar kepada beberapa buah kumpulan. Wakil kumpulan diminta mencabut undi nombor tugasan.(menyenaraikan isi penting yang berkaitan)
Guru memantau aktiviti pelajar
Wakil daripada setiap kumpulan menulis hasil perbincangan di papan tulis.
Guru mengulas jawapan pelajar.
Pelajar diminta menyalin jawapan yang telah dibincangkan bersama dengan guru dan rakan-rakan yang lain.
Aktiviti pengukuhan- pelajar diminta memilih satu isi yang telah dibincangkan dan menulis perenggan isi
|
Refleksi: | 70% pelajar dapat menyiapkan tugasan yang diberikan dengan baik |
| |
Hari/Tarikh: | Khamis (25/6/2009) |
Subjek: | Sejarah (Bab 5;Kerajaan Islam di Madinah) |
Tingkatan/Masa: | 4K3 (masa 7) |
Tajuk: | Perjanjian Hudaibiyah |
Hasil Pembelajaran: | Pada akhir pembelajaran pelajar dapat:
Memberikan sebab perjanjian Hudaibiyah ini termeterai
Menyatakan kepentingan perjanjian Hudaibiyah
|
Aktiviti: | Guru menceritakan peristiwa-peristiwa ke arah termeterainya perjanjian Hudaibiyah
Pelajar mendengar penerangan guru
Pelajar diminta menyenaraikan kepentingan perjanjian dengan merujuk buku teks atau buku rujukan
Guru meminta pelajar menukar buku dengan rakan sebelah.
Guru mengulas jawapan pelajar
Aktiviti pengukuhan-guru menyoal pelajar secara lisan berdasarkan apa yang telah dipelajari tadi
|
Bahan Bantu Mengajar: | Kapur ii. Papan tulis iii. Pen marker
|
Rujukan Guru: | - Buku Teks Sejarah Tingkatan 4
- Visi Baru Emas Sejarah, Tingkatan 4&5, Eastview
- Komik Sambil Belajar Tingkatan 4
|
:Penerapan Unsur /Tingkah Laku Patriotisme: | Toleransi kaum yang melahirkan masyarakat cemerlang-saling menghormati |
Kemahiran Bernilai Tambah: | - Kemahiran Berfikir: Membuat perbandingan, menilai dan membuat keputusan
- Kemahiran Cara Belajar: Mengumpul dan mencatat maklumat
|
Istilah & Konsep: | Perjanjian Hudaibiyah |
Refleksi: | 65% pelajar dapat mengikuti aktiviri p&p dengan baik |
Hari/Tarikh: | Khamis (25/6/2009) |
Subjek: | Bahasa Melayu (Tatabahasa) |
Tingkatan/Masa: | 4K5 (masa 9) |
Tajuk: | Ejaan |
Objektif Umum: | Memahami ejaan bagi perkataan yang betul |
Objektif Khusus: | Pada akhir pembelajaran pelajar dapat:
Menulis perkataan yang didengar dengan betul
|
Fokus Utama: | 1.2 Mendengar dan memberikan respons secara lisan dan bertulis tentang sesuatu yang diperihalkan oleh orang lain |
Fokus Sampingan: | 3.3 Menyatakan pendirian yang jelas dengan mengemukakan maklumat yang relevan
7.3 Mengemukakan soalan untuk mendapatkan penjelasan lanjut |
Kemahiran Bernilai Tambah: | - Kemahiran Berfikir: Membuat perbandingan, menilai dan membuat keputusan
- Kemahiran Cara Belajar: Mengumpul dan mencatat maklumat
|
Sistem Bahasa: | - Kosa Kata
- Sintaksis
|
Penerapan Nilai: | Rajin, gigih berusaha, berani |
Rujukan Guru: | - Nexus, SPM Bahasa Malaysia Tingkatan 4 &5, Sasbadi
|
Bahan Bantu Mengajar: | - Kapur ii. Papan tulis iii. Pen marker
|
Aktiviti: | Guru mengarahkan pelajar menulis perkataan yang disebut oleh guru dengan ejaan yang betul.
Pelajar menukar buku dengan rakan sebelah untuk disemak
Guru menulis perkataan tersebut di papan tulis dan meminta pelajar menyemak ejaan bagi setiap perkataan dan membetulkannya.
Guru menerangkan maksud beberapa perkataan yang sukar
Pelajar diminta mencatat di dalam buku masing-masing
|
Refleksi: | 80% pelajar dapat menyiapkan tugasan yang diberikan dengan baik |
| |
Hari/Tarikh: | Jumaat (26/6/2009) |
Subjek: | Bahasa Melayu (karangan) |
Tingkatan/Masa: | 4K4 (masa 5&6) |
Tajuk: | Karangan jenis perbincangan-'sejak akhir-akhir ini program realiti telah mendapat tempat dalam hati masyarakat. Program seperti ini mendatangkan pelbagai impak negatif kepada penonton. Bincangkan.' |
Objektif Umum: | Memahami strategi menulis karangan jenis perbincangan |
Objektif Khusus: | Pada akhir pembelajaran pelajar dapat:
Menulis ayat dalam perenggan penutup
|
Fokus Utama: | 7.0 Mendapat maklumat daripada pelbagai sumber yang didengar, dibaca dan ditonton |
Fokus Sampingan: | 3.3 Menyatakan pendirian yang jelas dengan mengemukakan maklumat yang relevan
7.3 Mengemukakan soalan untuk mendapatkan penjelasan lanjut |
Kemahiran Bernilai Tambah: | - Kemahiran Berfikir: Membuat perbandingan, menilai dan membuat keputusan
- Kemahiran Cara Belajar: Mengumpul dan mencatat maklumat
|
Sistem Bahasa: | - Kosa Kata
- Sintaksis
|
Penerapan Nilai: | Rajin, gigih berusaha, berani |
Rujukan Guru: | - Nexus, SPM Bahasa Malaysia Tingkatan 4 &5, Sasbadi
|
Bahan Bantu Mengajar: | - Kapur ii. Papan tulis iii. Pen marker
|
Aktiviti: | Guru menerangkan strategi menulis ayat dalam perenggan penutup.
Pelajar mendengar penerangan guru dengan teliti
Guru meminta pelajar menulis ayat dalam perenggan penutup berdasarkan tajuk yang diberikan oleh guru.
Guru memantau aktiviti pelajar
Guru memilih pelajar secara rawak untuk menulis jawapan di papan tulis. Guru mengulas jawapan pelajar.
Pelajar diminta menyalin jawapan yang telah dibincangkan bersama dengan guru dan rakan-rakan yang lain.
Semua pelajar diminta menghantar buku masing-masing untuk disemak
|
Refleksi: | 65% pelajar dapat menyiapkan tugasan yang diberikan dengan baik |
| |
Hari/Tarikh: | Jumaat (26/6/2009) |
Subjek: | Bahasa Melayu (karangan) |
Tingkatan/Masa: | 4K5 (masa 7&8) |
Tajuk: | Karangan jenis perbincangan-'sejak akhir-akhir ini program realiti telah mendapat tempat dalam hati masyarakat. Program seperti ini mendatangkan pelbagai impak negatif kepada penonton. Bincangkan.' |
Objektif Umum: | Memahami strategi menulis karangan jenis perbincangan |
Objektif Khusus: | Pada akhir pembelajaran pelajar dapat:
Menyenaraikan 5 impak negatif program realiti
Menulis ayat dalam perenggan isi
|
Fokus Utama: | 7.0 Mendapat maklumat daripada pelbagai sumber yang didengar, dibaca dan ditonton |
Fokus Sampingan: | 3.3 Menyatakan pendirian yang jelas dengan mengemukakan maklumat yang relevan
7.3 Mengemukakan soalan untuk mendapatkan penjelasan lanjut |
Kemahiran Bernilai Tambah: | - Kemahiran Berfikir: Membuat perbandingan, menilai dan membuat keputusan
- Kemahiran Cara Belajar: Mengumpul dan mencatat maklumat
|
Sistem Bahasa: | - Kosa Kata
- Sintaksis
|
Penerapan Nilai: | Rajin, gigih berusaha, berani |
Rujukan Guru: | - Nexus, SPM Bahasa Malaysia Tingkatan 4 &5, Sasbadi
|
Bahan Bantu Mengajar: | - Kapur ii. Papan tulis iii. Pen marker
|
Aktiviti: | Guru menerangkan strategi menulis ayat dalam perenggan isi.
Pelajar mendengar penerangan guru dengan teliti
Guru membahagikan pelajar kepada beberapa buah kumpulan. Wakil kumpulan diminta mencabut undi nombor tugasan.(menyenaraikan isi penting yang berkaitan)
Guru memantau aktiviti pelajar
Wakil daripada setiap kumpulan menulis hasil perbincangan di papan tulis.
Guru mengulas jawapan pelajar.
Pelajar diminta menyalin jawapan yang telah dibincangkan bersama dengan guru dan rakan-rakan yang lain.
Aktiviti pengukuhan- pelajar diminta memilih satu isi yang telah dibincangkan dan menulis perenggan isi
|
Refleksi: | 60% pelajar dapat menyiapkan tugasan yang diberikan dengan baik |
| |
No comments:
Post a Comment